18-09-2024
Uitwerking akkoord voor logistiek
UKabinetsplannen onder de loep
Het hoofdlijnenakkoord waarmee het nieuwe kabinet aan de slag is, bevat de nodige interessante dingen voor ondernemend Nederland. Veel van de tien punten die evofenedex presenteerde met de Tweede Kamerverkiezingen zien we terug, maar het is wachten op de exacte uitwerking.
Voor de zomer heeft het nieuwe kabinet het hoofdlijnenakkoord gepresenteerd. In dit akkoord is er de nodige aandacht voor logistiek en infrastructuur. De nadruk ligt hierbij op infrastructuuronderhoud, bevordering van multimodaal vervoer en stimuleren van zero-emissievervoer. De regering kijkt nadrukkelijk naar een balans tussen economische groei en duurzaamheid. Op dit moment wordt het hoofdlijnenakkoord uitgewerkt. We verwachten dat rond Prinsjesdag en in de voorjaarsnota in 2025 een nadere inkleuring wordt gegeven aan de plannen.
Onderhoud infrastructuur
Een van de belangrijkste pijlers van het akkoord is continueren van infrastructuuronderhoud en hervatten van gepauzeerde infrastructuurprojecten. Er wordt de komende jaren een grote onderhoudsopgave verwacht, die cruciaal is om de basiskwaliteit van de infrastructuur op peil te houden. Verder heeft het kabinet 500 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor infrastructuur. Het is onduidelijk of dit extra geld ook bedoeld is voor nieuwe projecten.
De ambitie is om zeventien grote infrastructuurprojecten weer op te starten. Dit is van belang om de betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid van de infrastructuur in ons land te waarborgen. evofenedex volgt de ontwikkelingen op de voet; het is belangrijk dat er voldoende budget wordt gereserveerd voor zowel noodzakelijk onderhoud als de hervatting van de stilgelegde projecten.
Hoewel het akkoord het belang van binnenvaart benadrukt, ontbreekt er aandacht voor spoorgoederenvervoer. Dit is een punt van zorg. Spoorgoederenvervoer is een cruciale schakel in een efficiënte en duurzame logistieke keten. Deze kan alleen tot stand komen door vol in te zetten op multimodaal vervoer, waarbij weg-, water- en spoorvervoer hand in hand gaan. Investeren in spoorvervoer om de capaciteit en betrouwbaar- en betaalbaarheid te verhogen zou volgens evofenedex meer prioriteit moeten krijgen.
Verduurzaming
Verduurzaming van wagenparken blijft een belangrijk onderdeel van het akkoord, al zijn er zorgen over de continuïteit van overheidssubsidies ná 2025. De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Truck (AanZET), gefinancierd vanuit de Wet vrachtwagenheffing, blijft zoals het er nu uitziet behouden. Maar of dit ook geldt voor andere subsidies voor duurzame voertuigen, zoals zero-emissiebestelauto’s, is nog onduidelijk. Deze subsidies helpen om de overgang naar zero-emissievervoer te stimuleren. Het is belangrijk dat er snel duidelijkheid komt, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn.
Bij de nieuwe zero-emissiezones zijn uniforme regels en duidelijkheid over de invoeringsdatum van groot belang. Alle betrokken gemeenten hebben hun steun uitgesproken voor uniforme richtlijnen die ondernemers de ruimte bieden hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Maar er wordt ook gesproken over mogelijk uitstel van de invoering van de zones, wat kan leiden tot onzekerheid voor ondernemers. Het is juist belangrijk dat er nu duidelijkheid komt, zodat bedrijven zich kunnen voorbereiden op de veranderingen.
Op het gebied van luchtvaart richt het akkoord zich op het vinden van een balans tussen geluidsbeperking en groei. Ook is er aandacht voor de positie van vrachtvluchten op Schiphol. Het hoofdlijnenakkoord zet in op het verminderen van geluidshinder voor omwonenden. Tegelijkertijd moet de netwerkkwaliteit van Schiphol behouden blijven. Dit is namelijk essentieel voor de luchthaven om op de lange termijn te kunnen groeien met stillere en schonere vliegtuigen. Het netwerk van Schiphol stelt Nederlandse bedrijven in staat om gemakkelijker internationaal zaken te doen, wat ook gunstig is voor luchtvracht.
In gesprek
De komende tijd zal evofenedex gesprekken voeren met ministers, ambtenaren en Kamerleden om gezamenlijk te werken aan het versterken van de Nederlandse logistiek. Het hoofdlijnenakkoord biedt voldoende aanknopingspunten om de positie van Nederlandse handels- en productiebedrijven te versterken, door te zorgen voor een goed functionerende internationale markt, betrouwbare infrastructuur en uitvoerbare regels rond duurzaamheid. evofenedex bracht in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen haar programma onder de aandacht in Den Haag. We zien veel van onze tien punten terugkomen in het akkoord. Denk aan het belang van een toekomstbestendige infrastructuur, ondersteuning bij de energietransitie, behapbare regelgeving en een gelijk speelveld in Europa voor bedrijven.
Jurgen van der Sloot-Evers, manager Public Affairs bij evofenedex
Getty Images