Er zit een barst in de voorruit van mijn vrachtauto. Mag ik nog doorrijden?
Ledenservice heeft het antwoord
Of je kunt doorrijden ligt aan waar de barst zit en wat voor barst het is. In principe mag het uitzicht van de chauffeur nooit worden belemmerd.
Een aantal beschadigingen is wel toegestaan. In het directe gezichtsveld (vak van 40 cm bij 40 cm recht voor de chauffeur) zijn enkelvoudige scheuren, ongeacht hun lengte, toegestaan. Dat geldt ook voor oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer is dan 8 mm. En voor beschadigingen of verkleuringen waarvan de afmetingen zodanig zijn, dat een denkbeeldig getrokken cirkel om de gehele beschadiging of verkleuring een diameter heeft van niet meer dan 30 mm.
Gezichtsveld
Het indirecte gezichtsveld is het vak tussen het directe gezichtsveld en eenzelfde vak van 40 cm bij 40 cm voor de bijrijdersstoel. Voor beschadigingen in het indirecte gezichtsveld geldt hetzelfde als in het directe gezichtsveld, behalve dat de diameter van de denkbeeldig getrokken cirkel niet meer dan 100 mm mag zijn. In de rest van de ruit zijn beschadigingen toegestaan, mits het uitzicht van de chauffeur niet wordt belemmerd. Al deze regels gelden voor bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg. Voor lichtere bedrijfsauto’s gelden andere afmetingen. De regels zijn te vinden in de Regeling Voertuigen (artikel 91 tot en met 100).
Vraag het de ledenservice
De experts van de ledenservice staan klaar om de leden te woord te staan. Kijk hier voor de verschillende onderwerpen waarover zij expertise hebben.
De wetgeving rondom nationaal en internationaal wegvervoer is vaak erg complex. Om jou hiermee te helpen, ontwikkelden wij een handige online Risicoscan Wegvervoer
Gerelateerde nieuwsberichten
EU neemt vijftiende sanctiepakket tegen Rusland aan
16 december 2024
Export groeit met bijna 2 procent in oktober
16 december 2024
DNB bezorgd over handelsoorlog na komst Trump
16 december 2024
ING: vraag naar logistiek vastgoed met laadfaciliteit gaat fors toenemen
16 december 2024
Elektronische tolweg A24 lijkt goed te werken
16 december 2024
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Bereikbaarheid evofenedex tijdens feestdagen
13 december 2024
Nog weinig aanvragen voor ontheffingen zero-emissiezone
12 december 2024
Inspectie: gezond en veilig werken met uitzendkrachten blijft uitdaging
12 december 2024