Expansie met een missie
Ukje, winnaar Oranje Handelsmissiefonds 2022
Van de bijna driehonderd inschrijvingen blonk Ukje uit in de kracht van haar product, ambities en duurzaamheid. Het bedrijf uit Lelystad ontwerpt, produceert en verkoopt hoezen ter verfraaiing en bescherming van kindermeubels. “Het was een bevestiging voor ons team en eer van ons werk”, vertelt oprichter en directeur Sifra Geijtenbeek.
Voor Sifra Geijtenbeek was er een duidelijke aanleiding zich op te geven voor het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). “Vaak zeggen ze dat je twee dingen nodig hebt: kennis en kennissen. Ik heb heel lang gefocust op kennis. Maar om in de Verenigde Staten (VS) met de juiste partners samen te werken, heb je kennissen nodig. Zo’n tien jaar verkopen we al aan Europese klanten. Ruim een jaar geleden zijn we in de VS gestart en daar waren we al snel succesvol. We verkopen via onze eigen webshop en via Amazon. Al bijna de helft van onze totale omzet komt uit de VS. Maar we zouden er nog veel meer uit kunnen halen. Daar kunnen we de hulp van het OHMF goed bij gebruiken.”
For Happy Families
Ukje levert nu voornamelijk b2c en wil een groter bereik krijgen op de Amerikaanse b2b-markt. Sifra: “Als je kunt samenwerken met een grote babywinkel, krijg je meer naamsbekendheid. Op deze manier werken we ook gelijk op grotere schaal aan onze missie: ‘For Happy Families - In this and next generations’. We willen gezinnen ondersteunen in het leven met kleine kinderen. Twintig procent van onze winst doneren we aan bijvoorbeeld het Ronald McDonald fonds en Compassion.” De meubelhoezen hebben een duurzaam karakter, vervolgt Sifra. “Door gebruik van de hoezen gaan de kindermeubels namelijk langer mee, en worden tweedehands meubels in een handomdraai weer als nieuw.”
Volgend jaar
Sifra spreekt veel ondernemers in de retail en die verwachten voor 2023 zwaar weer. “Zij sturen nu niet op winstgevendheid maar op overleving. Consumentenbestedingen staan onder druk. Ik verwacht dat daardoor het personeelstekort in veel sectoren zal dalen, al heeft Ukje zeker nog vacatures. Het is nu zaak als ondernemer een kwalitatief sterk en onderscheidend product te hebben. Het liefst een echt duurzaam product; geen greenwashing dus. Dat lijkt mij de weg met de meeste kans van slagen de komende tijd.”
Over het Oranje Handelsmissiefonds
Ieder jaar maken tien bedrijven kans op ondersteuning bij het opbouwen van een internationaal netwerk, omdat zij zelf vaak niet het netwerk of de armslag hebben om zelfstandig de buitenlandse markt te verkennen. Het winnen van het fonds opent dus letterlijk deuren in het buitenland. Met het Oranje Handelsmissiefonds ondersteunen evofenedex, EY, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Regina Coeli, RVO en UPS jaarlijks tien mkb-bedrijven met hun exportambities.
Vragen over internationaal ondernemen?
Alice en haar collega's helpen je graag verder