Grip op je beladingsgraad
Wij merken dat leden, mede door de economische omstandigheden, willen weten hoe zij hun voertuigen efficiënter en economisch voordeliger kunnen inzetten. Zij krijgen bijvoorbeeld de vraag of ze een vracht voor een klant kunnen meenemen, nadat ze net zijn beleverd. Of dat een relatie op hetzelfde industrieterrein ze zo’n verzoek doet.
Vracht meenemen voor anderen
Het vervoer in Nederland wordt geregeld door de Wet wegvervoer goederen, de Wwg. Deze wet is van toepassing op voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kilo en omschrijft het begrip eigen vervoer als volgt: ‘Het vervoeren van goederen met vrachtauto’s ten behoeve van of afkomstig uit eigen bedrijf’.
Een eigen vervoerder mag dus alleen goederen vervoeren die hij zelf verhandelt, bewerkt of verhuurt. Hieruit volgt dat een eigen vervoerder geen goederen mag vervoeren die niet van of voor hem bestemd zijn of waaraan hij geen bewerkingen verricht. Deze vorm van vervoer is voorbehouden aan beroepsgoederenvervoerders.
Desondanks is er wel regelgeving waardoor je het wegtransportproces uiteindelijk wel kan inzetten voor derden. Zo moet je om goederen voor een ander mee te mogen nemen, een NIWO-vergunning hebben. Deze vergunning geeft het bedrijf het recht om goederenvervoer voor derden te verrichten.
En er zijn nog andere belangrijke zaken waarmee een beroepsvervoerder in spé rekening moet houden wanneer hij deze stap wil zetten:
- de chauffeur moet in loondienst zijn van de vergunninghouder
- als de omzet uit transport hoger is dan een bepaald percentage van de totale omzet, krijgt het bedrijf te maken met de cao voor het beroepsgoederenvervoer
- het bedrijf kan worden verplicht om deel te nemen in de Stichting Bedrijfspensioenfonds voor het Beroepsvervoer over de Weg
- het bedrijf is wettelijk verplicht vervoersdocumenten te gebruiken
Voordelen voor de beladingsgraad van je voertuig
De gemiddelde beladingsgraad van de voertuigen die worden gebruikt voor goederenvervoer in Nederland wordt geschat tussen de 60 en 70 procent. Rekenen we alleen de gedeeltelijk beladen vrachtauto’s mee, dan is de beladingsgraad nog veel lager. Wanneer een eigen vervoerder is gevestigd in Maastricht en goederen levert aan een klant in Leeuwarden, is het geldverspilling als de vrachtauto weer 332 kilometer leeg terugrijdt. Toch gebeurt dit dagelijks.
Een effectieve manier om transportkosten te verlagen, is dus om als eigen vervoerder vracht of lading van een ander bedrijf of relatie mee te nemen in plaats van te rijden met een lege laadruimte.
Maar let op: wanneer je deze activiteit denkt te kunnen doen zonder vergunning en je neemt toch goederen van anderen mee, is er sprake van een economisch delict. Hier staat een boete op van duizenden euro’s per overtreding.
Krijgen van opdrachten
Vracht voor derden meenemen vergt een investering van enkele duizenden euro’s en een aantal aanpassingen van de bedrijfsvoering. Het bedrijf moet zijn ingeschreven bij de NIWO en voldoen aan onder meer de eisen van vakbekwaamheid, kredietwaardigheid en betrouwbaarheid. Wanneer bedrijven kiezen voor deze stap, is er altijd de vraag of de investering voldoende rendeert. Daarom is het aan te bevelen een rendementsanalyse te maken van de te verwachten hoeveelheid opdrachten en de aanvullende kosten.
Er zijn diverse platforms, zoals Quicargo en Transporeon, die de vraag naar en het aanbod van vervoer aan elkaar koppelen via bijvoorbeeld een app. Zo kun je een selectie maken van opdrachten op de route die je moet afleggen. Op deze manier kan de chauffeur mogelijk in de rit van Groningen naar Maastricht een rendabele vervoersopdracht tussen Zwolle en Venlo uitvoeren.
Vragen over vervoer?
Ricky en zijn collega's helpen je graag verder