Ledenpagina Internationaal ondernemen
Bij Internationaal ondernemen spelen een aantal belangrijke thema's waar leden bijna dagelijks mee te maken hebben. Denk aan sancties, internationale handelsembargo's, het gebruiken van de juiste internationale handelsdocumenten, Douane (AEO), trade compliance en ICC Incoterms® 2020. We hebben alle kennis in huis en we informeren je graag.
Onze ledenadviseurs hebben kennis over diverse onderwerpen, zoals:
- BTW bij goederenlevering
- Documenten bij export
- Douanezaken (AEO)
- Exportstrategie
- Inzicht in sanctiebeleid en exportcontrole
- Invoerreglementering in doelland
- Internationaal betalingscondities
- Oorsprong (CvO, EUR-1, leveranciersverklaring)
- ICC Incoterms® 2020
- Trade Compliance, IMVO
- Trends in Export
- Algemene voorwaarden
- Internationale contracten
- Contracten met tussenpersonen (agent/distributeur)
Hieronder een overzicht van onze experts met enkele voorbeelden van ledenvragen. Heb jij een vraag? Neem dan contact met ons op via het oranje contactblok onderaan de pagina. Ben je nog geen lid? Kijk dan op onze lidmaatschapspagina voor meer informatie.
Alice Boonstoppel
"Als je internationaal zaken doet, heb je vaak te maken met verschillende regels per land. Zo krijg ik bijvoorbeeld regelmatig vragen over bankgaranties, zoals deze: Wij willen graag onze klant in de Verenigde Staten een bankgarantie laten stellen die in Nederland afroepbaar is. Kan dat? Het geven van bankgaranties is in de Verenigde Staten complex. Gelukkig weten wij hoe je dit kunt oplossen".
Evert-Jan Visser
"Als je producten exporteert, moet je in sommige gevallen aantonen dat de producten voldoen aan bepaalde veiligheidseisen. Zo kreeg ik laatst deze vraag: Binnenkort hebben wij een zending naar Marokko. Onze klant geeft aan dat er een certificate of conformity bij deze zending moet zitten. Klopt dit en zo ja, hoe komen we aan het certificaat? Voor Marokko is inderdaad een conformiteitscertificaat vereist om goederen in Marokko in te kunnen klaren."
Peter Teunisse
"Om goederen te kunnen importeren, heb je altijd de juiste documenten nodig. Hier krijg ik veel vragen over, bijvoorbeeld deze: Wij versturen goederen onder een Letter of Credit met een betalingstermijn van 120 dagen na de Bill of Lading-datum naar een klant in Kenia. Het lukt me niet om de goederen in dat land te importeren, waardoor deze niet op tijd bij de klant zijn. Hoe zit het dan met de betaling? Een goeie vraag, waar wij uiteraard ook het antwoord op weten."
Rostislav IIchenko
"Ik ontving deze week een vraag van een lid over leveranciersverklaringen: Wij verstrekken en ontvangen regelmatig leveranciersverklaringen van preferentiële oorsprong. Nu vragen we ons af of hiermee wel op de juiste manier wordt omgegaan? Als je goederen levert of ontvangt, waarvoor een leveranciersverklaring van preferentiële oorsprong is afgegeven, moet je bijvoorbeeld goed controleren of je de juiste template gebruikt."
Michel Disselhorst
Als lid van evofenedex kun je ook de hulp inschakelen van onze bedrijfsadviseurs. Zij geven een persoonlijk advies op maat. We hebben verschillende adviesdiensten waar je gebruik van kunt maken.
Lorenzo Jubithana (bedrijfsjurist)
"Ik krijg regelmatig vragen over bijvoorbeeld het doorberekenen van prijswijzigingen. Zoals deze vraag: Wij worden geconfronteerd met hogere kostprijzen, die wij helaas weer moeten doorberekenen aan onze klanten. Hoe kunnen wij dit op de juiste manier doen? Ik raad aan om de mogelijkheid om prijzen te wijzigen op te nemen in de Algemene leveringsvoorwaarden. Voor leden hebben we een standaardclausule opgesteld die kan worden opgenomen in de algemene voorwaarden bij verkoop aan ondernemingen (business-to-business). Heb je vragen hierover? Neem dan contact met mij op."
Leden kunnen vragen stellen aan de bedrijfsjuristen van evofenedex. Als de vraag binnen circa een uur beantwoord kan worden, is dat bij het lidmaatschap inbegrepen.
Heb je vragen?
Alice, Evert-Jan, Peter, Rostislav, Michel of Lorenzo helpen je graag verder