Ecodesign en de toekomstige impact op jouw logistiek
Begin 2025 duidelijk voor welke productgroepen ecodesign-eisen worden ontwikkeld
In 2005 werd de Europese Richtlijn Ecodesign voor het eerst aangenomen door het Europees Parlement. Deze richtlijn is jarenlang als kader gebruikt voor de eisen van het ontwerpen van energiegerelateerde producten in de Europese Unie (EU), zoals stofzuigers. De Europese Unie heeft onlangs besloten deze richtlijn aan te passen en aan te scherpen naar een verordening (Ecodesign Regulation for Sustainable Products – ESPR), wat van invloed zal zijn op veel bedrijven. In dit artikel leggen we uit wat de ESPR is en wat de verwachte impact op logistiek zal zijn.
Wat houdt de ESPR in?
De Ecodesign-verordening is onderdeel van een breder scala aan duurzaamheidswetgeving die het afgelopen jaar is uitgerold in de EU. Denk aan wetgeving zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). De ESPR heeft tot doel de milieu-impact van producten over de gehele levensduur van het product te verminderen. Binnen de verordening zijn er vijf aspecten waarmee rekening moet worden gehouden:
- Energie-efficiëntie: er worden eisen gesteld aan het energieverbruik van producten. Producten zullen moeten voldoen aan deze eisen, anders mogen zij niet meer op de markt gebracht worden.
- Duurzaamheid: naast energieverbruik wordt ook gekeken naar andere duurzaamheidsaspecten. Zoals de levensduur van een product, of een product te repareren is en wat de impact van de gebruikte materialen is op het milieu.
- Productinformatie: fabrikanten moeten informatie verschaffen aan de consument, zodat deze ten aanzien van de eerste twee punten een goede afweging kan maken voordat hij of zij overgaat tot aanschaf.
- Markttoezicht: als producten niet voldoen aan de eisen van de verordening, kunnen deze van de markt worden gehaald.
- Innovatie: met de verordening hoopt de EU de producenten aan te zetten tot innovatie om hun producten duurzamer en energie-efficiënt te maken.
Begin 2025 wordt duidelijk voor welke productgroepen er de komende jaren ecodesigneisen worden ontwikkeld. Deze ontwikkeling neemt meestal een aantal jaar in beslag, dus naar verwachting zijn de concrete eisen pas in 2027 of 2028 bekend.
Gratis workshops Circulair ondernemen voor beginners
Is voor jouw organisatie circulariteit nog nieuw en ben je benieuwd hoe circulair je bedrijf al is en welke kansen circulariteit biedt voor jouw organisatie? Op 22 oktober organiseert evofenedex de workshopreeks ‘Circulair Ondernemen voor Beginners’.
Reparatie intern of op locatie?
Als we inzoomen op duurzaamheid en daar het aspect reparatie uitlichten, kan de verplichting van het repareren van producten bij bedrijven die dit eerder niet deden, veel effect hebben. Zo moet je als bedrijf ineens een retourstroom inrichten.
De afweging of je deze producten zelf retour haalt bij de klant of retour laat sturen door de klanten, is wellicht de eerste vraag die je je als bedrijf moet stellen. Als je ervoor kiest de producten inhouse - in het eigen warehouse - te repareren, dan moet hiervoor extra ruimte ingericht worden dat dit mogelijk maakt.
Besluit je daarentegen om reparatie niet op de eigen locatie te doen, maar bijvoorbeeld monteurs langs te sturen bij klanten, worden monteur- en reserveonderdelenplanning plots een belangrijk onderdeel van je logistiek.
Reparatie uitbesteden
Vind je als organisatie dat het inrichten en het uitvoeren van reparaties niet tot je corebusiness behoren, dan kun je besluiten dit uit te besteden. Je kunt ook kiezen om een samenwerking aan te gaan met een bedrijf dat dit gedeelte van de logistiek van je kan overnemen.
Dit heeft tot gevolg dat je als logistiek professional een extra samenwerkingspartner krijgt. Hiermee moeten vervolgens leveringsmomenten en planning van onderdelen of ontvangstmomenten van retourstromen afgestemd worden en deze moeten vervolgens worden geoptimaliseerd. Al met al kan een kleine wijziging, zoals het implementeren van reparatiemogelijkheden, veel verschillende vormen aannemen met de stevige gevolgen voor de logistiek.
Digitale basis op orde
Als laatste zoomen we in op punt 3: productinformatie. Hierbij is het van cruciaal belang dat je als bedrijf een goede digitale basis hebt. Bedrijven worden namelijk geacht om productinformatie beschikbaar te maken voor de consument. Veel bedrijven hebben al gauw honderden tot duizenden verschillende artikelen. Je kunt je voorstellen dat het vrijwel onmogelijk wordt om, op een goede en gestructureerde basis, de consument te informeren over alle milieuaspecten, als dit niet (deels) geautomatiseerd is.
Snel toenemende complexiteit
Zoals hierboven geschetst, kan het logistieke proces al snel ingewikkeld worden, als een juiste planning van reserveonderdelen, retourstromen van klanten en samenwerkingen met derde partijen, onderdeel worden van de dagelijkse business. Het is dan noodzakelijk om, via een robuuste digitale basis, inkomende goederen, goederen die retour komen, de hoeveelheid van onderdelen die bij een derde partij liggen of met een monteur onderweg zijn, inzichtelijk te houden. Nieuwe logistieke processen en extra digitalisering realiseren, kost tijd. Bereid je bedrijf daarom ruimschoots op tijd voor, zodat je uiteindelijk in staat te bent om aan alle eisen te voldoen.
Voorbereiden op circulaire ontwikkelingen
Wil je meer inzicht in wat de impact op logistiek is of wat de rol van logistiek speelt in de circulaire economie? Op 15 oktober organiseert evofenedex, samen met haar partners, ‘Logistiek Beweegt de Circulaire Economie’ op de Fontys Hogeschool in Venlo.
Vragen over Supply Chain Management?
Nanne en zijn collega's helpen je graag verder