skipToContentskipToFooter

De afgelopen vijf jaar hebben supplychains, onder invloed van de COVID-19 pandemie, de containercrisis, weersinvloeden, druk om te verduurzamen en de geopolitieke spanningen wereldwijd, aanzienlijke veranderingen doorgemaakt. Ook in Nederland zijn er tal van innovaties geïmplementeerd die supplychains duurzamer, flexibeler en efficiënter maken. We geven hier een overzicht van enkele van de meest impactvolle innovaties en van voorbeelden hiervan:

1.Duurzaamheid en circulariteit

Supplychains zijn steeds meer gericht op duurzaamheid en op het verkleinen van hun ecologische voetafdruk. Dit wordt voortgestuwd door strengere regelgeving, zoals de CSRD (Corporate Sustainability Reporting directive), de CBAM (Carbon Border Adjustment) en andere wetgeving, maar ook door de groeiende vraag van consumenten naar duurzame producten. Zo zijn er nieuwe manieren ontwikkeld om producten en processen milieuvriendelijker te maken, zoals:

  • Het gebruik van hernieuwbare energie in productiefaciliteiten en magazijnen.
  • De kringlooplogistiek; waarbij gebruikte producten worden teruggehaald, gerecycled of opnieuw gebruikt in het productieproces. Zoals beddenbedrijf Auping dat inmiddels honderd procent circulaire matrassen heeft ontwikkeld, of de sociale fietsfabrikant ROETZ, die zojuist ’s werelds eerste circulaire e-bike op de markt heeft gebracht. 
  • Verpakkingsinnovaties met biologisch afbreekbare materialen en minimalisering van overtollige verpakkingen. Zo heeft Nespresso inmiddels papieren capsules ontwikkeld voor Nederlandse klanten en heeft Pieter Pot een doorstart gemaakt door dagelijkse producten uit de supermarkt in herbruikbare glazen weckpotten te leveren. 

2. Reshoring 

De kwetsbaarheden in wereldwijde supplychains en de toename van geopolitieke spanningen, zoals die de afgelopen jaren naar voren zijn gekomen, hebben geleid tot meer aandacht voor reshoring (het terughalen van productie naar eigen land) en nearshoring. Bedrijven verplaatsen hun productie dichter bij hun afzetmarkten om afhankelijkheid van verre leveranciers te verminderen en om hun reactietijd te verkorten. Uit de evofenedex Handelmonitor blijkt dat zestien procent van de bedrijven overweegt om nearshoring of dual sourcing toe te passen. 

Afbeelding1.jpg

Zo is in 2022 bijvoorbeeld het kledingmerk C&A gestart om een deel van de productie van spijkerbroeken terug naar Europa te halen. Maar ook de sterk fluctuerende containerprijzen zorgen ervoor dat near- en reshoring als een oplossing wordt gezien. 

De toenemende spanningen in Azië hebben ook tot resultaat dat bedrijven er steeds meer voor kiezen minder afhankelijk te worden van China, als leverancier en te kiezen voor de zogeheten China Plus One (C + 1) strategie. Internationaal onderzoek van Gartner toont aan dat supplychainprofessionals streven naar een strategie van ‘herglobalisatie’ via een mix van nearshoring en goedkope diversificatie.

3. Modulaire productie

De vraag naar maatwerk en naar kortere levertijden, heeft geleid tot innovaties in productieprocessen. Modulaire productie is een systeem waarbij componenten van een product in verschillende fasen of op verschillende locaties worden vervaardigd en later worden samengevoegd. Dit biedt bedrijven meer flexibiliteit om snel te reageren op veranderingen in de vraag of op problemen in bepaalde delen van de keten. 

Zo gebruikt Volkswagen deze methodiek, Modularer Querbaukasten, al sinds 2012. Dit stelt hen onder meer in staat verschillende modellen op dezelfde productielijn te maken. En is Tesla in 2020 gestart met Gigacasting, dat ook kan worden beschouwd als een vorm van modulaire productie. Dit proces vervangt traditionele productiemethoden waarbij meerdere kleinere onderdelen afzonderlijk werden geproduceerd die vervolgens aan elkaar werden gelast.

4. Automatisering en robotica

Naast digitalisering, hebben de opkomst van automatisering en robotica, supplychains aanzienlijk veranderd. Robots worden nu vaker ingezet voor magazijnbeheer, orderpicking en zelfs voor transport. Innovaties in cobots (collaboratieve robots) maken het mogelijk dat robots en mensen veiliger en efficiënter samenwerken, wat de productiviteit verhoogt. Zo heeft IKEA onlangs drones met AI geïntroduceerd voor voorraadbeheer in de magazijnen. En ook online supermarkt Picnic is, mede dankzij de inzet van robots, eindelijk winstgevend. Bedrijven staan voor de uitdaging om voor zichzelf te beoordelen wanneer het investeren in robots loont, ook nu er steeds meer arbeidstekorten zijn op het gebied van logistiek personeel. 

drone_ikea.jpg

5. Verhoogde transparantie en traceerbaarheid

Consumenten en overheden eisen steeds meer transparantie over de herkomst en de productiemethoden van de producten die zij kopen. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van traceerbaarheidsoplossingen, zoals het Digitaal Product Paspoort (DPP). Zo heeft flesjesfabrikant Dopper onlangs zijn DPP openbaar gemaakt.

Supplychainvisibility toonde zijn meerwaarde tijdens de blokkade van het Suezkanaal door containerschip Ever Given, waarbij bedrijven, zoals Nike, Ikea en Lenovo, dankzij hun software, inzichtelijk hadden waar hun goederen zich bevonden en daarop actie konden ondernemen.

Maar door andere disrupties in de supplychain blijkt ook supplychainmapping een waardevol instrument te zijn. Zo weten bedrijven waar zij hun grondstoffen / halffabricaten in de keten vandaan krijgen. De oorlog in Oekraïne had bijvoorbeeld tot gevolg dat de lancering van de Volkswagen ID 5 tijdelijk uitgesteld moest worden omdat een Oekraïense toeleverancier niet meer in staat was om te leveren. 

6. Zero-emissietransport

Eén van de recente ontwikkelingen in het transport, is de opkomst van energie-efficiënte en zero-emissievoertuigen, waaronder elektrische vrachtwagens en voertuigen op alternatieve brandstoffen, zoals waterstof. Nu de technologische ontwikkelingen ervoor zorgen dat de voertuigen steeds een groter bereik krijgen, is zero-emissietransport een onderdeel van de supplychain geworden bij verschillende bedrijven, zoals DHL. Ook voor bedrijven, zoals online supermarkt Crisp, is emissieloze bezorging onderdeel van hun supplychain. En ook een grote speler, als Kruidvat, kiest voor emissieloos transport voor de bevoorrading van haar winkels. 

Zelf innovaties realiseren

Bedrijven die actief inspelen op duurzaamheid, flexibiliteit, automatisering en traceerbaarheid, zijn beter voorbereid om aan de veranderende eisen van de markt, overheden en consumenten te voldoen. Supplychaininnovaties helpen hierbij. Supplychainprofessionals die zelf actief aan de slag willen met het realiseren van supplychaininnovaties binnen hun bedrijf, kunnen deelnemen aan onze speciale collegereeks.

Vragen over Supply Chain Management?

Nanne en zijn collega's helpen je graag verder

Nanne Schriek evofenedex