skipToContentskipToFooter

Data en digitalisering: werk aan de winkel in de logistiek

05-11-2018 Nederlandse handels- en productiebedrijven zijn nog niet klaar voor een toekomst met data en digitalisering in hun logistieke proces. De bedrijven geven zichzelf namelijk een magere 6,1 voor de huidige mate waarin logistieke processen zijn geautomatiseerd en gedigitaliseerd en de mate waarin realtime data worden gebruikt. Dat blijkt uit ons onderzoek ‘Data en digitalisering in de logistiek’ onder 260 managers die werkzaam zijn in de logistiek.

Ondernemers weten wel dat het getal van 6,1 omhoog moet. In het onderzoek geeft tachtig procent van de ondernemers aan dat data en digitalisering een belangrijk tot essentieel onderdeel vormt voor de toekomst van het bedrijf. Om de logistieke toppositie van Nederland te behouden en aan de wensen van de klanten te voldoen, is het cruciaal dat Nederlandse handels- en productiebedrijven serieus met data en digitalisering aan de slag gaan.

Geen data, geen omzet

Wij constateren op basis van de uitkomsten van het onderzoek dat de huidige staat van digitalisering in de logistiek matig is. Het gebruik van data is in de meeste gevallen nog beperkt tot het eigen bedrijfsonderdeel. Het is noodzakelijk een volgende stap te maken en data bedrijfsbreed te delen om vervolgens ook de data uit de keten en omgeving te integreren in het logistiek proces.

“Dat handels- productie-, service- en winkelbedrijven hun huidige stand van zaken met een magere voldoende beoordelen, baart ons zorgen”, aldus Johan Kerver, lid van ons managementteam. “Binnen de sector wordt weliswaar veel gesproken over ontwikkelingen zoals blockchain, artificial intelligence, truckplatooning en 3D-printen maar uit ons onderzoek blijkt dat bijna zeventig procent van de ondernemingen hier totaal niet mee bezig is. Tweederde van de bedrijven is wel aan het kijken of al aan de slag met inzichtelijke supply chains en digitale platforms. Tussen theorie en praktijk zit overduidelijk een groot gat. Zeker in de digitale wereld waarin we nu leven, is data essentieel. Want geen data betekent straks in veel gevallen geen omzet.”

Geen realtime data

Slechts drie op de tien handels- en productiebedrijven heeft logistieke data uit de keten of de markt beschikbaar. Van de ondervraagden heeft 21 procent de beschikking over data op afdelingsniveau en 42 procent heeft logistieke data tot op het eigen bedrijfsniveau. Beschikbare data wordt vooral gebruikt om kosten te kunnen besparen en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Bij meer dan 70 procent van de logistieke processen wordt gebruik gemaakt van data die niet realtime is. Dit komt onder andere omdat Excel, in combinatie met andere software, nog de meest gebruikte tool is in de logistiek. Excel is echter niet perse het meest geschikte programma voor de verwerking van realtime data. Dit betekent in de dagelijkse praktijk dat er binnen bedrijven beslissingen worden genomen en gestuurd wordt op basis van verouderde cijfers. Dat vinden wij alarmerend.

Voor dit eerste onderzoek ‘Data en digitalisering in de logistiek’ hebben wij een representatieve groep van ruim 260 managers die (mede)-verantwoordelijk zijn voor de logistieke processen in hun bedrijf ondervraagd. De uitkomsten van het onderzoek werden gebruikt tijdens de beurs ICT & Logistiek op 7 en 8 november in de Jaarbeurs Utrecht.

Meld je aan voor de maandelijkse SCM-update en ontvang gelijk het onderzoeksrapport in je mailbox.