skipToContentskipToFooter

18-09-2024

Duurzame ritjes

D

Intern transport met elektrische trekker

Bedrijven die met trekkers door hun opslagloodsen rijden, kijken naar de mogelijkheden van elektrische tractie. De roetfilters kunnen dan achterwege blijven. GETEC Park.Emmen koos voor elektrisch intern transport.

De portiersloge van het GETEC Park in Emmen gooit hoge ogen voor een monumentale status. Ooit passeerden daar de medewerkers van de kunstzijdefabriek ENKA en later van achtereenvolgens AKU, Akzo en AkzoNobel. Tegen­woordig rijdt het personeel van een mix van ondernemingen de poort door. Het is een redelijk groen park dat aantrekkingskracht heeft op industriële bedrijven die actief zijn in de ontwikkeling en productie van vezels, polymeren, biomaterialen en duurzame brandstoffen. Met het bedrijf GETEC Park.Emmen als beheerder van de collectieve nutsvoorzieningen en dienstverlener op het gebied van catering, laboratoria en logistiek.

Mix voor intern transport

De logistieke afdeling van GETEC Park.Em­­men verzorgt voor bedrijven op en buiten het terrein de opslag van grondstoffen, verpakkingsmaterialen en ‘gereed producten’. Het heeft daarvoor een silopark en een aantal magazijnen beschikbaar.

Logistiek manager Selma Zwier van het bedrijf vertelt dat voor het werk een aanzienlijke eigen vloot van heftrucks en trekker-opleggercombinaties in gebruik is. “Dit is een groot terrein, maar die trekker-opleggercombinaties maken hier geen kilometers. Ze rijden tussen de productie- en opslaglocaties en dat zijn ritjes van 2 kilometer. Eigenlijk staan ze meer stil om te laden en lossen dan dat ze rijden. Hard rijden is er ook niet bij. De maximumsnelheid hier op het terrein is 20 kilometer per uur.”

Omdat die combinaties ook door de loodsen rijden, zijn roetfilters op de uitlaten gemonteerd. “Door de lage snelheid is regenereren van de filters lastig. In het weekend even de snelweg op om de roetfilters schoon te rijden, past niet bij onze doelstellingen inzake duurzaamheid. Met de komst van onze elektrische terreintrekker ‘Auto 42’ is dat probleem verleden tijd.”

Maatwerk Scania

Elektrische vrachtauto’s komen er steeds meer op de markt. Toch was het voor Zwier nog niet zo gemakkelijk een auto te vinden die als terreintrekker te gebruiken is. “De batterijpakketten in de auto’s die we aangeboden kregen, waren veel groter dan we nodig hebben. Uiteindelijk bleek Scania bereid maatwerk te leveren. Na analyse van het terrein, de hellingen en de transporten hebben ze een 25P bakwagenchassis als basis genomen, met vijf batterijen in plaats van de negen die standaard zijn. De trekker kan daarmee rond de 100 kilometer [op een lading, red] rijden. Daarmee kan die een aantal dagen in twee ploegen rijden. Dus hoeft hij niet elke dag op te laden.”

“Sinds 2016 verkleinen we in stappen onze CO2-voetafdruk”

Selma Zwier

Logistiek manager bij GETEC Park.Emmen

Getec-1.jpg

De nieuwe trekker is driemaal duurder dan een vergelijkbare auto met een dieselmotor. “Toch hebben we daarop een akkoord van GETEC gekregen. De investering past helemaal bij de EcoVadis Platinum-ranking die we als bedrijf hebben gekregen. We verdienen de investering weer terug door een besparing op de inkoop van diesel. De energie wekken we zelf op.”

Verduurzaming

Elektrisch rijden is voor het logistiek bedrijf om meer redenen de toekomst. “Sinds 2016 verkleinen we in stappen onze CO2-voet­afdruk en wekken we steeds meer duurzame energie op. We zijn actief met waterstof en groene stroom. We hebben 21.000 zonnepanelen op de daken liggen. Het ligt helemaal in die lijn dat wij ook voor nieuwe voertuigen naar elektrisch materieel kijken. Vorig jaar hebben we onze eerste heftrucks met lithium-ion-accu in gebruik genomen en dus ook een elektrische trekker aangeschaft.”

De levertijd was kort, merkt Zwier terugkijkend op. “In het voorjaar van 2022 hebben we met een aantal partijen gesprekken gevoerd. Daaruit volgde de keuze voor deze Scania en eind 2022 kregen we een akkoord op deze investering. In juni 2023 konden we ermee rijden. Daarbij heeft meegewerkt dat we met deze trekker alleen op het eigen terrein blijven. Er is voor deze versie van de 25P geen Europese typegoedkeuring voor de openbare weg gevraagd. Hij heeft dus geen kenteken, maar dat is voor intern transport over het terrein niet nodig.”

De chauffeurs zijn enthousiast, aldus Zwier. “Onze chauffeurs moesten even wennen aan het geluid van de stille trekker, maar ze zijn intussen erg enthousiast. En dat is niet alleen omdat hij elektrisch rijdt. Ook de zichthoeken van de cabine zijn erg goed en de lage instap is ideaal.” 

Ed Coenen

Ed Coenen