De exportmanager: meer dan alleen een verkoper
Mischa German is binnen evofenedex als inhoudelijk expert verantwoordelijk voor de doelgroep exportmanagers en het Export Managers netwerk. Hij spreekt dan ook bijna dagelijks mensen die zich bezighouden met internationale verkoop. Het is tijd om hem eens te vragen hoe hij denkt over de toekomstige ontwikkelingen in het vakgebied van de exportmanagers en wat een exportmanager van de toekomst in zijn rugzak moet hebben om in de toekomst succesvol te zijn.
Mischa, wat vind jij zo mooi aan het vak van exportmanager?
“Bij mij is de handel er met de paplepel ingegoten. Mijn vader importeerde en exporteerde vrachtwagens van Europa naar het Oostblok en andersom. Hierdoor ben ik al vanaf jonge leeftijd in contact gekomen met internationale handel. En als ik internationale handel zou moeten omschrijven in één woord dan is het avontuur. Het avontuur van verre oorden bezoeken, obstakels overwinnen, mensen ontmoeten en overtuigen en, als je geluk hebt, ook nog eens aardig wat geld verdienen.”
Wat gaat er, volgens jou, de komende jaren veranderen in het werk van de exportmanager?
“Nog niet zo lang geleden was het zo dat de exportmanager goed moest zijn in verkopen. En als je het dan ook nog leuk vond om veel te reizen, de wereld te ontdekken en als je bereid was om veel van huis weg te zijn dan paste het leven van een exportmanager jou als gegoten. Maar dat was toen. De afgelopen jaren is er het nodige veranderd en dat zal nog wel even zo doorgaan. Crisissen, sancties, exportbelemmeringen en onverwachtse gebeurtenissen, volgen elkaar snel op. En dat brengt een nieuw type uitdagingen met zich mee voor de exportmanager.
De aandacht verschuift van sales en acquisitie naar het behoud van klanten en naar het compenseren van markten die dreigen te verdwijnen. En hier horen andere competenties bij. Uitleggen aan de klant waarom een product te laat (of helemaal niet) komt, is een ander soort gesprek dan een salesafspraak. En de klant verwacht niet alleen een duidelijke uitleg, maar wil ook weten wat jij daaraan gaat doen. En dat betekent voor jou als exportmanager vaker schakelen met je partners in de supplychain en in de interne organisatie. Je ziet de rol van de exportmanager dus verbreden van verkoper naar bemiddelaar.”
Hoe ziet, denk je, het werk van de exportmanager er over vijf jaar uit?
“Door alle ontwikkelingen is het lastig om nu te zeggen hoe het werk van de exportprofessional er over vijf jaar uitziet en wat iemand allemaal in zijn of haar rugzak moet hebben om te slagen als exportmanager. Maar ik kan me voorstellen dat er in een vacaturetekst in ieder geval de volgende zaken worden gevraagd:
- Je weet een goede en commercieel verantwoorde balans te vinden tussen het digitaal communiceren met je klanten en het fysiek bezoeken van je klanten;
- Je weet wat er internationaal speelt en je werkt met verschillende scenario’s om snel op veranderingen in de spelen;
- Je bent de linking pin tussen de klant, de keten en de eigen organisatie. Jij houdt overzicht en weet wat je wel en niet kunt beloven en weet dit zo over te brengen dat je jouw klanten aan je blijft binden.”
Het Export Managers netwerk
Bij evofenedex vinden we het belangrijk om onze kennis te delen en om leden samen te brengen om van elkaars ervaringen te leren. Daarom hebben we een aantal waardevolle communities voor leden opgericht, waaronder het exportmanagersnetwerk.
Onze communities werken volgens het principe van ’halen en brengen’. De deelnemers zetten zich actief in en staan open om kennis en ervaring te delen. Is jouw bedrijf lid van evofenedex en lijkt het jou interessant om deel te nemen aan het exportmanagersnetwerk? Neem dan contact op met Jade Greve ([email protected]) of bel ons op 079 3467 346.
Vragen over internationaal ondernemen?
Evert-Jan en zijn collega's helpen je graag verder