ATA-carnet vergemakkelijkt tijdelijke invoer
Leestijd: 3 minuten
Geen invoerrechten en btw in landen buiten de EU
25-01-2022 Bij deelname aan een beurs of tentoonstelling, of het uitvoeren van een project in een land buiten de Europese Unie, kun je met een ATA-carnet besparen op invoerrechten en btw. Zo kun je de producten en gereedschappen die je daar tentoonstelt of gebruikt, snel en vrij van invoerrechten en btw tijdelijk importeren. Dit is nu actueel voor handel met het Verenigd Koninkrijk.
Het Verenigd Koninkrijk (VK) staat in de top vijf van belangrijkste handelspartners voor Nederland. De kans is groot dat ook jouw bedrijf handelt met dit land. Sinds de brexit valt het VK onder derde landen, net als Australië en China. Dit brengt een aantal douaneformaliteiten met zich mee, ook bij tijdelijke export. Denk aan productdemonstraties bij een klant of op een beurs, tentoonstellingsmateriaal, en gereedschap voor het in bedrijf stellen of onderhouden van een machine. Waar deze goederen voorheen zonder probleem de grens van het VK over konden, komen daar nu complexe douaneformaliteiten bij kijken. Aan verkeerde afhandeling van tijdelijke invoer in landen buiten de Europese Unie (EU) kleven bovendien financiële risico’s. Het carnet voor Admission Temporaire / Temporary Admission (ATA-carnet) biedt hiervoor een eenvoudige oplossing. Dit document is een soort paspoort voor jouw goederen en kan worden gebruikt bij alle stadia van een tijdelijke uitvoer.
Voor vertrek geldig maken
Een ATA-carnet vraag je alleen aan voor producten die na gebruik in het VK weer terugkomen naar Nederland. Dus niet voor promotieartikelen en relatiegeschenken zoals folders, flyers en goodiebags. Deze goederen moet je via de reguliere weg met een uitvoeraangifte exporteren en in het VK importeren. Het VK eist dat het ATA-carnet in het Engels is opgesteld. Zodra je een lijst hebt gemaakt met de producten die je wilt meenemen, vraag je het carnet digitaal aan bij KVK. Hiervoor is een handige handleiding gemaakt. Zodra je het ATA-carnet hebt aangevraagd en betaald, ontvang je het binnen een paar werkdagen per post. Het carnet is maximaal één jaar geldig, dus je kunt het meerdere malen gebruiken binnen de landen waarvoor je het hebt aangevraagd. Het kan zijn dat de douane in het bestemmingsland een kortere periode hanteert dan de maximale geldigheid van één jaar.
Voordat de goederen vertrekken naar het VK moet het ATA-carnet nog geldig gemaakt worden door de Nederlandse douane. Dit gebeurt door middel van een fysieke controle van de goederen, een stempel en een handtekening. Voor vertrek moet er ook nog een uitvoeraangifte opgemaakt worden. Het carnet heeft verschillende inlegvellen die bestemd zijn voor de douane. Bij het kantoor van uitgang waar de EU wordt verlaten, neemt de douane een uitvoerstrook in en zet de dienst een stempel in het document. Hetzelfde wordt gedaan door de Britse douane, alleen neemt die een invoerstrook in. Door het gebruik van het ATA-carnet hoef je geen invoerheffingen en btw te betalen en kun je direct doorrijden naar de locatie waar je aan het werk moet.
Terug naar Nederland
Als het evenement of project afgerond is, kunnen de producten en gereedschappen weer worden ingeladen om terug te gaan naar Nederland. Bij aankomst bij de grensovergang van het VK zal de douane waarschijnlijk inspecteren of de goederen overeenkomen met de lijst die is aangeleverd voor het ATA-carnet. Zodra de inspectie goed is afgerond, neemt de Britse douane een wederuitvoerstrook in. Deze strook met stempels en handtekening van de Britse douane is een belangrijk bewijsstuk om aan te kunnen tonen dat jouw goederen het VK daadwerkelijk verlaten hebben. Hiermee voorkom je dat je achteraf alsnog invoerrechten en btw aan de Britse douane moet afdragen.
Wanneer de goederen de EU weer binnenkomen, kan de douane deze weer inspecteren en een wederinvoerstrook innemen en afstempelen. Eenmaal aangekomen in Nederland, moet het carnet nog teruggestuurd worden naar KVK. Door het carnet te gebruiken heb je kosten bespaard, omdat je geen invoerrechten, btw en andere belastingen hoefde te betalen. Daarnaast heeft het je tijdswinst opgeleverd, omdat je met het ATA-carnet snel de grens over kon gaan voor het deelnemen aan een beurs, tentoonstelling, evenement of de inbedrijfstelling van een door jou geleverde machine.
Dit artikel is geschreven door Rostislav Ilchenko, ledenadviseur Internationaal Ondernemen bij ondernemersvereniging evofenedex. Het artikel is ook verschenen in globe, het vakmagazine voor internationaal ondernemen.
Gerelateerde nieuwsberichten
CPB: gevolgen importheffingen Trump voor Nederland beperkt
28 november 2024
Minister Klever: “Zet je handel op één dan zet je Nederland op één”
27 november 2024
Nomineren voor Ambassadeprijs 2025 vanaf nu mogelijk
20 november 2024
Klever wil ontwikkelingshulp meer koppelen aan handel
11 november 2024
Tien winnaars Oranje Handelsmissiefonds 2024 bekend
7 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor de handel en logistiek? (deel 3)
4 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor handel en logistiek? (deel 2)
4 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor handel en logistiek? (deel 1)
4 november 2024
Harris als president: wat betekent dit voor handel en logistiek?
4 november 2024