Succesvol digitaliseren of robotiseren? Zo krijg je je collega’s mee!
Sleutel tot succes van innovaties ligt vaak bij medewerkers
De wereld van logistiek is volop aan het vernieuwen. Enerzijds om te voldoen aan steeds strengere verduurzamingseisen of als antwoord op structurele personeelstekorten. En anderzijds vanwege de enorme kansen die digitalisering en robotisering bieden om de efficiëntie in je bedrijf te vergroten en processen te optimaliseren.
Of je nu een nieuw WMS implementeert of investeert in robots, de sleutel tot succes ligt vaak bij je medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat je collega's meegaan in deze veranderingen en de nieuwe technologieën omarmen? En hoe krijg je de interne businesscase rond om de innovatie te realiseren?
Behoeften inventariseren
Voordat je begint met het implementeren van nieuwe technologieën, is het belangrijk een duidelijke businesscase op te stellen. Dit betekent dat je inzicht moet hebben in de behoeften van je bedrijf, de kosten van de investering en de verwachte voordelen.
Neem het implementeren van slimme logistieke oplossingen zoals een geautomatiseerd orderpickingsysteem. Met de juiste data-analyse kun je aantonen hoe deze oplossing leidt tot minder fouten, snellere doorlooptijden en bovenal lagere kosten.
Meer informatie over het opstellen van een businesscase vind je op deze pagina.
Risico’s
Maar elke nieuwe investering brengt ook risico’s met zich mee. Een belangrijk onderdeel van de businesscase is het benoemen en beheersen van deze risico’s. Wat als de technologie niet presteert zoals verwacht? Zorg dat er een fallback-plan is voor kritieke processen. En hoe zorg je dat de dagelijkse processen door kunnen gaan tijdens de implementatie? Dit vraagt om gedetailleerde planning en goede communicatie met medewerkers.
Voor het creëren van een solide businesscase is het niet alleen noodzakelijk het management te overtuigen, maar ook de collega’s te betrekken. Uit onderzoek van evofenedex blijkt dat ruim 30 procent van onze leden een eigen ICT-project in de logistiek heeft zien mislukken. Onvoldoende tijd, te hoge kosten en complexiteit van de implementatie zijn vaak de oorzaken, maar ook de medewerkers zelf.
Draagvlak creëren
Door hen te laten zien hoe de technologie hun werk makkelijker maakt en bijdraagt aan de prestaties van het bedrijf, creëer je meer draagvlak. Hierdoor begrijpen medewerkers beter waarom de verandering noodzakelijk is en hoe deze hen in hun dagelijkse werk gaat helpen. Want er kan angst zijn dat robotisering of digitalisering ten koste gaat van hun banen. Dit terwijl robotisering juist kan helpen bij personeelstekorten.
Organiseer bijvoorbeeld werkgroepen waarin medewerkers hun mening kunnen geven over de gekozen oplossingen en laat ze hun ervaringen met de processen delen. Dit zorgt niet alleen voor betrokkenheid, maar helpt ook bij het identificeren van eventuele knelpunten voordat de implementatie van start gaat.
Het is ook belangrijk successen te vieren, hoe klein ze ook zijn. Heeft een nieuw systeem geleid tot kortere doorlooptijden of minder fouten? Laat het je collega’s weten. Door regelmatig positieve resultaten te delen, houd je de motivatie hoog en toon je aan dat de investering loont.
Bezoek ons op ICT&Logistiek en Logistica NEXT 2024
Ook jouw logistiek kan 15 procent beter presteren. Ben je benieuwd hoe? Bezoek ons op ICT&Logistiek of Logistica NEXT 2024 en neem deel aan onze kennissessie 'Verandermanagement, automatisering en robotisering. Zo krijg jij grip op digitalisering en robotisering binnen jouw organisatie'.
Vragen over SCM en digitalisering?
Anneloes en haar collega's helpen je graag verder