Hoe is het idee van de Digiscan tot stand gekomen?
“Elk bedrijf heeft zijn eigen uitdagingen en problemen die voortkomen uit de manier waarop zij hun klanten willen helpen. Veel bedrijven willen alle vragen van de klant met ja beantwoorden. Alleen weten zij vaak niet wat de klant morgen gaat bestellen of waar de goederen zich bevinden in de supply chain. Soms weten bedrijven überhaupt niet of een specifieke order wel geld gaat opleveren. Daarnaast komt het geregeld voor dat klanten moeten wachten op facturen, vrachtbrieven of bevestigingen wanneer ze mogen lossen of laden.
Veel bedrijven werken met zes verschillende Excel-bestanden die aan elkaar geknoopt zijn om dashboards elke ochtend geüpdatet te krijgen. Communicatie gaat nog voornamelijk via email en telefoon. Orders en facturen die binnenkomen moeten handmatig overgetikt worden naar het eigen systeem. Daarnaast klopt bij veel bedrijven aangeleverde data niet, of komt te laat. Hoe laat komt de vrachtwagen en wat zit er in?
Met alle technische mogelijkheden van vandaag de dag zou je denken dat bovenbeschreven manier van werken achterhaald is. Veel logistieke problemen zijn namelijk op te lossen door op een bepaalde manier te digitaliseren. De werkelijkheid is dat veel bedrijven dit niet doen. Het onderzoek Data en Digitalisering van evofenedex, TLN en Beurtvaartadres wijst uit dat veel bedrijven niet starten met digitaliseren omdat het te complex is (38%) of omdat het teveel tijd kost (47%) en zo zijn er meer redenen zoals dat bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen.”
Dus de bedrijven lopen op het vlak van digitalisering achter?
“Gemiddeld geven verladers zichzelf een 6.1 op het gebied van digitalisering. In de helft van de bedrijven is het niet duidelijk wie er verantwoordelijk is voor de logistieke data. Het onderzoek wijst uit dat 66% van de bedrijven zelf weinig initiëren, maar meelopen en proberen de trends te volgen. Daarentegen geeft 80 procent van de deelnemers aan het onderzoek aan dat data en digitalisering wel een redelijk belangrijk tot essentieel onderdeel vormt voor de toekomst van het bedrijf, maar waar begin je?”
Welke rol speelt digitalisering hierin?
“Veel logistieke problemen zijn op te lossen door op een bepaalde manier te digitaliseren. Er zijn vandaag de dag veel technieken beschikbaar zoals blockchain, kunstmatige intelligentie, robotisering, control towers, robotic proces automation, big data en internet of things . Maar welke techniek is nu echt van waarde voor jouw bedrijf? Veel ondernemers raken door het grote aanbod aan mogelijkheden en technieken verstrikt in het digitale web wat het maken van keuzes lastig maakt. Het crue is dat bedrijven die geen duidelijke visie op digitalisering hebben het in de toekomst mogelijk zwaar zullen krijgen.”
Wanneer gaat die toekomst dan plaatsvinden?
“Als bedrijf is het belangrijk om constant te zoeken naar nieuwe mogelijkheden om extra klantwaarde te leveren. Als je dit als bedrijf niet doet is er een kans dat andere bedrijven opstaan die nieuwe mogelijkheden (gaten) zien in de markt en daar op inspelen (disruptors). Bijvoorbeeld platformen zoals Netflix voldoen beter aan de klantvraag dan videotheken door inzet van nieuwe technieken. Via internet matchen ze op slimme wijze vraag en aanbod. Dit levert aanbieders een groot publiek op en klanten leveren ze gemak en toegang tot duizenden films en series.
Als bedrijf moet je niet direct Netflix kopiëren. Het is belangrijk om je eigen propositie te bepalen . Hoe creëer je waarde voor je klanten? Het is belangrijk dat je een beeld hebt van hoe je in de toekomst nog steeds efficiënt logistieke problemen oplost. Bij het gros van de bedrijven moet er nog veel gebeuren voordat nieuwe technieken zoals blockchain en kunstmatige intelligentie (KI) succesvol ingezet kunnen worden.
Afhankelijk van je uitdaging is een dashboard waarop je dagelijkse prestaties kunt monitoren om de juiste keuzes te maken voldoende. Of een WMS systeem waarin alle locaties staan van de goederen om de orderpickroutes en de orderdoorlooptijd te verkorten om sneller te kunnen leveren. Het is belangrijk om de digitale basis goed te hebben staan, voordat technieken zoals blockchain en KI worden geïmplementeerd. In alle gevallen is digitaliseren een middel met het doel om logistieke uitdagingen op te lossen en meer waarde te creëren voor je klanten. “
Hoe kan je dan het beste van start gaan met digitaliseren?
“Voor veel bedrijven is het lastig om te bepalen welke stappen zij kunnen ondernemen om deze logistieke uitdagingen op te lossen. Daarom heeft evofenedex de Digiscan ontworpen. De Digiscan ondersteunt bedrijven op de weg door het definiëren van een praktisch stappenplan, gebaseerd op de individuele situatie van bedrijven. Het doel van de Digiscan is dat bedrijven zelf een flexibele basis bouwen waarmee ze in kunnen spelen op alle nieuwe digitale trends. De kernboodschap is om aan de hand van de klantwaarde een duidelijke digitaliseringsstrategie te bepalen en het bedrijf volgens die strategie in te richten. De Digiscan zegt niet wat je als bedrijf moet doen, maar het zegt wel welke stappen je kunt nemen.”
Hoe zien de stappen er uit?
“Er zijn vier fasen belangrijk:
- Digital core: Intern verzamelen van betrouwbare en juiste data.
- Delen van Data: Je eigen dataset delen en verrijken met data van anderen
- Transformatie: Juiste techniek toepassen om bedrijfsdoelen te halen
- Disruptie: Bestaande business modellen worden uit de markt gedrukt
Alles staat of valt met fase 1. In deze fase worden in de Digiscan bedrijfselementen doorgelicht die invloed hebben op de betrouwbaarheid en nut van verzamelde data. Deze data kan bijvoorbeeld gebruikt worden om keuzes te maken voor investeringen, marketingcampagnes of voorraadniveaus. Belangrijk hierin is wel dat de juiste data verzameld wordt. Op basis van verkeerde data, maak je verkeerde keuzes
In fase 2 zorg je dat de juiste data op het juiste moment, op de juiste plek beschikbaar is. Dit betekent dat je klanten en leveranciers informeert over zendingen, maar ook je eigen dataset verrijkt met essentiële data van externe bronnen. Indien nodig, kun je in fase 3 vervolgens technieken toepassen om nog meer waarde uit de data te halen. Bijvoorbeeld het ontdekken van klantpatronen m.b.v. kunstmatige intelligentie. In fase 4 verander je als bedrijf je business model met behulp van digitale technieken en creëer je op een nieuwe manier klantwaarde.
Dit alles om tot een praktisch stappenplan te komen om logistieke uitdagingen efficiënt(er) op te lossen en extra klantwaarde te leveren. Dus vul de online Digiscan in, het invullen kost je slechts 9 minuten! Daarna krijg je praktische handvatten om stappen te zetten op de digitale ladder.”