skipToContentskipToFooter

Foutje kan veel geld kosten

Het indelen van goederen voor het douanetarief kan lastig zijn. Ed Tulp van het Landelijk Tariefindeling Team van de Douane adviseert bedrijven om bij te blijven. Een klein foutje in de indeling kan tot veel schade leiden.

Het paard draaft regelmatig voorbij in het betoog van Ed Tulp, als voorbeeld van hoe simpel de indeling van goederen voor het douanetarief in beginsel kan zijn. De indeling van levende paarden (plus ezels, muildieren en muilpaarden) in ‘post 01.01’ is wereldwijd hetzelfde. Geen twijfel mogelijk. Of toch wel? Een circuspaard vormt bijvoorbeeld al weer een uitzondering.

Het douanetarief van de Europese Unie kent maar liefst 99 hoofdstukken, onderverdeeld in posten en postonderverdelingen. Het is gebaseerd op het wereldwijde Geharmoniseerd Systeem (GS), dat wordt onderhouden door de World Customs Organization (WCO). Het Europese douanetarief voegt aan de 5500 posten en postonderverdelingen van het GS nog eens een kleine 4300 onderverdelingen toe, waardoor het dit jaar 9763 onderverdelingen omvat. Producten goed indelen is belangrijk, want het tarief is een essentieel component bij de bepaling van de invoerrechten die importeurs moeten betalen, naast de douanewaarde en het land van oorsprong. Het kan om veel geld gaan. Maar houd er maar eens zicht op als bedrijf, met zoveel posten en onderverdelingen. 

Tarief loopt achter

Ed Tulp werkt al meer dan veertig jaar voor de Douane en is sinds 2001 betrokken bij de indeling van goederen voor het douanetarief. Hij is werkzaam bij het Landelijk Tariefindeling Team, dat zich bezighoudt met het afgeven van beschikkingen omtrent die indeling. Want de WCO en Europa mogen dan wel zoveel mogelijk geharmoniseerd indelen, bij de ontwikkeling van nieuwe producten loopt het douanetarief veelal achter. Een voorbeeld is de introductie op de markt van drones, jaren geleden alweer. “Wat is een drone? Is het speelgoed, is het een vliegende camera? In zo’n beginperiode zie je dat douanediensten in Europa er een verschillende invulling aan geven. Soms ook tegenstrijdig. Zo nu en dan moet de Europese Unie in actie komen om dit soort verschillen tussen lidstaten te bespreken. Uiteindelijk wordt er dan een knoop doorgehakt waar elk Europees land zich aan moet houden”, zegt Tulp.

Soms komen de lidstaten er onderling uit. Tulp herinnert zich een set dobbelstenen waarop yoga-houdingen waren afgebeeld. “Wij als Nederlandse Douane hadden dat ingedeeld als een sport- en spelartikel. Maar andere landen hadden het ingedeeld als drukwerk. Want of een afbeelding van een houding nu is afgedrukt in een boekje of op dobbelstenen, maakt in principe niet uit. Uiteindelijk hebben wij dat voorbeeld gevolgd. Zo zie je dat je ook via bilaterale contacten tot overeenstemming kunt komen, zonder dat Brussel eraan te pas hoeft te komen.”

Gevaarlijk

Bij het opgeven van de indeling moeten bedrijven uitgaan van een web-based tariefsysteem dat door de Douane beschikbaar is gesteld. Toch blijft het - zolang het niet om een levend paard gaat - voor bedrijven lastig, is ook de ervaring van Tulp, die trainingen aan declaranten over het onderwerp geeft. “Ik vraag weleens tijdens een cursus: hoe deel je nu in? Dan krijg ik vaak als antwoord dat iemand kijkt naar wat er in de papieren staat die bij de importeur binnenkomen. Bijvoorbeeld op de factuur, die dezelfde goederencode omvat die is opgevoerd in de aangifte ten uitvoer in het land van export. En dan denkt die persoon: dit komt uit China, maar de indeling is wereldwijd, dus het zal wel kloppen. Dat is gevaarlijk.”

Er hoeft maar iets kleins te gebeuren, en de indeling kan wijzigen

Ed Tulip

docent evofenedex

Ed Tulip_web.png

Wat ook nog weleens voorkomt, is dat importeurs in een routine vervallen, omdat ze veel ‘repeterend goed’ hebben: steeds dezelfde producten voor dezelfde klanten. Maar er hoeft maar iets kleins te veranderen, en de indeling kan wijzigen. Ben je dan jarenlang op de oude voet verder gegaan, dan kunnen de gevolgen groot zijn als de Douane je op een fout betrapt. “Het komt regelmatig voor dat bedrijven gecorrigeerd moeten worden. Soms zelfs met terugwerkende kracht. Dat kan leiden tot naheffingen van tienduizenden euro’s”, waarschuwt Tulp.

Onwetendheid of onbekendheid is dan geen excuus. Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor een juiste opgave van de indeling. En er zijn geen uitzonderingen, want letterlijk alles heeft een indeling, benadrukt Tulp. “Alles, op levende mensen na. Maar verder: van het levend paard tot… verzin het maar.”

Hulp van Douane

Als je als bedrijf niet weet of twijfelt hoe een product moet worden ingedeeld, kun je de Douane om een indeling vragen. Dat kan door middel van een zogenoemde niet-bindende inlichting die door de Douane Telefoon kan worden verkregen. Maar de Douane kan ook een ‘bindende tariefindeling’ afgeven die drie jaar geldig is. Zo krijg je voor de duur van die periode rechtszekerheid. Ben je het niet eens met de beslissing, dan staat de weg naar de rechter open. “Het gebeurt soms dat er douanezaken voor de rechter komen, omdat aangever en Douane het niet eens zijn. Een groot deel van die zaken heeft te maken met indeling. Die zaken lopen soms tot aan het Europees Hof toe.”

Beter voorkomen dan genezen, is het advies van Tulp. “Ik kan me voorstellen dat je als declarant niet elke dag de publicaties van de Europese Commissie of de Nederlandse Douane in de gaten houdt. Er zijn commerciële partijen die dat wel doen en informatie aanleveren over deze materie. Daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden. Maar ik zou bedrijven toch adviseren bij te blijven, door cursussen en opleidingen. Waar het om zoveel geld kan gaan, is het van belang om je personeel goed op te leiden.”

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en haar collega's helpen je graag verder

Alice evofenedex