"Modal Shift Service helpt ons bij duurzaamheidsuitdagingen"
Logistiek pas je niet zomaar even aan, maar vraagt om doordachte aanpak
evofenedex ondersteunt handels- en logistieke bedrijven met de Modal Shift Service. We brengen in kaart of een modal shift - een overstap van wegvervoer naar duurzamere modaliteiten zoals binnenvaart, shortsea en spoorvervoer - haalbaar is. Dit deden we onder andere voor Apex Tool Group, een Amerikaanse leverancier van hand- en elektrisch gereedschap.
Omdat bedrijven vaak niet de tijd of expertise hebben om alternatieven voor een modal shift te onderzoeken, nemen wij dit proces uit handen. Aguinaldo Lyra, projectleider vervoer bij evofenedex: "Het kost veel tijd en moeite om bijvoorbeeld de gunstigste route voor een transport uit te zoeken. Wij weten de weg in die wereld, dus wij kunnen dat sneller en makkelijker. Dan hoeven bedrijven er geen mensen voor vrij te maken: ze krijgen de verschillende vervoersopties op een presenteerblaadje, vergezeld van een indicatie van kosten en CO2-besparing."
Dichtslibben Europese wegennet
Apex Tool Group, leverancier van hand- en elektrisch gereedschap, heeft meerdere productielocaties in Zuid- en Noord-Amerika en Azië. De distributie naar Europa, Midden Oosten en Afrika gebeurt vanuit een distributiecentrum in Emmen. Voor het organiseren van de import naar Nederland via de haven van Rotterdam maakte Apex tevens gebruik van de Modal Shift Service.
Audrey Root-Muskee, distribution- en supplychainmanager vertelt: "Vanwege het dichtslibben van het Europese wegennet en vanuit duurzaamheidsoverwegingen, zijn wij gaan kijken naar andere mogelijkheden van goederenvervoer, naast wegvervoer. Via de Modal Shift Service kwamen we in contact met terminaleigenaar en rederij MCS. Die verzorgt op aanvraag nu het transport vanuit de haven van Rotterdam naar de inlandterminal in Meppel. Vanuit daar is het nog vijftig kilometer trucken naar Emmen."
Evaringen
Audrey vervolgt: "De inlandterminal in Meppel biedt ons een aantal voordelen boven de deepseaterminal in Rotterdam, waarop we zijn aangewezen als we over de weg vervoeren. In de eerste plaats zijn de stallingskosten vele malen lager. Daarnaast is het ook fijn dat de afstand veel korter is." Wel ervaart Audrey dat de transporten over het water soms een iets langere doorlooptijd kunnen hebben. "Maar dat is bij ons geen probleem, als het beperkt blijft tot een of twee dagen. Daar kunnen we in onze planning rekening mee houden. En als het om een spoedzending gaat, laten we deze toch per truck vervoeren. De lijntjes met onze logistiek dienstverlener en de terminal zijn erg kort." Daarnaast ervaart Apex dat containerzendingen vanuit China vaak vertragingen hebben, waardoor ze de aansluiting met de binnenvaart missen. Audrey: "In dat geval moeten we het laatste stuk van Rotterdam naar Emmen trucken. We hopen in de toekomst nog meer gebruik van de binnenvaart te maken."
Verduurzaming
Over het algemeen is Apex nog steeds tevreden met de overstap naar modelshifttransport. Audrey: "Door te kiezen voor modelshifttransport hebben we onze logistieke processen kunnen optimaliseren. Een van de grootste voordelen is de vermindering van onze ecologische voetafdruk. Door milieuvriendelijkere transportmethoden in te zetten, zoals spoor- en watertransport, dragen we bij aan een schonere en duurzamere toekomst. Dit sluit goed aan bij onze bedrijfswaarden en onze inzet voor verduurzaming. De overstap naar modelshifttransport heeft ons bedrijf op meerdere vlakken positief beïnvloed."
Misvattingen over modal shift
Er bestaan een paar misvattingen over modal shift, die we graag weerleggen.
- afstand tot een overslagterminal
Veel bedrijven denken dat ze dicht bij een terminal moeten zitten om modal shift rendabel te maken, maar dat is niet noodzakelijk. Zeker met betrekking tot de doorlooptijd kan een verdere afstand nog steeds efficiënt zijn.
- betrouwbaarheid en snelheid van wegvervoer
Wegvervoer wordt vaak gezien als de snelste en meest betrouwbare optie, maar factoren zoals files, onderhoud aan wegen en het tekort aan chauffeurs zorgen juist voor onzekerheden. Binnenvaart en spoorvervoer hebben die problemen minder.
- kosten van alternatieve modaliteiten
Een andere modaliteit wordt vaak als duurder beschouwd dan wegvervoer. In de praktijk blijkt binnenvaart vaak goedkoper, vooral op langere afstanden.
Logistiek pas je niet zomaar even aan, maar vraagt om een doordachte aanpak. Neem contact met ons op als je hier hulp bij nodig hebt.
Audrey Root-Muskee samen met haar collega Ronald de Geus bij de terminal in Meppel.
Vragen over vervoer?
Aguinaldo en zijn collega's helpen je graag verder