CPB: gevolgen importheffingen Trump voor Nederland beperkt
Leestijd: 2 minuten
Amerikaanse handel vooral zelf geraakt door aangekondigde invoertarieven
28-11-2024 Het Centraal Planbureau heeft becijferd dat de Nederlandse handel met slechts circa 1 procent zal dalen als Donald Trump zijn voor de presidentsverkiezingen aangekondigde importheffingen daadwerkelijk invoert. Nederlandse dienstverleners profiteren zelfs van de hogere Amerikaanse invoertarieven voor goederen. De Verenigde Staten zullen zelf echter 20 procent minder exporteren.
Het vandaag verschenen onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) laat zien dat de aangekondigde invoertarieven in de Verenigde Staten (VS) zullen leiden tot 27 procent minder import. Hierdoor zal de productie van de Amerikaanse maakindustrie, zoals voertuigen en elektrische apparaten, stijgen. In het onderzoek worden de door toekomstig president Donald Trump aangekondigde maatregelen doorgerekend: naast een algemeen invoertarief van 10 procent zijn dat specifiek ook een heffing van 100 procent op voertuigen en een tarief van 60 procent op alle Chinese goederen. De eerder deze week gedane uitspraken van Trump over extra handelstarieven voor Canada, Mexico en China zijn in het onderzoek niet meegenomen.
Dienstverleners profiteren juist
De export naar de VS bedraagt slechts 4 tot 5 procent van de totale Nederlandse export waardoor de gevolgen van de aangekondigde Amerikaanse handelstarieven zeer beperkt zullen zijn. Voor sommige bedrijfstakken is het effect echter groter omdat deze relatief veel exporteren naar de VS. Zo zal in Nederland de productie dalen van machines en apparaten (-6 procent), elektronische en optische producten (-5,7 procent) en voertuigen (-5,3 procent).
Nederlandse dienstverleners in de telecommunicatie, luchtvaart en verhuur en lease van machines en apparatuur profiteren juist doordat Amerikaanse diensten duurder worden; de Nederlandse productie van deze diensten stijgt rond 3 procent. Wel zullen er op korte termijn aanpassingskosten zijn, zoals investeringen in capaciteit of het herverdelen van middelen.
Als we kijken naar de economie van de Europese Unie (EU) zijn de gevolgen vergelijkbaar; hier worden de bedrijfstakken voertuigen (-6,1 procent), met name door de specifieke heffing van 100 procent op voertuigen, en farmacie (-4,9 procent) relatief zwaarder getroffen.
Gevolgen mogelijke vergelding beperkt
Het CPB heeft ook het effect onderzocht van een eventuele vergeldingsreactie. Hieruit blijkt dat een scenario waarin de EU ook alle ingevoerde Amerikaanse goederen belast met een heffing van 10 procent een zeer gering effect heeft op de Amerikaanse handel. Daarnaast raakt een dergelijke maatregel ook Nederland en Europa met kleine extra dalingen in zowel import als export. Als gevolg hiervan zullen binnen Europa productiepatronen verschuiven en zullen Europese landen gaan meer handelen met andere delen van de wereld.
De beleidsonzekerheid in de VS is op dit moment groot. Ook is het de vraag hoe andere landen hierop zullen reageren. De onlangs verschenen VS-studie van het CPB liet zien dat er naast handel bredere verwevenheden zijn met Amerika. Eventuele beleidswijzigingen zullen juist daar grote effecten op kunnen hebben. Het CPB zal in het eind februari te verschijnen Centraal Economisch Plan en in de jaarlijkse Risicorapportage Financiƫle Markten (mei 2025) nader ingaan op deze onzekerheden.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederland grootste EU-importeur van goederen uit Mercosur-landen
28 maart 2025
ING: impact autoheffingen VS op Nederland 230 miljoen euro
28 maart 2025
CPB: VS importeren meer goederen
25 maart 2025
Europees actieplan staal en metalen heeft grote gevolgen voor handel en logistiek
24 maart 2025
Brussel stelt importheffingen op Amerikaanse producten uit tot medio april
21 maart 2025
Trends in Export 2025: van instinct naar inzicht
20 maart 2025
Data zijn de sleutel voor trade-compliance
17 maart 2025
Nederlandse goederenexport groeit met ruim 5 procent in januari
17 maart 2025
Ledenvraag | Import Verenigde Staten
13 maart 2025