skipToContentskipToFooter

Meer grip op de supply chain en een schonere zeevaart

Met het door HelloContainer ontwikkelde digitale platform regelen exporteurs zelf hun containertransport. CEO Kees Koopman en COO Jos de Jonge leggen uit hoe hun online boekingssysteem zorgt voor meer grip op de supplychain en hoe het tegelijkertijd bijdraagt aan een schonere scheepvaart.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Kees: “Ik ben in 2008 al gestart met een online pakketdienst; een platform waarmee we koppelingen hebben gemaakt voor partijen als UPS, PostNL, DPD, DHL en DB Schenker. Na een paar jaar kreeg ik vanuit die klantengroep steeds meer de vraag of ik zoiets dergelijks ook voor containers kon ontwikkelen. Jos was toen directeur bij een grote rederij in Antwerpen. Hij was getriggerd door het feit dat er in het containertransport nog zeer weinig gedigitaliseerd was. We hebben toen een derde compagnon gezocht [CTO Ron de Wit, red.] en we zijn gaan ontwikkelen. Vanwege de complexiteit van de maritieme wereld besloten we ons te richten op de export van volle containers. Hierdoor kunnen we ons focussen op digitale connecties met partijen aan deze kant van de plas.”

Hoe is HelloContainer ontvangen?

Kees: “De interesse is groot. Inmiddels worden er al zo’n 10.000 containers per jaar via ons systeem geboekt. Onze klanten zijn de wat grotere verladers in de Benelux en Duitsland. Door het winnen van de Emergo Innovatieprijs in 2020 kregen we heel wat publiciteit en is alles in een stroomversnelling geraakt. Ook hebben we sindsdien ondersteuning gekregen van het Zeeuws Participatiefonds (ZPF), waardoor we het systeem kunnen blijven doorontwikkelen. Sinds kort is het mogelijk een of meer modules af te nemen. Hierdoor is het nog laagdrempeliger geworden.”

Wat levert het op?

Jos: “We zien dat verladers tussen de dertig en vijftig procent tijd besparen op de uren van hun logistieke mensen. Alle partijen in de keten, zoals verladers, expediteurs, rederijen maar ook de Kamer van Koophandel en de Douane, werken in één geïntegreerd digitaal systeem. Hierdoor beschikken ze over dezelfde informatie over bijvoorbeeld de locatie van de zending en de bijbehorende documenten. Dit zorgt ervoor dat het interne proces efficiënter verloopt en dat partijen meer inzicht hebben in de hele keten. Naast dat het de logistiek vergemakkelijkt, draagt HelloContainer ook bij aan het verminderen van de luchtvervuiling in de Nederlandse scheepvaart. Voordat verladers boeken, kunnen ze namelijk in het systeem de CO2-uitstoot van een bepaalde route zien. Door deze transparantie hopen we dat de transitie naar een duurzame scheepvaart versneld wordt.”

HelloContainer in het kort

  • Opgericht in: 2018
  • Hoofdkantoor: Goes
  • Aantal werknemers wereldwijd: 20
  • Belangrijkste product: online boekingssysteem
  • Voornaamste regio’s: Benelux en Duitsland
  • www.hellocontainer.com

Dit artikel is ook verschenen in globe, het vakmagazine van evofenedex voor internationaal ondernemen.

Vragen over internationaal ondernemen?

Rostislav en zijn collega's helpen je graag verder

Rostislav