Benut de mogelijkheden van slim laden
Leestijd: 2 minuten
Oplossingen bij beperkte laadcapaciteit
19-09-2022 Veel ondernemers maken zich zorgen over de beschikbaarheid van voldoende laadcapaciteit op hun bedrijventerrein. Maar dankzij alternatieven als slim laden kunnen bedrijven die willen overstappen op elektrische voertuigen, toch hun wagenpark verduurzamen. Op een webinar op 29 september hoor je meer over de mogelijkheden van slim laden.
De afgelopen maanden verschenen er veel berichten in de media over een tekort aan laadcapaciteit. Tijdens regionale bijeenkomsten die de werkgroep van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) organiseerde, bleek dat veel ondernemers zich zorgen maken over de beschikbaarheid van voldoende laadcapaciteit op hun bedrijventerrein; maar liefst 85 procent van de laadbehoefte is op industrie- en bedrijventerreinen. Het gaat in dit geval om trucks, omdat bestelauto's meestal bij werknemers thuis of onderweg worden opgeladen. Onder andere evofenedex en TLN zitten in de werkgroep van de NAL.
Slim laden
In opdracht van de NAL heeft onderzoeksinstituut CE Delft alternatieven uitgewerkt in het rapport ‘Laden voor logistiek bij beperkte netcapaciteit’ om de beschikbare laadcapaciteit zo optimaal te benutten. Slim laden is volgens het instituut een belangrijke optie. Met behulp van speciale software kun je dan berekenen op welke manier je zoveel mogelijk elektrische voertuigen kunt opladen.
CE Delft heeft ook opties onderzocht die gebruikmaken van een batterij. Deze laadt op dalmomenten op, waardoor bedrijven de opgeslagen elektriciteit op piekmomenten kunnen gebruiken.
Op een vergelijkbare manier kunnen ook collectieve laadpleinen ontwikkeld worden op bedrijventerreinen. Een andere optie die naar voren komt in het rapport is 'ongegarandeerde’ aansluiting. Bedrijven kunnen gebruikmaken van zo'n aansluiting als de stroomvraag in het gebied minder groot is dan op andere momenten.
Aan de slag
Met al deze alternatieven kunnen bedrijven die willen overstappen op elektrische voertuigen direct aan de slag. Op 29 september vindt de officiële presentatie van het rapport van CE Delft plaats via een webinar. Hierin zullen experts de uitkomsten toelichten en kan iedereen zijn vragen aan hen stellen.
Dus ben je ondernemer en word je geconfronteerd met een tekort aan stroomcapaciteit? En ben je op zoek naar mogelijkheden om toch je wagenpark te elektrificeren? Meld je dan aan voor het webinar van de NAL op 29 september 2022.
Gerelateerde nieuwsberichten
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
“De grootste uitdaging is om goede CO2-data te verzamelen”
21 oktober 2024
Walstroomvoorzieningen voor ECT-containerterminals in Rotterdam
11 september 2024
Profiteer van de voucherregeling modal shift in Zuid-Holland
3 augustus 2024
Extra subsidie van ruim 22 miljoen euro voor elektrische vrachtwagens
31 juli 2024
Zero-emissiezone: kijk of er voor jou een ontheffing mogelijk is
21 juli 2024