skipToContentskipToFooter

Maak je gebruik van wegvervoer, luchtvracht of zeevracht? Dan is het goed om te weten welke ontwikkelingen en trends je te wachten staan in 2025. evofenedex zet ze voor je op een rijtje. 

Zero-emissiezones 

Zero-emissiezones, ze gaan er nu echt komen. Dertig Nederlandse gemeenten (voornamelijk grotere steden) en Schiphol, voeren op 1 januari 2025 of op een latere datum, een zero-emissiezone in. Vanaf dat moment mag je deze gebieden niet meer inrijden met een bestel- of vrachtauto op diesel. De wetgeving is onlangs licht aangepast, maar alsnog doen bedrijven er goed aan om zich te verdiepen in de zero-emissiezones. Onze experts staan klaar om te helpen. 

Netcongestie 

De versterking van het stroomnet en het slim omgaan met de capaciteit van het elektriciteitsnet, blijven dé uitdagingen voor de komende jaren. Verschillende regio’s zijn hierin al aan het investeren, maar de netbeheerderskaart laat nog veel rode en oranje vlekken zien. Op die plekken is sprake van netcongestie. Leden van evofenedex doen er verstandig aan om met hun netbeheerders en eigenaren van bedrijfsterreinen, in gesprek te gaan om zo de laadinfrastructuur te realiseren voor de elektrische wagenparken die de komende jaren steeds meer gemeengoed zullen worden. 

CSRD-wetgeving rondom uitstoot 

“Kun je een rapportage geven van jouw CO2-uitstoot van deze zending?” Een vraag die je nu misschien nog niet hebt gehoord, maar die je in de nabije toekomst zeker gaat krijgen. Ook zul je voor je eigen bedrijf de totale CO2-uitstoot de komende jaren inzichtelijk moet hebben. Dit is het gevolg van de Europese CSRD-wetgeving (Corporate Sustainability Reporting Directive). Vanuit de CSRD-wetgeving zijn bedrijven verplicht te rapporteren over hun impact op milieu, sociale aspecten en governance, zoals verantwoordelijk ondernemingsbestuur en verantwoordelijkheid in de keten. De materie is complex, maar we helpen leden er graag verder mee. 

Registratie en reductie van CO2-uitstoot 

Het meten en reduceren van CO2-uitstoot in de komende jaren, is wel een activiteit die je moet toevoegen aan je werkzaamheden. Immers, het Klimaatakkoord vereist dat we de CO2-uitstoot terugdringen. Je kunt overwegen om een CO2- of duurzaamheidsmanager, als nieuwe functie, in je bedrijf aan te stellen. Of deze verantwoordelijkheid neer te leggen bij een functionaris die nu al verantwoordelijk is voor het transport. evofenedex kan jouw bedrijf helpen bij het reduceren van de CO2-uitstoot van je logistiek


Chauffeurs moeten rij- en rusttijden van 56 dagen kunnen tonen

Retrofit - vervanging tachografen 

Bij nationaal vervoer gelden er geen voorschriften voor vervanging van analoge of digitale tachografen naar de nieuwste versie. Voor internationaal vervoer gelden deze wel. 

Voor voertuigen met een analoge of digitale tachograaf, moet de smart tacho 2 per 1 januari 2025 ingebouwd zijn. Voor voertuigen met een smart tacho 1 (verplicht in geregistreerde voertuigen vanaf 15 juni 2019) is dit verplicht per 19 augustus 2025. Lees alles wat je wilt weten over de tachograaf in onze kennisbank

Aanpassing rij- en rusttijden 

Vanaf 1 januari 2025 moet een chauffeur, met de registratie van rust en activiteiten in de tachograaf, de 56 voorafgaande kalenderdagen aan de rit verantwoorden. Tot 1 januari 2025 gelden nog 28 voorafgaande kalenderdagen.  

Afschaffing vrijstelling bpm voor bestelauto per 1 januari 2025 

Voor bedrijfsauto’s die voor meer dan tien procent zakelijk worden ingezet, vervalt per 1 januari 2025 de vrijstelling van bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). Dit gegeven is opgenomen in het Belastingplan 2023. De invoering van de bpm-heffing op bestelauto’s is per 1 januari 2025 een feit.  

De heffing zal afhangen van de CO2 -uitstoot van het voertuig. Voor bestelauto’s bedraagt de bpm 66,91 euro per gram CO2 per kilometer. Ondernemers die vanaf 1 januari 2025 een nieuwe diesel bestelauto kopen, moeten daar eenmalig bpm over betalen. Alles over belastingen is te vinden in onze kennisbank. 

