skipToContentskipToFooter

05-09-2024

“Compliance naar hoger plan tillen”

Bij AS Watson zit duurzaamheid overal ingebakken

Veel mkb-ondernemers weten zich geen raad met alle nieuwe Europese wet- en regelgeving. Hoe kun je op tijd aan al die wetten voldoen? Retailketen AS Watson Health & Beauty Benelux verduurzaamt stap voor stap zijn producten en bedrijfsprocessen om compliant te zijn.

Wilco Heiwegen is ruim een jaar geleden begonnen bij AS Watson Health & Beauty Benelux (hierna AS Watson) in Renswoude om daar als head of Corporate Affairs een team op te richten. AS Watson Benelux is bekend van formules als Kruidvat en Trekpleister en onderdeel van de AS Watson Group. Dit is ‘s werelds grootste internationale health & beautyretailer, actief in 28 markten. De AS Watson Group is weer onderdeel van de multinational CK Hutchison Holdings Limited.

Regelgeving is het centrale woord waarmee Heiwegen zich met zijn team bezighoudt. “De hoofdreden om Corporate Affairs op te richten was om ons compliancebeleid naar een hoger plan te tillen. Signaleren, borgen en voldoen aan alle wet- en regelgeving is dan ook een van onze belangrijkste thema’s. De andere pijlers zijn duurzaamheid en public affairs. Bij dit alles zijn we continu bezig met stakeholdermanagement. Hierdoor hebben we binnen de organisatie een onafhankelijke rol. We monitoren alle zaken en als het nodig is, kunnen we die laten escaleren via een onafhankelijke lijn naar de CEO Benelux.”

Heiwegen vindt het een mooie uitdaging een afdeling Corporate Affairs te mogen opzetten. “Als bedrijf vooruitkijken wat erop je afkomt, vind ik een heel interessante dynamiek. Wat zijn de maatschappelijk en politieke trends, en hoe zullen die zich doorvertalen in regelgeving? Vaak kun je zien aankomen welke kant het daarmee op gaat. Hoe kun je daar als bedrijf op anticiperen? Wat ik ook heel leuk vind bij AS Watson is dat compliance in de hele organisatie heel serieus wordt genomen. Dat zorgt voor een heel goede samenwerking met ons team en maakt het werken aan onze doelen een stuk makkelijker.”

“Vaak kun je zien aankomen welke kant het op gaat met regelgeving”

Wilco Heiwegen

Head of Corporate Affairs bij AS Watson Health & Beauty Benelux in Renswoude.

PAG-28b-watson-HIRES-IVO-14-INGEZOOMED.jpg

Duurzaamheid en compliance

Duurzaamheid zit al decennia ingebakken bij AS Watson. “Hoewel wij het niet altijd van de daken schreeuwen, heb ik nog nooit meegemaakt dat het in een organisatie zoveel over duurzaamheid gaat als bij ons. Ook in de boardroom is het misschien wel het onderwerp dat het meest besproken wordt. Die intrinsieke motivatie bij bijna alle collega’s is heel mooi om te zien. Vanuit allerlei teams krijgen we heel veel ideeën voor verduur­zaming. Zelf je steentje willen bijdragen aan mens en milieu is iets van deze tijd, dat wij vanuit ons team koesteren en stimuleren.”

Voor compliance heeft Heiwegen met zijn team meer een monitorende rol. “De andere teams zijn er zelf verantwoordelijk voor dat ze voldoen aan wet- en regelgeving. Wij letten erop dat zaken geborgd zijn. Qua werkcultuur en mindset zit dat bij ons allemaal goed. Zeker omdat in bijna ieder team iemand zich bezighoudt met compliance, die voor ons het aanspreekpunt is. Wat heel goed werkt, is dat wij vanuit ons team regelmatig bij de andere teams aanschuiven om zaken te bespreken. Een dialoog over com­pliance, en ook duurzaamheid, is heel waardevol”, tipt Heiwegen. “Niet alleen om te weten wat er speelt, maar vooral om collega’s te adviseren en te ondersteunen. Want goed omgaan met al die wetten en regels lukt alleen als je het samen doet. Focus ook eerst op de grote risico’s en zaken die beter kunnen en moeten. Omdat je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt doen, is dat essentieel voor succes op de lange termijn.”

Groot verschil

De duurzaamheidsstrategie van AS Watson is om steeds kleine stappen te zetten, die met het assortiment van meer dan tienduizenden producten voor een groot verschil zorgen. “Dit kan door een verpakking van een veelverkocht product te verduurzamen”, geeft Heiwegen als voorbeeld. “Dat heeft gelijk een flinke, positieve impact. Alles begint bij onze missie in de Benelux: je gezond, mooi en goed voelen bereikbaar maken voor iedereen. Dat kan alleen op een planeet die leefbaar is. De verantwoordelijkheid die wij daarvoor voelen is stevig verankerd in onze strategie. Daarom willen we dat onze producten een positieve impact op mens en milieu hebben.”

Hij vervolgt: “Omdat circa 40 procent van ons assortiment uit eigen merken bestaat, zoals die van Trekpleister of Kruidvat, is het onze eigen verantwoordelijkheid die producten zo duurzaam mogelijk te laten produceren. Hiervoor kijken we goed naar de grondstoffen, verpakkingen en het transport. Een voorbeeld van een kleine stap met een grote impact is dat we begin dit jaar voor het schepsnoep bij Kruidvat de klassieke, doorzichtige plastic zakjes hebben vervangen door papieren zakjes. Doelstelling voor health- en beautyproducten is dat we 100 procent FSC-mix gebruiken, we zitten inmiddels op 97 procent. Verder hebben we voor ons eigenmerkassortiment harde eisen voor ingrediënten als palmolie, cacao en micro­plastics en voor verpakkingen en productie.”

“Als hun producten niet voldoen aan de EUDR, mogen wij die niet verkopen”

Vijf inkoopcriteria

Ook met zijn leveranciers van A-merken werkt AS Watson continu aan verduurzaming. “Dit doen we onder andere middels vijf inkoop­criteria die betrekking hebben op de hele levensduur van een product. Bij iedere productinnovatie verwachten we dat leveranciers stappen zetten op deze green five”, legt Heiwegen uit. “Hiermee willen we leveranciers stimuleren en motiveren. Zoals de CO2-voetafdruk van het product omlaag brengen. Verder willen we dat er minder of duurzamer verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Ook etiketten en labels kunnen worden verduurzaamd. Een harde eis is dat het product vrij is van microplastics. Tot slot kunnen er stappen gezet worden op de end-of-lifebestemming. Over deze zaken dagen we onze leveranciers uit na te denken. Daarbij willen we natuurlijk meedenken.”

Gelukkig is dit iets wat de meeste leveranciers zelf ook willen, is Heiwegens ervaring. “Waar we vroeger nog weleens aan het thema duurzaamheid moesten trekken, zie je nu dat iedereen van goede wil is om daaraan te werken. Wat het ons gemakkelijker maakt is dat onze voornaamste leveranciers bedrijven in de Europese Unie zijn, die zelf ook aan alle duurzaamheidswetgeving moeten voldoen.”

Steeds complexer

Volgens Heiwegen is er een duidelijke trend dat Europese wet- en regelgeving steeds complexer wordt. De EUDR, de ontbossingsverordening die eind 2024 in werking treedt, is daar volgens hem een voorbeeld van. “De positieve intentie en het doel daarvan juichen wij toe. Maar hoe kun je al die afspraken op een werkbare manier implementeren zonder daarvoor een heel bataljon van nieuwe mensen te moeten inzetten? Dat is een grote uitdaging, die reuring in organisaties oplevert. Vooral omdat de EUDR nogal wat open eindjes heeft. Maar je kunt niet wachten tot alles duidelijk is. Omdat wij alvast een systeem willen opbouwen om aan de EUDR te voldoen, hebben we al in 2023 een projectgroep opgericht. Daarin werken zo'n vijftien collega’s van alle vakgebieden uit de hele Benelux samen. Iedere maand komen we samen om te kijken hoe de EUDR hun processen en team raakt.”

De meeste leveranciers van AS Watson zijn al bezig met de EUDR. “Maar ook die worstelen ermee om de nieuwe wet- en regelgeving werkbaar te maken. Bij kleine leveranciers die minder fte’s op compliance hebben, merken we dat ze nog niet altijd op de hoogte zijn van wat ze moeten gaan doen. Ze wachten dan nog even af. Dat is voor ons best een zorg, want als hun producten niet voldoen aan de eisen van de ontbossings­verordening, mogen wij die producten niet verkopen. Daarom moedigen wij kleine leveranciers aan snel aan de EUDR te gaan werken, hoe ingewikkeld het ook is. Natuurlijk willen we daarvoor meedenken.”

“Het is te verwachten dat Brussel de teugels de komende jaren verder aanhaalt”

Niet wachten

De grote valkuil bij alle Europese wetgeving voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen is wachten totdat alles helder is. “Want dan ben je te laat”, zegt Heiwegen stellig. “Weet wat de trends zijn en welke kant die op gaan. Want met de Green Deal heeft de EU heel duidelijk kaders neergezet. Hierdoor is het te verwachten dat Brussel de teugels de komende jaren verder aanhaalt om Europa tegen 2050 klimaat­neutraal te maken. Kijk wat je zelf kunt doen in de aanloop daarnaartoe. Analyseer hiervoor de risico’s voor mens en milieu in je eigen keten, en bedenk hoe je die kunt minimaliseren. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat je het zelf belangrijk vindt.”

Certificering is hierbij volgens Heiwegen een goed en laagdrempelig hulpmiddel om compliant te worden. “Door je aan te sluiten bij collectieven vergroot je je impact. Wij geloven daar echt in en willen voor al onze grondstoffen een certificering hebben. Zo zijn we onder meer aangesloten bij FSC voor hout, bij Rainforest Alliance voor cacao en bij het Better Cotton Initiative. Deze organisaties weten beter wat er in sommige productielanden speelt en stellen een bepaalde minimumstandaard, die een basisniveau waarborgt. Dat kun je gewoon niet allemaal zelf doen.”

Tradecompliance

Tradecompliance is een relatief nieuw vakgebied dat gaat over het voldoen aan wetten, regels en normen van de internationale handel. Doordat wet- en regelgeving steeds verandert, vraagt dit continu aandacht. In ons kennisdossier vind je artikelen, tools en praktisch toepasbare tips.

Gerben J. Sas

Ivo van der Bent