skipToContentskipToFooter

evofenedex wil controles op bijvoorbeeld gezondheid en vrachtbrieven na het passeren van een grens

01-04-2020 Vrachtauto's met soms levensreddende goederen stonden de afgelopen dagen in lange files aan de grenzen vast, nadat Europese lidstaten massaal grenscontroles invoerden vanwege het coronavirus. Om aan die files een eind te maken heeft de Europese Commissie (EC) een aantal aanbevelingen gedaan aan de lidstaten om internationaal vrachtautoverkeer soepeler te laten lopen. evofenedex is het eens met EC-voorzitter Ursula van der Leyen dat het van groot belang is dat er flexibel met de ingestelde grenscontroles wordt omgegaan. Bijvoorbeeld door zogenoemde Green Lanes te creƫren waar vrachtverkeer kan passeren, en bepaalde gezondheidscontroles en formaliteiten, zoals het controleren van de vrachtbrief, pas na het passeren van de grens uit te voeren.

Green Lanes is de benaming voor een aantal maatregelen om vrachtauto's sneller de grens te kunnen laten passeren. Deze maatregelen maken het bijvoorbeeld mogelijk gezondheidscontroles op chauffeurs na de grens uit te voeren: op het eerste parkeerterrein in de lidstaat van bestemming. De richtlijnen voor de Green Lanes zijn als volgt:

  • Er mogen geen wachttijden bij de grensovergangen zijn van langer dan een kwartier.
  • Alle vrachtauto's moeten van de Green Lanes gebruikmaken en alle goederen dus ook.
  • Grenscontroles moeten beperkt worden tot het strikt noodzakelijke.
  • Een rijbewijs, paspoort en eventueel een standaardformulier ingevuld door de werkgever volstraat om gebruik te kunnen maken van een Green Lane. Deze documenten mogen ook digitaal worden aangeleverd.
  • De Europese Commissie heeft een standaarddocument opgesteld voor internationale transportmedewerkers. Dit kan desgewenst bij de grens overgelegd worden. Dit document tref je links onder dit bericht aan. De Commissie heeft ook een toelichting op de Green Lanes gepubliceerd, waaruit het transportdocument in de gewenste EU-taal gedownload kan worden.

Geen quarantaineregels

Daarnaast doet de Europese Commissie een aantal andere aanbevelingen om de doorstroom van goederen goed te laten lopen:

  • Als de chauffeur geen ziekteverschijnselen heeft, mag hij zonder problemen de grens oversteken en kunnen er geen quarantaineregels van toepassing zijn.
  • Sanitaire voorzieningen en restaurants moeten beschikbaar zijn voor chauffeurs. Deze oproep deed evofenedex al eerder.
  • Transport moet worden erkend als prioritaire sector om aanspraak te kunnen maken op beschermend materiaal en desinfectiemiddelen.

Formaliteiten na de grens

evofenedex pleit ervoor om alle controles, bijvoorbeeld ook het bekijken van de vrachtbrief, achteraf te doen. Aan de grenzen zelf is er immers sprake van zeer beperkte ruimte, waardoor de doelstelling van maximaal vijftien minuten vertraging anders misschien niet gehaald wordt. Door controles uit te stellen wordt voorkomen dat er lange files ontstaan aan landsgrenzen binnen de EU. evofenedex vindt het belangrijk dat de Europese Commissie de situatie van dag tot dag volgt en waar nodig optreedt om het vrije verkeer van goederen als een van de basisbeginselen van de EU in stand te houden.