skipToContentskipToFooter

05-09-2024

Zeewier als vleesvervanger vermindert CO2-uitstoot

Z

Winnaar Oranje Handelsmissiefonds 2023

The Seaweed Company biedt oplossingen om de overgang naar duurzame landbouw en de verschuiving naar duurzame diëten te versnellen. Door de natuur hierbij op de eerste plaats te zetten, werd dit Schiedamse bedrijf met internationale ambities in 2023 een van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds.

Naast zeewierextracten die in de landbouw de afhankelijkheid van chemische meststoffen verminderen, maakt The Seaweed Company zeewiermixen als alternatief voor vlees, legt SeaEO (dat je uitspreekt als CEO) Joost Wouters uit. Hoewel het in 2018 door hem opgerichte bedrijf actief is op drie continenten, verkoopt het deze vleesvervangers met de naam SeaMeat hoofdzakelijk in Nederland en België.

“Nu we met onze zeewierfarms in Ierland, Marokko en India genoeg zeewier kunnen ­produceren, willen we echt nieuwe markten aanboren. Voor onze exportplannen kijken we verder dan de Benelux en Ierland. Want dankzij hun grotere bevolkingsomvang zijn landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk commercieel gezien veel interessanter voor ons. Dat laatste land kennen we, omdat we dichtbij in Ierland twee farms en een R&D-centrum hebben. Maar Duitsland is voor ons echt onontgonnen terrein. Toen we van RVO hoorden wat winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) allemaal aan ondersteuning krijgen om hun exportplan te realiseren, leek ons dat een prima kickstart voor export naar Duitsland.”

“In Duitsland zijn we nu in gesprek met een grote discounter en een grote vleesverwerker”

Joost Wouters

SeaEO van The Seaweed Company.

OHMF2-The-Seaweed-Company-Joost-Wouters-1-Joost-Wouters-In-Duitsland-zijn-FOTOCREDIT-Koen-Meershoek_NEX23_1-10-2023-11.jpg

Via sterke retailers

The Seaweed Company is de laatste maanden druk bezig geweest met het verkennen van de Duitse markt. “Daar zijn we nu in gesprek met een grote discounter en een grote vlees­verwerker over onze zeewiermix. Hiermee kun je een deel van het vlees in bijvoorbeeld een hamburger vervangen. Doordat dit heel veel water en CO2-uitstoot bespaart, is deze ‘hybride vleesroute’ voor allerlei bedrijven interessant om hun CO2-voetafdruk flink kleiner te maken. Bovendien maakt zeewier producten gezonder”, aldus Wouters.

Als we hem vragen waarom hij zo graag de Duitse markt op wil, zegt hij: “Voor onze vleesvervanger zochten wij een land met een hoge consumptie van bewerkt vlees. Duitsland is zo’n land, vooral doordat er erg veel Wurst wordt gegeten. Die markt proberen we te benaderen via sterke retailers, die lokaal nieuwe producten kunnen introduceren.”

Samen met zijn team focust Wouters dan ook niet op het vinden van veel kopende klanten, maar op het opbouwen van langdurige partnerships. “Want ons zeewierverhaal is een meer­jarenplan. Hiervoor zoeken wij partijen die begrijpen dat het een aantal jaar duurt voordat je samen de juiste verkoopvolumes hebt bereikt.”

Scope-3-emissies verlagen

Wouters heeft nog niet echt een beroep gedaan op de ondersteuning door de partners van het OHMF. “De reden hiervoor is dat we in Duitsland nog niet zijn waar we willen zijn. Het belangrijkste voor ons is het vinden van de juiste partners. Als we die gevonden hebben, gaan we echt beginnen. Dan komen we ongetwijfeld met specifieke vragen over juridisch advies en transport van bevroren producten en samples naar Duitsland.”

“Maar wij weten niet wat we niet weten”, ­vertelt Wouters in alle openheid. “Daarom wil ik de komende tijd goed bekijken waar de steun van het OHMF voor ons van waarde kan zijn. Onder andere door met RVO in gesprek te gaan om te zien waarmee zij ons verder kunnen helpen. Ook wil ik graag kennismaken met andere ondernemers die ons bij potentiële afnemers kunnen introduceren of zelf samen met ons willen werken om hun scope-3-emissies te verlagen. Want het verlagen van de CO2-uitstoot van al hun toeleveranciers, vervoerders en afnemers in de gehele productie- en handelsketen, is voor bedrijven de belangrijkste reden dat ze de hybride vleesroute kiezen.”

Oranje Handelsmissiefonds

Met het Oranje Handelsmissiefonds ondersteunen evofenedex, EY, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Regina Coeli, RVO en UPS jaarlijks tien mkb-bedrijven met hun exportambities. De tien winnaars worden 6 november bekendgemaakt op het Nationaal Export Event in DeFabrique te Utrecht.

Gerben J. Sas

Koen Meershoek