skipToContentskipToFooter

Editie 2024 van LogiMAT, de grootste logistieke beurs van Europa, trok tienduizenden bezoekers naar Stuttgart. Zij konden zich vergapen aan slimme inpakmachines, AI-gestuurde softwareoplossingen en de nieuwste heftrucks en robots.

Zoemende robots, zoevende heftrucks en het rollende geluid van het karton van inpakmachines. De tien gevulde hallen van de LogiMAT in Stuttgart puilden dit jaar weer uit met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van interne logistiek. Daarbij was dit jaar het toverwoord artificial intelligence. Volgens dr. Johannes Fottner, professor aan de technische universiteit van München en voorzitter van het Institute for Materials Handling, Material Flow, Logistics, is dat geen toeval. “Artificial intelligence (AI) gaat ons werk veranderen”, zo stelde hij bij de opening van de beurs. “We hebben die oplossingen ook nodig om de grote uitdagingen in de logistiek aan te kunnen. Denk aan het tekort aan werknemers en de steeds hogere eisen van afnemers. Natuurlijke denkkracht brengt ons ver, maar met AI kunnen we meer.”


LEApedia

Een voorbeeld van zo’n innovatie is volgens hem LEApedia. “Dat is een intelligente chatbot die kan worden geïntegreerd in het warehousemanagementsysteem en die wars is van jargon. Gebruikers kunnen in gewone taal zoekopdrachten geven, waarna de chatbot aan de slag gaat om de gevraagde informatie boven water te halen”, aldus Fottner. “LEApedia geeft direct antwoord op vragen over processen, gespecialiseerde terminologie, systeemconfiguraties en meer. Gebruikers krijgen meteen de informatie die ze nodig hebben. Hierdoor wordt de tijdrovende taak van handmatige zoekopdrachten geëlimineerd en de kans op menselijke fouten verminderd.”


Niet alleen vragen kunnen in gewone taal worden gesteld, ook de antwoorden komen in dezelfde vorm terug. Daardoor hoeft de gebruiker geen enorme specialist te zijn om overweg te kunnen met het systeem. Deze gebruikersautonomie vermindert de behoefte aan omscholing en ondersteuning en zorgt tegelijkertijd voor meer productiviteit.

Pick en ride

Een andere slimme machine die opvalt op de beurs is de Brightpick Autopicker. Volgens de fabrikant is dit de enige autonome, mobiele fulfilmentrobot ter wereld die bestellingen in magazijngangen kan verzamelen én direct kan verwerken. Van ongekoelde en gekoelde voedingsmiddelen tot farmaceutische producten, medische apparatuur, verpakte goederen, cosmetica, elektronica, kleding in polybags, de machine kan het allemaal aan.


De robot beschikt over twee baklocaties: één waarin de orders worden verzameld en één waarmee bakken uit de stellingen worden gehaald. De pickarm pakt het product uit de bak van de stellingkast en legt het in de orderverzamelbak. Het voordeel is dat de robots de bakken niet hoeven te brengen naar een aparte pickrobot of verzamelpunt. Dat scheelt tijd en levert volgens de makers ook een hogere picksnelheid op. De robot werkt met standaard rekken en standaard bakken, waardoor een snelle implementatie en eenvoudige integratie in bestaande processen en elke magazijnomgeving, inclusief tussenverdiepingen, mogelijk is.


Het systeem kan binnen een paar weken operationeel zijn, waardoor de werklast voor de uitvoering met 98 procent wordt verminderd en de kosten worden gehalveerd. De fabrikant garandeert een honderd procent nauwkeurigheid bij het picken in het magazijn.

logimat2024-2.jpg

Een zelfrijdende robot en orderpicker in één van Brightpick

Minder karton

Duurzaamheid is een ander speerpunt op de LogiMAT, aldus Fottner. “Daarom hebben we de CMC CartonWrap DUO van het Italiaanse bedrijf CMC Packaging Automation uitgeroepen tot een van de beste producten van de beurs. Dit is de eerste machine die in één workflow zowel dozen als enveloppen kan produceren die zijn afgestemd op de afmetingen van de te verpakken artikelen. Dit zorgt voor een enorme vermindering van het verpakkingsvolume, het kartonafval en de uitstoot van broeikasgassen. Het revolutionaire ontwerp is een harmonieuze combinatie van duurzaamheid en efficiëntie, waarbij tot vijftig procent minder golfkarton en zeventig procent minder lijm worden gebruikt dan bij bestaande technologieën.”

Volgens de fabrikant zelf maakt de machine gebruik van de slimste technieken om het artikel te scannen op zijn afmeting. Vervolgens ontwerpt en produceert de machine een doos van een doorlopende rol golfkarton of een envelop op maat voor dunnere artikelen. Het snijdt, vouwt en sealt het karton om de gewenste vorm te krijgen. Zodra de doos of envelop klaar is, plaatst de machine de artikelen hier zorgvuldig in, zodat ze goed passen en beweging en mogelijke schade tijdens het transport tot een minimum worden beperkt. Vervolgens wordt er een lijm aangebracht om de uiteindelijke verpakkingsflappen vast te zetten, wat resulteert in een volledig gesloten en goed gesealde verpakking. Tot slot maakt de machine het product verzendklaar door een label erop te plakken.

Vragen over SCM en digitalisering?

Anneloes en haar collega's helpen je graag verder

Anneloes