16-10-2024
Gastcolumn: Hebben douane-expediteurs nog toekomst?
GDe Europese Commissie presenteerde op 17 mei 2023 een voorstel om het Douanewetboek van de Unie (DWU) grondig te hervormen. Het hui dige wetboek moet worden gemoderniseerd om beter aan te sluiten op de snel veranderende wereld van handel, technologie en veiligheid.
De geplande wijzigingen zijn bedoeld om de douaneprocedures te stroomlijnen, de efficiëntie te verhogen en de controles te verbeteren. Alles om een veiliger en transparantere handelsomgeving binnen de Europese Unie te creëren. De planning is dat het nieuwe DWU tussen 2028 en 2037 van kracht wordt.
Een opvallend voorstel is de invoering van de Trust and Check (T&C)-traderstatus. Deze biedt voordelen zoals minder frequente controles en de mogelijkheid goederen achteraf aan te geven. De T&C-trader krijgt een hogere positie in de rangorde dan de Authorised Economic Operator (AEO), maar kent ook strengere eisen. Hoewel de AEO-status blijft bestaan, zullen sommige voor delen hiervan verdwijnen. De criteria voor de T&C-status bouwen voort op die van de AEO, met als belangrijkste eis dat het bedrijf de douane-autoriteiten realtime toegang verleent tot zijn elektronische systemen. Dit omvat onder meer de douaneadministratie, boekhoudsystemen en handels en vervoersadministratie.
Douanevertegenwoordiging blijft ook onder de DWU-hervorming mogelijk, zowel in de vorm van directe als indirecte vertegenwoordiging. Echter, om te profiteren van de voordelen van de T&C- status moeten zowel de importeur als de douanevertegenwoordiger deze status beschikken. Als de importeur geen T&C-status heeft, kan de vertegenwoordiger alleen indirecte vertegenwoordiging gebruiken om van douane vereenvoudigingen gebruik te maken. Wie directe vertegenwoordiging wil blijven aan bieden, kan dit dus alleen doen door geen gebruik te maken van de T&C-status.
Voor douanevertegenwoordigers kan dit nadelig zijn. Grote bedrijven regelen hun douanezaken meestal zelf, maar het mkb vertrouwt op externe vertegenwoordigers. Bovendien is het de vraag of bedrijven bereid zijn de Douane in de lidstaten realtime toegang tot hun adminis tratie te geven en de data te versturen. En hoe gaan de verschillende douanediensten de privacy van de gegevens waarborgen? Bedrijven vinden het vaak best lastig aan de AEO-vereisten te voldoen, laat staan dat ze aan de nóg strengere eisen van T&C kunnen of willen voldoen. Hiervoor leunen ze nu juist op hun vertegenwoordiger.
Wanneer de importeur de T&C-status niet kan aan vragen of niet toegekend krijgt, kunnen douanevertegenwoordigers hun klanten dus alleen de voordelen van T&C aanbieden door de aangifte via indirecte vertegenwoordiging in te dienen. In dat geval nemen de vertegenwoordigers de volledige verantwoordelijkheid op zich, inclusief het voldoen van douaneschulden en de naleving van overige wet en regelgeving die door de douaneautoriteiten wordt gehandhaafd. Dit staat haaks op de wens van vertegenwoordigers om hun risico's te beperken. Onder de DWU-hervorming moeten ze kiezen tussen het niet aanbieden van vereenvoudigingen of het volledig dragen van de verantwoordelijkheden. Deze keuze zet de positie van douane-expediteurs flink onder druk, wat ook grote gevolgen kan hebben voor de bedrijven die gebruikmaken van hun diensten.
Lilian Retel