Brexit | Zeven tips voor (zaken)reizigers
Leestijd: 2 minuten
Reizen vanuit het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie na brexit
27-08-2019 (Zaken)reizigers die na de brexit vanuit het Verenigd Koninkrijk (VK) naar de Europese Unie (EU) reizen, zullen vrijwel zeker te maken krijgen met andere regels. De Europese Commissie heeft een uitgebreid document opgesteld, waarin de veranderingen van het Europees recht worden beschreven. Wie zakenpartners uit het VK ontvangt, doet er goed aan hen op de wijzigingen te attenderen. Ook als je zelf op bezoek gaat in het VK raden we je aan de Britse regels in het oog te houden. Hieronder de zeven belangrijkste veranderingen.
Paspoort
Reisdocumenten moeten worden uitgegeven voor tien jaar en bij het inreizen in de EU nog minimaal drie maanden geldig zijn. Bij het uitreizen uit de EU wordt gecontroleerd of de maximale verblijfsduur zonder verblijfsvergunning niet is overschreden. Deze bedraagt 90 dagen binnen een periode van 180 dagen.
Airport transitvisum
Zakenpartners die via een luchthaven in de EU doorreizen naar een derde land (bijvoorbeeld Rusland) dienen in bezit te zijn van een airport transitvisum. Britse reizigers moeten hier rekening mee houden. Bijvoorbeeld als ze samen met jou vanaf Amsterdam doorvliegen naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Rusland.
Rijbewijzen
De automatische erkenning van rijbewijzen tussen het VK en de EU stopt na de brexit. De erkenning wordt daarmee een zaak van de afzonderlijke lidstaten. Bij reizen naar de EU moeten Britten dus goed opletten welke eisen er worden gesteld en of zij een internationaal rijbewijs nodig hebben.
Verzekeringen
Als bewijs van de verzekering van voertuigen is de groene kaart straks weer vereist. Verzekeringsmaatschappijen zijn niet verplicht alle landen in de dekking mee te nemen. Belangrijk is dus steeds na te gaan of een voertuig verzekerd is in alle landen die op een reis vanuit het VK worden aangedaan. Ook voor de ziektekostenverzekering vervalt de automatische dekking voor Britse burgers binnen de EU. Zakenpartners doen er dan ook verstandig aan voor vertrek de noodzakelijke verzekeringen af te sluiten.
Bagage
Bij bagage wordt gecontroleerd of de maximale vrijstelling voor derde landen niet wordt overschreden. Alleen als dit niet het geval, is mag de bagage zonder betaling van invoerrechten worden ingevoerd. Bij het meenemen van beroepsmateriaal (bijvoorbeeld gereedschap) dient in veel gevallen een ATA-carnet opgemaakt te worden om het materiaal zonder problemen in de EU te mogen gebruiken.
Goedereninvoer
Vanuit het VK is (behoudens beperkte uitzonderingen) de invoer van kaas, melk en vlees(waren) verboden. Ook gelden er strenge controles op het invoeren van beschermde dieren en invasieve planten en dieren.
Passagiersrechten
Claims bij vertragingen zijn gebaseerd op Europees recht. Britse luchtvaartmaatschappijen zijn hieraan na de brexit bijvoorbeeld niet meer gehouden bij vertrek uit de EU. Europese maatschappijen wél.
Jouw bedrijf voorbereid op brexit?
Hoe de regels er straks uit zullen zien, weten we pas als duidelijk is welke vorm de brexit aanneemt. Toch hebben we in een whitepaper alvast veertig acties op een rij gezet waar je vandaag mee kunt starten.
Gerelateerde nieuwsberichten
Veranderingen in de tachograafwetgeving in 2025
19 december 2024
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
evofenedex & TLN adviseren gemeente Utrecht over Toegangsbeleid Binnenstad
18 december 2024
Zero-emissiezones gaan door
18 december 2024
Details rond AanZET-subsidie 2025 bekend
18 december 2024
Rijverboden in Europa tijdens Kerstmis en Driekoningen
17 december 2024
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
EU neemt vijftiende sanctiepakket tegen Rusland aan
16 december 2024
Export groeit met bijna 2 procent in oktober
16 december 2024