skipToContentskipToFooter

05-09-2024

Gastcolumn: Doen, durf én digitaal

G

Er ligt een enorme kans om met digitalisering internationaal ondernemen te verbeteren. Dit is een stelling die ik makkelijk aandurf, na een jaar vol ontmoetingen met Nederlandse onder­nemers die verder willen uitbreiden naar het buitenland. Bij NLinBusiness.com ondersteunen wij die ondernemers. Klein en groot, uit de logistiek, land- en tuinbouw, fabrikanten en dienstverleners… ze lopen allemaal tegen hetzelfde aan. Hoe richten ze hun organisatie, producten en diensten zo in dat ze zorgen voor een snelle en goede internationale klantbeleving?

Voor de export blijkt veel nieuwe documentatie nodig, die lang niet altijd makkelijk vindbaar of doorzoekbaar is. Ook zijn er subtiele, maar cruciale cultuurverschillen bij zakendoen in de nieuwe markt. Wie zijn de gespecialiseerde dienstverleners met de juiste contacten? Welke dienstverlener is betrouwbaar? Transparant is het niet en zelf uitvinden kan veel tijd kosten. Tijd die de hardwerkende mkb’er met een buitenlanddroom niet altijd heeft.

Maar ik heb eerder gezien hoe snel het kan gaan. Zo’n tien jaar geleden werkte ik met hypotheken. Hypotheekadviseurs waren stellig. “Digitalisering en online afsluiten van hypotheken gaan nooit gebeuren. Klanten willen alleen persoonlijk contact”, zeiden ze. En voilà. In 2024 gebruiken we allemaal DigiD om documenten te uploaden. Het hypotheekbedrag bereken je in een online tool. Aflossen of oversluiten gaat met de hypotheekapp. Een proces dat nog niet zo lang geleden drie maanden duurde, kan nu in één dag.

Een proces dat nog niet zo lang geleden drie maanden duurde, kan nu in één dag

Anita Blankestijn

Managing director bij NLinBusiness.com.

Gastcolumn-Anita-Blankestijn-NLinBusiness.com-1-portretfoto-Anita-Blankestijn.jpg

Dit werd mogelijk door de komst van digitale platformen die het voorheen stroperige, complexe hypotheekproces transparant, makkelijk en betrouwbaar maakten. Op NLinBusiness.com bieden we een platform waar je op een slimme manier de perfecte match voor internationaal ondernemen vindt. Wat we nu al succesvol offline doen – matchen van ondernemers aan betrouwbare dienstverleners – maken we daarmee 24/7 digitaal beschikbaar.

Stel je voor, een Nederlands bedrijf heeft een aanbesteding in het buitenland gewonnen. Het is een grote stap in deze nieuwe markt. Direct komen er vragen. Hoe regel ik het vervoer? Wat zegt de lokale wet over de logistiek? Zijn er voldoende potentiële klanten in dat land? Wie zijn mijn concurrenten en wat is hun marktaandeel? En welke betrouwbare dienstverleners kunnen helpen mijn succes daar te realiseren? Door dit proces te digitaliseren wordt een nadeel – een lange, niet-transparante zoektocht – een voordeel. Slim, transparant en snel de juiste contacten vinden waarmee je verder kunt. Uiteindelijk hebben we daar in Nederland allemaal baat bij. Deze verbetering versterkt immers ons internationaal concurrerend vermogen.

De Nederlandse ondernemers die internationaal aan de slag willen gaan die ik spreek, zijn vol durf en doorzettingsvermogen. Ze hebben een droom en spotten kansen. Ze durven het aan en gaan het doen. Dat is nog altijd kenmerkend voor ons open en pionierende land. Doen en durf. Om internationaal concurrerend te blijven is het cruciaal om hier als ondernemer digitaal aan toe te voegen. Doen, durf, digitaal. Het is bij NLinbusiness.com onze filosofie en ons motto geworden.

Anita Blankestijn