 

De kosten voor verladers gaan ook substantieel toenemen, in sommige gevallen zelfs tot de hoogte van een verdubbeling van de ETS toeslag

Zeevaart 

FuelEU Maritime 

Vanaf 1 januari 2025 treedt de FuelEU-verordening in werking, als onderdeel van hetzelfde pakket aan verduurzamingsmaatregelen voor de scheepvaart als het ETS (European Emissions Trading System). FuelEU Maritime stelt maximumgrenzen vast voor de jaarlijkse gemiddelde broeikasgasintensiteit van de energie die wordt gebruikt door schepen met een brutotonnage van meer dan 5 000 die Europese havens aandoen, dit ongeacht hun vlag. Doelstellingen zullen ervoor zorgen dat de broeikasgasintensiteit van de, in de sector, gebruikte brandstoffen geleidelijk zal afnemen, te beginnen met een daling van twee procent tegen 2025 en tot tachtig procent tegen 2050. Het achterhalen van de werkelijke broeikasgasintensiteit per reder wordt bemoeilijkt, doordat emissies kunnen worden samengevoegd van twee of meer schepen, inclusief tussen verschillende bedrijven, die door dezelfde instantie zijn geverifieerd. 

Opschaling ETS 

Het ETS is per 1 januari 2024 voor de zeescheepvaart gefaseerd in werking getreden. Wordt in 2024 nog slechts veertig procent van de gerapporteerde uitstoot belast, vanaf 2025 schaalt dit op naar zeventig procent. Hierdoor zullen de kosten voor verladers ook substantieel toenemen, in sommige gevallen zelfs tot een verdubbeling van de ETS toeslag. Inzicht krijgen in de kostenopbouw is nuttig. In september van 2025 zullen rederijen en scheepseigenaren, voor het eerst, hun EU allowances (emissierechten) inleveren voor de in 2024 gemaakte emissies. 

Update lijnvaartnetwerken 

Vanaf februari 2025 worden de containerallianties door elkaar geschud. De samenwerking tussen Maersk en MSC, loopt officieel af en Maersk gaat verder met Hapag Lloyd onder de vlag van ‘Gemini Cooperation’. Overgebleven rederijen van THE Alliance gaan, vanaf februari 2025, verder onder de noemer ‘Premier Alliance’, dit zijn ONE, HMM en Yang Ming. Op de Azië-Europalijnen heeft Premier Alliance een slot-sharing overeenkomst met MSC, die naast een gelijksoortig overeenkomst met ZIM op de transpacific route, alleen verder gaat. De Ocean Alliance (CMA-CGM, Evergreen, COSCO en OOCL) blijft stabiel. De grote vraag in 2025 is of Gemini de belofte van tachtig procent betrouwbaarheid kan waarmaken en zo ja, hoeveel langzamer ze zijn dan de concurrentie. 

 Om ETS-kosten te omzeilen, kiezen veel rederijen er volgend jaar voor om eerst een Engelse haven aan te doen in Europa, veelal Southhampton of London Gateway. Daarnaast reageren rederijen ook op de diversificatie van handelsketens door te kiezen voor extra port calls in Vietnam (Haiphong en Vung Tau) en de nieuwe Indiase haven Vizhinjam. Anderzijds verliest met name Antwerpen een aantal port calls.  

E-commerce uit China huurt al ruim 100 vliegtuigen per week

Luchtvracht 

Er ontstaat, wat betreft de luchtvracht, een krapte in de markt, met name voor de full freighters markt. Een belangrijke oorzaak is dat de e-commerce uit China al ruim honderd vliegtuigen per week inhuurt. Bedrijven, als Temu, betalen vaak een goede prijs, waardoor toestellen elders uit de markt worden weggehaald. Daarbij komt dat de zeevrachtmarkt, door alle geopolitieke ontwikkelingen en spanningen, minder aantrekkelijk is. Hierdoor kiezen meer bedrijven voor luchtvracht. 

Lawaaiige vliegtuig duurder af 

Er zijn plannen om Schiphol aanzienlijk duurder te maken voor oudere toestellen die meer lawaai maken. In de praktijk zijn luchtvrachttoestellen vaak ouder en zullen daarom meer moeten gaan betalen om te landen. We praten over prijsstijgingen tussen de vijftig en honderdvijftig procent voor de kosten die Schiphol in rekening brengt om te mogen landen. Dit maakt Schiphol straks één van de duurste luchthavens voor vracht. ACN, TLN en DHL, hebben formeel bezwaar gemaakt bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt).  

Vracht onder druk  

Vracht komt steeds verder onder druk te staan op Schiphol. De kans is aanzienlijk dat Schiphol, op termijn, minder kan groeien of zelfs zal moeten krimpen. Om te voorkomen dat de vracht hierdoor te hard wordt geraakt, is er een Kamermeerderheid die wil dat er een aparte slotregeling komt voor vrachtvliegtuigen. Dit om te voorkomen dat vracht straks verdrongen wordt door passagiersvluchten. De minister werkt dit de komende tijd, samen met Schiphol en de sector, verder uit.  

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom logistiek en internationaal ondernemen doe je met onze nieuwsbrieven.

Neem ook in 2025 contact met ons op 

Onze specialisten op het gebied van vervoer hebben deze belangrijke aandachtspunten voor je samengesteld. Begin het nieuwe jaar goed voorbereid en blijf op de hoogte van alle relevante ontwikkelingen. Maak gebruik van onze expertise en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen. Bezoek www.evofenedex.nl/ledenservice en leer ons beter kennen. 

Vragen over vervoer?

Ricky en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer