skipToContentskipToFooter

BigMile helpt Ricoh aan logistieke CO2-footprint

In 2030 moet Ricoh Europe 30 procent minder CO2 uitstoten in vergelijking met 2015. Vermindering van de CO2-uitstoot van bedrijven speelt een belangrijke rol bij de uitvoering van het akkoord van Parijs van de Verenigde Naties. Maar hoe breng je, als groot of klein bedrijf, je eigen logistieke voetafdruk snel en goed in kaart? Ricoh heeft als een van de eerste bedrijven ervaring opgedaan met de software van BigMile.

Dat het akkoord van Parijs ook in Japan wordt gelezen, bleek in het najaar van 2018 bij Ricoh Europe SCM in Bergen op Zoom. “Wij kregen van het hoofdkantoor in Japan de vraag op welke manier wij dachten onze CO2-doelstellingen te gaan halen. In 2030 moeten we als Ricoh Europe 30 procent minder CO2 uitstoten in vergelijking met 2015, en in 2050 moet onze hele waardeketen CO2-neutraal zijn. Dan moet je, om die resultaten te kunnen meten, een goede en betrouwbare basis hebben”, zegt Stef Jacobs, transportspecialist bij de afdeling operations van Ricoh SCM in Bergen op Zoom. 

Monsterklus

Dat leggen van die basis bleek gemakkelijker gezegd dan gedaan, mede doordat Ricoh alle vervoer uitbesteedt. “Tot voor kort hielden we de uitstoot van elk transport bij in een Exceldocument, maar het op die manier bijhouden van je hele keten is niet eenvoudig. Een transport begint bij ons met het laden van een container in Azië, die komt dan naar Bergen op Zoom en gaat vervolgens via onze satellietvestigingen in heel Europa naar de eindklanten. Het is echt een monsterklus om dat hele proces in kaart te brengen”, aldus Jacobs. Hij verkende de markt op het gebied van programma’s die de complete CO2-uitstoot goed in kaart kunnen brengen. “Die programma’s zijn er wel, maar dan vooral van aanbieders uit de Verenigde Staten, Canada en Australië. Dan is de implementatie lastig, want je hebt, zeker in begin, veel contact met de bouwers en dan is het tijdverschil met de VS of Australië best een complicerende factor.”

Berekeningen

Via evofenedex kwam Jacobs op het spoor van BigMile, een Nederlands programma dat met steun van de Nederlandse overheid is ontwikkeld door het onafhankelijke netwerk voor slimme mobiliteit Connekt. Door de gegevens te gebruiken die iedereen toch al heeft - vrachtbrieven en brandstofverbruik - en de ingewikkelde berekeningen te automatiseren, wordt het bepalen van de footprint heel makkelijk. 

Ricoh startte een jaar geleden met BigMile. Jacobs: “Het programma is makkelijk toe te passen en werkt met zowel brede als gedetailleerde rapportages. Ik kan de CO2-uitstoot van één bepaalde order specificeren, maar ook op landniveau of vervoerdersniveau. Wij hebben minstens vijftig verschillende carriers, die allemaal verschillende data aanleveren.” Het programma BigMile voorkomt volgens hem dat in de uiteindelijke CO2-statistieken de spreekwoordelijke appels en peren met elkaar worden vergeleken. “We hebben onze eigen data, van onze producten, maar wat we misten is de CO2-uitstootfactor maal het gewicht maal de afstand die onze producten hebben afgelegd. De pure emissiefactor wisten we daardoor niet, maar BigMile levert die.”

CO2-belasting

Het meten van de eigen CO2-uitstoot is niet alleen nuttig voor inzicht in de eigen bedrijfsprestaties, op niet al te lange termijn zal de overheid bedrijven afrekenen op CO2-uitstoot. “Ik twijfel er niet aan dat er een CO2-belasting gaat komen voor bedrijven”, zegt Jacobs. “Dan kun je maar beter voorbereid zijn en in elk geval je eigen CO2-uitstoot in kaart brengen op een manier die door de Europese overheid is goedgekeurd. BigMile voldoet aan die voorwaarden, dat heeft TNO al bekeken. Het mooie aan het programma is dat het laagdrempelig toepasbaar is. Wij zijn een grote speler, met miljoenen records per maand, maar ook de kleine vervoerder om de hoek met hooguit honderd meldingen per maand kan ermee werken.” Jacobs gebruikt BigMile ook om verschillende vervoerders met elkaar te vergelijken; een bedrijf dat louter met zuinige Euro 6-vrachtauto’s rijdt, komt vanzelf als gunstig bovendrijven in de statistieken. 

Geen cent

Een belangrijk punt is tot slot dat de hele Big Mile-operatie, die in april vorig jaar van start ging, Ricoh geen cent heeft gekost. Jacobs: “We hebben nul implementatiekosten, omdat de Topsector Logistiek en ontwikkelaar Districonons hebben geholpen. Ja, we zijn een soort proefkonijn, maar ik zie nu al dat het werkt. En omdat de deelnemende partijen elkaar helpen bij het verbeteren van het programma door ervaringen te delen en suggesties te doen, maken ze elkaar sterker.” 

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine. 

Meer informatie over BigMile vind je in ons kennisdossier.

Vragen over vervoer?

Aguinaldo en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer