Uitbreiden naar golfstaten logische keuze
Biota Nutri, winnaar Oranje Handelsmissiefonds 2022
Winnen bij het Oranje Handelsmissiefonds levert goede promotie en handige kruiwagens op
Als producent van organische meststoffen uit plantaardige reststromen, levert Biota Nutri aan grote telers, landbouwers en wederverkopers. Om in de Golfstaten nieuwe markten te vinden, deed het bedrijf mee aan het Oranje Handelsmissiefonds.
“Winnen bij het Oranje Handelsmissiefonds levert goede promotie en handige kruiwagens op. Het is immers best een puzzel je weg te vinden in nieuwe landen, zeker in een regio waar je totaal onbekend bent”, vertelt oprichter Peter Klein van Biota Nutri. Circa 95 procent van de omzet van dit bedrijf uit Roelofarendsveen komt uit export naar zo’n 25 landen wereldwijd. “De wens onze handelsactiviteiten uit te breiden naar met name de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië en Qatar, komt voort uit onze strategie risico’s te spreiden door een gezonde balans tussen verschillende afzetregio’s te realiseren. De Golfstaten zijn een logische keuze omdat daar steeds meer wordt ingezet op eigen voedselproductie en er een groeiende behoefte is aan gezonde voeding. Door in die regio goede distributeurs aan ons te binden, willen we daar organisch gaan groeien.”
Stevig fundament in Dubai
Die distributeurs hoopt Klein te vinden met behulp van de Nederlandse ambassades. “Daar hebben we al wat namen van mogelijke handelspartners van gekregen. De uitdaging is nu met de juiste personen aan tafel te komen en daar vervolgens een relatie mee op te bouwen.”
Allereerst wil Biota Nutri een stevig fundament in Dubai opbouwen. Klein: “Omdat onze producten nieuwe voedingsstoffen zijn en klanten deze altijd vooraf goed willen testen, realiseren we ons dat dit een lange aanloop nodig heeft. Daarom zijn we tevreden als het lukt dit jaar in Dubai een pilot op te zetten met een lokale distributeur. Zo’n partner hebben we niet alleen nodig voor de verkoop maar ook voor de logistiek. Want we weten vaak wel een afzetmarkt te vinden in nieuwe landen, maar een tweede is onze producten daar te krijgen. Welke producteisen stellen de diverse landen, hoe zit het met productregistraties en welke documentatie is er nodig bij invoer?”
Al in offertetraject
Als we Klein tot slot vragen welke leveringsvoorwaarden zijn bedrijf gebruikt, antwoordt hij: “Wij gebruiken verschillende ICC Incoterms® 2020-regels, afhankelijk van de regio en klantwensen. Omdat we het belangrijk vinden onze klanten bij deze keuzes rondom transport, verzekering en plaats van levering te betrekken, praten we hier al over in het offertetraject.”
Oranje Handelsmissiefonds
Met het Oranje Handelsmissiefonds ondersteunen evofenedex, EY, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Regina Coeli, RVO en UPS jaarlijks tien mkb-bedrijven met hun exportambities.
Vragen over internationaal ondernemen?
Alice en haar collega's helpen je graag verder