De kleurrijke tortilla’s van No Fairytales gaan de grens over
Winnaar Oranje Handelsmissiefonds 2023
Met zijn kleurrijke groentetortilla’s wil No Fairytales, als challenger in de markt, mensen helpen gezonder te eten en de voedingsindustrie de juiste richting op laten bewegen. “Om echt impact te kunnen maken moeten we nu wel verder de grens over”, vertelt commercieel manager Fleur Antonissen.
In Nederland is No Fairytales inmiddels een gevestigde naam. “Wij beleveren in de thuismarkt alle supermarkten. Vier jaar geleden gingen we de grens over naar België; daar leveren we rechtstreeks aan de grote premiumsupermarkten. Zonder veel moeite werd dat al snel een succes. Twintig procent van onze totale omzet komt nu uit export. Export helpt ons het huidige klantenbestand te diversifiëren. Hierdoor kunnen we risico’s beter spreiden. Als relatief klein bedrijf kunnen we snel schakelen en dat helpt bij verdere expansie. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheden in andere landen en regio’s, zoals het Verenigd Koninkrijk (VK), Scandinavië en Zwitserland.”
Goede businesscase
Allereerst wil No Fairytales de markt in het VK betreden. Fleur: “De versmarkt is daar zeer geavanceerd. Verder is er een sterke aanwezigheid van hippe challengermerken. Dat geeft aan hoe open de Britse consumenten staan voor nieuwe producten. We hebben daar een goede businesscase als je kijkt naar marge en potentie. De route to market is echter nog niet helemaal bepaald. Ons plan is nu om te starten zoals we dat in België gedaan hebben, met rechtstreekse leveringen aan de meest premium en stedelijke supermarkten. Vanuit daar zullen we verder bouwen; en eventueel op termijn een lokale salesagent aanstellen. De eerste stappen naar een samenwerking met een logistieke partner die voor ons het transport en de inklaring regelt, hebben we al gezet.”
Brexit
Via het Oranje Handelsmissiefonds hopen Fleur en haar team in contact te komen met inkopers van belangrijke supermarktketens in het VK. “Zo heb ik vorige week een bezoek gebracht aan de Nederlandse ambassade in Londen, en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft ons geholpen met de landenselectie. Verder hebben we kennis en ondersteuning nodig op het vlak van lokale wet- en regelgeving, ook in verband met de Brexit. Wij hebben ons overigens niet door de Brexit laten weerhouden bij onze landenselectie. We nemen die hobbel wel, en de kansen in het VK zijn groot genoeg.”
Dit artikel is geschreven door Marianne Elissen en ook verschenen in globe, het vakblad voor internationaal ondernemen van evofenedex.
Over het Oranje Handelsmissiefonds
Met het Oranje Handelsmissiefonds ondersteunen evofenedex, EY, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Regina Coeli, RVO en UPS jaarlijks tien mkb-bedrijven met hun exportambities.
Ook deelnemen aan het Oranje Handelsmissiefonds? De inschrijving van de 2024 editie is geopend!
Vragen over internationaal ondernemen?
Alice en haar collega's helpen je graag verder