16-06-2024
Gastcolumn: Gen A op de binnendienst
GWie geboren is na 2010, maakt deel uit van Generatie Alpha, kortweg Gen A. Ook al moet er nog een flink aantal Gen A’ers worden geboren, het is van groot belang dat er al nagedacht wordt over hoe hun toekomstige werkplekken eruit zullen zien. Grote kans dat deze nieuwe collega’s in 2028 massaal solliciteren voor de functie binnendienstmedewerker, of toch niet?
Vul de zoekterm ‘medewerker binnendienst’ in een willekeurige vacaturebank in, en er verschijnen zo 150+ nieuwe vacatures die de afgelopen week zijn geplaatst. De banen liggen voor het oprapen. Maar hoe bereid je je als werkgever voor op toekomstig personeel?
Hoewel de financiële vergoeding en secundaire arbeidsvoorwaarden altijd een rol zullen spelen, worden persoonlijke kernwaarden steeds belangrijker. Klimaat- en sociale kwesties zijn voor Gen A’ers geen ver-van-mijn-bed- show meer. Zij willen waarschijnlijk werken voor bedrijven die hun waarden van duurzaamheid en ethische praktijken weerspiegelen.
‘Ik werk liever niet voor een bedrijf met ontransparante goederenstromen’ zou zomaar eens een mening kunnen zijn van een aspirant-binnendienstmedewerker. Het nieuwe werken, vooral de mogelijkheid om zelf de werkuren en/of standplaats te bepalen, zal vaker wel dan niet bepalend zijn voor het accepteren van een nieuwe baan. Hoog tijd om de standaardvraag ‘word jij onze nieuwe collega?’ om te draaien naar ‘worden wij je nieuwe werkgever?’. Dit kan alleen door kritisch te kijken naar de huidige bedrijfsactiviteiten en daar waar nodig te verbeteren.
Gen A is geboren in het digitale tijdperk. Hun voorgangers, de millennials en Generatie Z, hebben aan de weg getimmerd voor een technologiegedreven werkplek. Maar het is Gen A die opgroeit zonder ooit een wereld zonder internet, smartphones, sociale media en AI te hebben gekend.
Klantcontact blijft mensenwerk. AI is geen concurrent binnen onze sector, maar eerder een hulpbron of tool. Als de ontwikkelingen doorgaan zoals nu, wordt AI misschien wel een collega. Denk aan een chatbot die veelgestelde vragen herkent en beantwoordt. Of een webshop die open is buiten kantooruren met behulp van AI.
Gen A legt de lat hoog op het gebied van snelheid en efficiëntie. Dat is een goede stimulans voor werkgevers om hun huidige klantenservicemodellen te evalueren en te verbeteren. Een generatie die opgroeit in een wereld waar de scheiding tussen online en offline bijna niet bestaat, zal dit verwachten van zijn werkplek en de bijbehorende systemen. Het toetreden van Gen A op de banenmarkt belooft een verschuiving in de arbeidsdynamiek. Goede financiële compensatie en arbeidsvoorwaarden blijven relevant, maar persoonlijke ethiek, duurzaamheid en flexibiliteit zijn straks nog belangrijker. De technologie is er niet om ons te vervangen, maar dient ter ondersteuning. De toekomst van de binnendienst hangt af van het vermogen van werkgevers zich aan te passen aan de evoluerende behoeften en waarden van Gen A.
Lorraine Poh Chesi
Getty Images