skipToContentskipToFooter

Tweejarig project gericht op kennisoverdracht

Bij internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) kan de vertaling van theorie naar praktijk voor veel bedrijven een uitdaging zijn. Als het in dat IMVO-kader om de betekenisvolle dialoog met stakeholders gaat, zorgt de Sociaal-Economische Raad in een tweejarig project voor de benodigde ondersteuning en kennis. In de inmiddels aangebroken laatste fase wordt de kennis die in anderhalf jaar is vergaard, vastgelegd in tools en documenten die bedrijven helpen om echt met IMVO aan de slag te gaan.

Betekenisvolle dialoog met stakeholders in het kader van IMVO is een essentieel onderdeel van duurzaam en inclusief ondernemerschap. De bedrijven die daar invulling aan moeten geven, kunnen echter nog niet automatisch met dit concept uit de voeten. Marlieke van den Tillaar, werkzaam als beleidsmedewerker bij de Sociaal-Economische Raad (SER), erkent dat ‘betekenisvolle dialoog’ een wat wollig begrip is, waarop niet iedereen meteen zal aanslaan. Het project, dat mede mogelijk wordt gemaakt door de Goldschmeding Foundation, is dan ook bedoeld om barrières weg te nemen.

Context en duidelijkheid

Van den Tillaar omschrijft de betekenisvolle dialoog als “een open gesprek met de stakeholders in je internationale keten, waarbij je vanuit oprechte interesse luistert naar hun belangen. Zo’n dialoog zorgt voor context en maakt beter duidelijk wat er speelt dan wanneer je soortgelijke informatie uit bijvoorbeeld rapporten haalt”. Stakeholders zijn in dit verband alle personen en partijen waarop het handelen van het bedrijf in kwestie invloed kan hebben, zoals leveranciers, fabriekspersoneel en lokale gemeenschappen.

Het idee is dat je als bedrijf echt nadenkt over je doen en laten met de belangen van je stakeholders in gedachten

Marlieke van den Tillaar

SER

due-diligence-dialoog-1portretfoto Marieke van den Tillaar-FOTOCREDIT Melanie Lemahieu_web.jpg

Vanuit de SER onderstreept Van den Tillaar dat het aangaan van betekenisvolle dialogen onderdeel is van een volwaardig due diligence-traject voor duurzaam en verantwoord ondernemen. “Je kunt de stappen van dat proces eigenlijk niet zetten zonder betekenisvolle dialoog. Deze naam zegt het al: het is meer dan even informatie ophalen bij stakeholders, want dan kun je die net zo goed een vragenlijst toesturen. Het idee is dat je als bedrijf echt nadenkt over je doen en laten met de belangen van je stakeholders in gedachten.”

Met het project ‘Betekenisvolle dialoog in internationale ketens’ gaat de SER niet over één nacht ijs. Gedurende twee jaar wordt in drie fases gewerkt aan iets waarmee bedrijven in het kader van IMVO ook echt aan de slag kunnen. Fase 1 was het komen tot een concept voor betekenisvolle dialoog, wat resulteerde in een document van enkele tientallen pagina’s. “Steeds vaker staat in richtlijnen en normen dat bedrijven hun stakeholders op een betekenisvolle manier bij allerlei zaken moeten betrekken. Maar wat dat betekent, wordt er vaak niet bij vermeld”, legt Van den Tillaar uit. “Wij hebben daarom onderzocht wat bedrijven al doen en waar ze in de praktijk tegenaan lopen. Op basis daarvan hebben we een model opgesteld met daarin de elementen die van belang zijn voor een betekenisvolle dialoog.”

Training: Betekenisvolle stakeholderdialoog in (internationale) ketens

IMVO houdt rekening met het belang en welzijn van al hun stakeholders. Hoe je dat aanpakt leer je in deze training op 27 september.

Stakeholders_web.jpg

Vooral een kwestie van beginnen

In fase 2 stond het toepassen van dat model in de praktijk centraal. Dat gebeurde met meerdere bedrijven en hun stakeholders in vier pilots. Logischerwijs deden daaraan partijen mee die al druk bezig zijn met IMVO en dit specifieke onderdeel ervan. Aan bedrijven die dat ook wel willen, maar moeite hebben met de eerste stap, adviseert Van den Tillaar. “Het begint met weten hoe je keten eruitziet en wie daarin de stakeholders zijn. Daardoor krijg je, voordat je de dialoog aangaat, al een beeld van wat er speelt. Vervolgens is het toch vooral een kwestie van ermee beginnen, al is het maar met één stakeholder. Alleen door echt in gesprek te gaan ervaar je wat beide partijen aan een betekenisvolle dialoog hebben.”

Inmiddels is de derde en laatste fase van het project in volle gang, en die draait om kennisoverdracht. Van den Tillaar: “We maken tools en documenten waarmee bedrijven antwoord krijgen op al hun vragen over de betekenisvolle dialoog. Bijvoorbeeld over het bepalen wie je stakeholders zijn en hoe je met hen in contact komt, of over transparant werken en een vertrouwensband opbouwen. Verder ontwikkelen we een assessment dat bedrijven op onze website kunnen doen om vast te stellen wat ze nog nodig hebben om een betekenisvolle dialoog tot een succes te maken. Op 25 april 2024 verzorgen we nog een evenement ter afsluiting van het project.”

Overigens laat de SER het onderwerp daarna niet los; er komt een vervolg maar over de inhoud kan nu nog weinig worden gezegd. “Maar we willen als SER voor bedrijven kennispartner blijven op het gebied van de betekenisvolle dialoog”, besluit Van den Tillaar.

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en haar collega's helpen je graag verder

Alice evofenedex