skipToContentskipToFooter

Aantal laadpunten in EU is alarmerend

06-05-2024  De kloof tussen het aantal beschikbare openbare oplaadpunten in de Europese Unie en de behoefte naar laadpunten om Europese CO2-reductiedoelstellingen te behalen is alarmerend, aldus een onderzoek van ACEA. “Voor een succesvolle transitie naar elektrische bestel- en vrachtauto’s is het cruciaal dat ondernemers beschikken over adequate laadfaciliteiten."

De verkoop van elektrische voertuigen in de Europese Unie (EU) is tussen 2017 en 2023 3 keer sneller gegroeid dan de aanleg van openbare oplaadpunten. Dit blijkt uit een onderzoek van ACEA, de Europese koepel van autofabrikanten. “We hebben massale adoptie van elektrische auto’s in alle EU-landen nodig om de ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen te behalen. Dit zal niet gebeuren zonder de wijdverspreide beschikbaarheid van openbare laadinfrastructuur in de hele regio”, zegt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA.

Grotere kloof

De Vries vervolgt: “We zijn zeer bezorgd dat de uitrol van de infrastructuur de afgelopen jaren geen gelijke tred heeft gehouden met de verkoop van batterij-elektrische auto’s. Bovendien dreigt deze ‘infrastructuurkloof’ in de toekomst groter te worden – in veel grotere mate dan de Europese Commissie schat.”

Thomas Reitsma, manager Vervoer bij evofenedex, deelt de zorgen van De Vries: “Voor een succesvolle transitie naar elektrische bestel- en vrachtauto’s is het cruciaal dat ondernemers beschikken over adequate laadfaciliteiten. De bereidheid van ondernemers om te investeren in elektrische voertuigen hangt sterk af van de garantie dat ze hun voertuigen onderweg kunnen opladen. Zonder deze zekerheid is er een risico dat een kostbaar elektrisch voertuig onbruikbaar wordt, waardoor de logistieke operatie niet kan rekenen op een betrouwbare inzet. Een specifieke focus is nodig op de laadinfrastructuur voor vrachtauto’s, die hogere laadsnelheden vereisen en meer ruimte innemen.”

3,5 miljoen laadpunten nodig

Vorig jaar zijn er in de hele EU ruim 150.000 openbare oplaadpunten aangelegd (gemiddeld iets minder dan 3000 per week). Dit leidde tot een totaal van ruim 630.000. De Europese Commissie wil tegen 2030 3,5 miljoen laadpunten in de EU hebben. Dat zou betekenen dat er jaarlijks ongeveer 410.000 nieuwe openbare laadpunten (bijna 8000 per week) nodig zijn – bijna 3 keer het huidige jaarlijkse installatiepercentage.