skipToContentskipToFooter

Data en digitalisering in de logistieke keten

Een digital core als belangrijke basis voor logistieke optimalisatie

De logistieke wereld verandert in een rap tempo. Goede medewerkers zijn steeds lastiger te vinden, er rijden steeds meer robots door de magazijnen en klanten lijken iedere dag weer veeleisender geworden. Om aan de klantbehoefte te kunnen blijven voldoen, is een goede digitale basis essentieel. We spraken met Stefan Heeringa (projectleider supply chain management) over de essentiële rol van data en digitalisering bij ketenoptimalisatie. Beluister hieronder de vierde aflevering van de podcast ‘Trends in de logistiek’.

Digitaal leven, werken en handelen is tegenwoordig vanzelfsprekend voor consumenten en bedrijven. Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft een website en is online bereikbaar. Maar achter deze digitale muur bevindt zich vaak nog een bedrijf met een klassieke, logistieke, operatie. Een operatie die nog geen gebruik maakt van alle voordelen die digitalisering kan bieden. Het blijkt dat deze bedrijven helemaal geen zogenoemde digital core hebben, laat staan dat ze weten wat dit betekent.

"Als bedrijf moet je allereerst goed kijken welke klantwaarde je wilt leveren. Niet alleen nu, maar ook over een aantal jaar. Daarnaast is de bedrijfsstrategie ook erg belangrijk, net als het beschikbare budget", geeft Stefan aan. Ook geeft hij aan dat er talloze leveranciers zijn met slimme en geavanceerde oplossingen voor warehouse- en transportmanagementsystemen. "Echter moet je als bedrijf goed in kaart brengen wat je hiermee wilt bereiken, voordat je aan de oplossing gaat denken. En dit is misschien wel het moeilijkste gedeelte."

Meer weten over trends in de logistiek?

Meld je aan voor onze kennisnieuwsbrief zodat je iedere twee weken de laatste updates en kennis in je mailbox krijgt.

Vragen over Supply Chain Management?

Nanne en zijn collega's helpen je graag verder

Nanne Schriek evofenedex