Een goodwillvergoeding aan een handelsagent; wel of niet gebruikelijk?
De handelsagent ontvangt soms ook een vergoeding bij het eindigen van de overeenkomst.
Als een bedrijf besluit om de samenwerking met een handelsagent te beëindigen, kan goodwill een belangrijke rol spelen bij het verzekeren van een soepele overgang en bij het behoud van positieve relaties met klanten. Naast de commissie die een agent ontvangt voor de bemiddelingsactiviteiten, ontvangt de handelsagent soms ook een vergoeding bij het eindigen van de overeenkomst. Dit wordt een beëindigingsvergoeding, klantenvergoeding of goodwillvergoeding genoemd.
Wat is goodwill?
Goodwill is de waarde die een bedrijf heeft op basis van zijn reputatie en zijn relaties met klanten. Het is belangrijk om deze waarde te behouden, zelfs als een bedrijf de samenwerking met een handelsagent beëindigt. Als een bedrijf de samenwerking op een onprofessionele manier beëindigt, kan dit de reputatie van het bedrijf beschadigen en klanten ontmoedigen in de toekomst zaken te doen met het bedrijf.
Ledenvraag
Deze vraag ontvingen wij onlangs van een lidbedrijf:
“Wij willen de agentuurovereenkomst met onze handelsagent in Duitsland opzeggen. De handelsagent stelt dat wij een vergoeding moeten betalen bij het eindigen van de overeenkomst. Wij hebben dit niet afgesproken. Moeten wij een vergoeding betalen?”
Het is essentieel om de beëindiging van de samenwerking op een professionele manier af te handelen. De handelsagent geniet namelijk wettelijke bescherming op basis van de Europese agentuurrichtlijn. Deze richtlijn is grotendeels geharmoniseerd in de nationale wetgeving van EU-landen. Daarnaast is de positie van een handelsagent wettelijk geregeld in het Nederlands wetboek. Een aantal wetsartikelen is van dwingend recht, waaronder het artikel over de goodwillvergoeding. Dat betekent dat er niet van afgeweken mag worden, ook niet in een contract. De handelsagent heeft dus recht op een vergoeding maar let op! Hij moet wel aan enkele voorwaarden voldoen, namelijk:
- De handelsagent heeft nieuwe klanten aangebracht.
- De handelsagent heeft de overeenkomsten met de bestaande klanten significant uitgebreid en de overeenkomsten met deze klanten leveren nog voordelen op.
- De vergoeding is, gelet op alle omstandigheden, billijk.
De gedachte hierachter is dat een handelsagent de waarde van de onderneming heeft vergroot en daarvoor wordt beloond. De vergoeding bedraagt maximaal de provisie van één jaar en de hoogte ervan wordt berekend over de ontvangen provisie die de handelsagent heeft ontvangen in de afgelopen vijf jaren.
Een samenwerking eindigen met een handelsagent kan voor geschillen zorgen en verdient altijd extra aandacht. Vragen over wat het in jouw geval betekent om de samenwerking op te zeggen met jouw handelsagent? Neem dan contact met ons op via onderstaande button. Let op: deze dienst is alleen beschikbaar voor leden van evofenedex.
Vragen over internationaal ondernemen?
Evert-Jan en zijn collega's helpen je graag verder