Zakelijke gedragscode
Tussen landen en regio’s bestaan vaak grote cultuurverschillen
In het Westen ligt de nadruk meer op het doen en de toekomst, terwijl in het Verre Oosten sociale ordening, tradities en het vermijden van gezichtsverlies belangrijk zijn. Exporterende bedrijven moeten onderzoeken wat de heersende opvattingen in het afzetland zijn.
Er mogen geen misverstanden ontstaan. Veel exportpogingen zijn mislukt omdat er niet op de cultuurverschillen werd ingespeeld. Zo is een Duitser erg gesteld op zijn titel en wordt in Japan hard lachen niet gewaardeerd.
Ook non-verbale signalen, zoals gebaren en houding kunnen tot misverstanden leiden. Lachen, buigen, kussen en handen geven hebben in ieder land weer een andere betekenis. Ook de plaats waar de onderhandelingen plaats vinden is belangrijk. Vindt een gesprek in het Verre Oosten aan het bureau plaats, dan zijn de onderhandelingen nog niet afgerond. Wordt de gast echter uitgenodigd op de bank plaats te nemen, dan heeft hij de status van gast verworven en is het sluiten van een contract nabij. Samengevat doet men in het Verre Oosten zaken met een sociale invalshoek, terwijl in het Westen rationeel zaken gedaan worden.
Vragen over internationaal ondernemen?
Rostislav en zijn collega's helpen je graag verder