Trade Compliance Congres 2022
Het Trade Compliance Congres is hét congres voor trade compliance professionals van internationaal ondernemende bedrijven om je netwerk te vergroten, je te laten inspireren en te informeren over de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Het congres is een initiatief van Customs Knowledge en evofenedex.
Het congres heeft een plenair gedeelte met inspirerende presentaties. Zo zal prof. dr. ir. André Nijhof van de Nyenrode Business Universiteit in zijn keynote ingaan op de ingrijpende gevolgen voor de inrichting van ketens en vraagstukken als gevolg van veranderende wet- en regelgeving zoals de EU taxonomy, CSRD en due diligence wetgeving. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe je duurzame ambities praktisch implementeert in de operatie.
Daarnaast zijn er verschillende themasessies rondom actuele onderwerpen zoals trade compliance in relatie tot Incoterms® 2020 en oorsprong, trade management, valkuilen in de exportcontrole en kinderarbeid. We sluiten de dag af met tips en suggesties hoe een trade compliance team op te bouwen en een paneldiscussie. Kijk voor het volledige programma in de openklapper onderaan deze pagina.
- Locatie:
- Postillion Hotel Utrecht Bunnik
- Datum:
- 5-10-2022
- Tijdstip:
- 9.30 - 16.30 uur
- Prijs:
- € 395,00 ex. BTW
- Ledenprijs:
- € 299,00 ex. BTWMeer informatie
Belangrijke informatie
Alles wat je moet weten over deze bijeenkomst
Personen (mede) verantwoordelijk voor het trade compliance beleid binnen internationaal ondernemende bedrijven, zoals Trade Compliance managers, managers customs & trade affairs, compliance officers, bedrijfsjuristen.
09.30 Ontvangst met koffie & thee
10.00 Welkomstwoord en opening door de dagvoorzitter (Steven Lak, voorzitter evofenedex)
10.15 Trade compliance en duurzaamheid (Prof. dr. ir. André Nijhof)
11.00 Duurzaamheid in de logistieke keten (Desirée Liddle-Beeren, B&S International)
11.30 Koffie- & theepauze
11.50 Themasessies – ronde 1
- Trade Compliance & Incoterms® 2020
- Hoe Classificatie & Oorsprong jouw trade compliance kan (moet) bepalen.
- Food & compliance
12.35 Lunch
13.30 Themasessies – ronde 2
- Trade management als functie in organisaties
- Valkuilen in de exportcontrole
- Aan de slag tegen kinderarbeid met jouw compliance team
14.15 Koffie- en theepauze
14.35 Het opbouwen van een trade compliance team (Frederik van Essen, RSM nl))
15.20 Compliance-panel, onder leiding van Bart Boersma met o.a.:
- Lenie van der Avoird, Friesland Campina
- Eric Vennekens, ASML
- Godfried Smit, manager European Affairs bij evofenedex
16.20 Wrap-up
16.30 Netwerkborrel
Food & compliance (ronde 1)
Kleine afwijkingen in (verpakkingen van) voedsel kunnen grote gevolgen hebben. Recalls en claims in deze sector zijn aan de orde van de dag. Silvia Gawronski (ervaren advocaat op het gebied van compliance en associate partner bij Van Traa Advocaten) zal de laatste ontwikkelingen uitlichten op het gebied van voedsel en voedsel-gerelateerde producten. Daarnaast zal ze op praktische wijze toelichten hoe bedrijven het risico op boetes, handhaving en aansprakelijkheid (contractueel) kunnen beperken.
Trade Compliance en Incoterms® 2020 (ronde 1)
Uit onderzoek uit 2020 blijkt dat gemiddeld slechts in 25% van alle shipments de ICC Incoterms® 2020 op de juiste manier worden gebruikt. Alicia (advocaat op het gebied van handel en handhaving bij Van Traa Advocaten) zal de bekende en minder bekende valkuilen van de Incoterms® 2020 toelichten en enkele praktische tips geven hoe bedrijven de risico’s van inconsistent gebruik van Incoterms® 2020 kunnen indammen.
Hoe Classificatie & Oorsprong uw trade compliance kan en moet bepalen (ronde 1)
De (douane)heffingsgrondslagen classificatie en oorsprong spelen een belangrijke rol in de keten. Het correct vaststellen van goederencodes en het toepassen van de juiste oorsprongscriteria blijkt in de praktijk erg lastig. Een uitglijder is snel gemaakt en kan serieuze gevolgen hebben. Aan de hand van actuele praktijkvoorbeelden geeft Theo Jonker, adviseur bij Customs Knowledge, diverse tips en suggesties om het bewustzijn van de organisatie voor dit onderwerp te verhogen en handvatten om het classificatie- en oorsprongsproces naar een hoger niveau te tillen.
Valkuilen in de exportcontrole (ronde 2)
In theorie is exportcontrole gebaseerd op vier eenvoudige vragen: wat wordt geleverd, aan wie wordt geleverd, wat is de eindbestemming en welk doel is er? In de praktijk blijken deze vragen niet altijd zo eenvoudig als ze op het eerste gezicht lijken. De interpretatie en consequenties van deze vragen zijn bovendien onderhevig aan actuele ontwikkelingen. In deze sessie gaat Mereke Sterl-van Garderen, product developer bij AEB, in op de verschillende valkuilen in de exportcontrole, hoe deze vermeden kunnen worden en hoe automatisering naleving kan vereenvoudigen en risico’s kan verkleinen.
