skipToContentskipToFooter

Als logistiek teamleider ben je de spil van de logistieke afdeling van een bedrijf. Je geeft leiding aan een team van bijvoorbeeld magazijnmedewerkers, orderpickers, heftruckchauffeurs en/of logistiek medewerkers.

Het is belangrijk dat je als teamleider logistiek over een aantal essentiële vaardigheden beschikt, zoals:

  • leidinggeven aan een team;
  • communiceren met medewerkers, andere afdelingen en het management;
  • formele gesprekken voeren en overleggen leiden;
  • gefundeerde verbeterplannen opstellen, uitwerken en presenteren.

Als teamleider in de logistiek moet je goed weten wat het logistieke proces inhoudt en wat je functie hierin is. Je moet leiding kunnen geven aan verschillende soorten medewerkers: van heftruckchauffeur tot orderpicker en soms zelfs transportplanner. Hierbij is het belangrijk dat je weet hoe je moet communiceren.

Naast het leidinggeven is het ook belangrijk om veel kennis te hebben over arbeidsmiddelen zoals heftruck en reachtruck, voorraadbeheer en bijvoorbeeld transportplanning. Daarbij ben je continu op zoek naar verbeteringen die de logistieke operatie veiliger, efficiënter en duurzamer kunnen maken. Hierbij betrek je je collega’s vanuit verschillende lagen van de organisatie. Van de werkvloer tot het management en van marketing tot inkoop.