Trade management als functie in organisaties (ronde 2)
Hoe organiseren bedrijven op een effectieve manier hun trade en compliance management? De organisatietheorie biedt hiervoor wel wat handvatten, maar het is bij elk bedrijf weer anders ingericht. In deze sessie delen we ervaringen van discussies met studenten uit de Master of Science in Customs and Supply Chain Compliance. Daarnaast delen we inzichten over hoe trade, customs en compliance professionals hun rol in de organisatie kunnen onderbouwen, rechtvaardigen, en versterken.
Aan de slag tegen kinderarbeid met jouw compliance team (ronde 2)
Hoe groot is de kans dat er, waar ook in een keten, kinderarbeid wordt gebruikt? Verschillende landen om ons heen hebben hun eigen zorgplicht-wetgeving (due diligence). Die gaan over meer IMVO-risico’s dan alleen kinderarbeid. Inmiddels is duidelijk dat er zowel nationale wetgeving komt (medio 2023) en Europese wetgeving. IMVO-wetgeving verplicht bedrijven om kinderarbeid en andere IMVO-risico’s in hun keten op te sporen, te voorkomen en aan te pakken. Bedrijven moeten zorgvuldig werken om te voorkomen dat hun goederen of diensten ten koste van milieu en mensenrechten tot stand komen. Dit betekent dat bedrijven onderzoek moeten doen dat als er een redelijk vermoeden bestaat dat mondiale standaarden in de productieketen geschonden worden. Hoe dit moet is vastgelegd in de OESO-richtlijnen. Een actueel thema voor elk compliance team.
Tijdens deze sessie delen we concrete tips voor een plan van aanpak voor jouw organisatie. Zo ben je in staat je goed voor te bereiden op aanstaande wetgeving.
André Nijhof
Als hoogleraar Duurzaam Ondernemen en Stewardship houdt André van de mogelijkheid om door middel van onderzoek over deze onderwerpen te leren en deze inzichten te verdiepen in het onderwijs. Veel van zijn recente werk is gericht op het inbedden van lange termijn waarde creatie in de kernprocessen van een organisatie. Hoe kunnen we goede business genereren, die een positieve impact heeft op de maatschappij en ons werkleven zinvoller maakt? En hoe combineer je dit met goede financiële resultaten, niet als doel maar als logisch gevolg van goed zakendoen? Hiervoor was hij voorzitter van het Nederlands Netwerk Bedrijfsethiek.
Silvia Gawronski
Silvia heeft aan onder meer de Universiteit van Leiden, Oxford en Warschau Staats- en bestuursrecht gestudeerd. Sinds 2011 is zij advocaat en staat zij nationale en internationale bedrijven en organisatie op het vlak van bestuurs(proces)recht bij. Zij heeft ruime ervaring in procederen tegen beslissingen en handelingen van verschillende overheden (NVWA, DCMR, IL&T, SZW, Skal) en adviseert over onderwerpen als Quality, Health, Safety & Environment / (Q)HSE, variërend van voedsel- en productveiligheid tot gevaarlijke stoffen en alles daartussenin. De Legal500 heeft haar in 2021 uitgeroepen tot Next Generation Partner.
Alicia Zwanikken
Alicia is afgestudeerd op handelsrecht aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daarna is ze werkzaam geweest als wetenschappelijk docent handelsrecht en bedrijfsjurist en sinds 2019 staat ze nationale en internationale bedrijven bij als advocaat op het gebied van compliance, handel en transportrecht. Zij houdt zich onder meer bezig met geschillen over schade, aansprakelijkheid, toezicht en handhaving.
Desirée Liddle-Beeren
Desirée is Sustainability Manager bij B&S International en heeft 15 jaar ervaring in het integreren van duurzaamheid in het bedrijfsleven. Ze begon haar carrière bij verschillende NGO’s waaronder Oxfam en IUCN NL en werkte daarna verschillende jaren als consultant voor o.a. PWC. Ze heeft meer dan 50 bedrijven in verschillende sectoren geholpen bij het integreren van duurzaamheid in de dagelijkste praktijk en heeft zodoende een brede kennis over verschillende duurzaamheidsonderwerpen zoals mensenrechten, milieuzaken en ketenvraagstukken. Desirée vertegenwoordigt B&S in de evofenedex IMVO denktank. Desirée heeft een post graduate certificate in Environmental Management, MSc in development economics and NGO management en een BSc in International Businesses and Languages.
Roelof van Laar
Roelof is sociaal ondernemer voor kinderrechten. Hij was lid van de Tweede Kamer van mei 2013 tot maart 2017. Hij schreef onder meer een baanbrekende initiatiefwet tegen kinderarbeid. In opdracht van VNO-NCW en MKB-Nederland helpt hij internationaal ondernemende bedrijven om de productieketen in kaart te brengen en onderzoek te doen naar bijvoorbeeld kinderarbeid in de keten.
Theo Jonker
Theo is adviseur bij Customs Knowledge en houdt zich bezig met douane-technische en praktische zaken op het gebied van douanevergunningen en classificatie. Met zijn achtergrond en kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement ondersteunt hij cliënten van Customs Knowledge bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen in relatie tot mogelijkheden en verplichtingen op het gebied van douane.
Mereke Sterl-van Garderen
Mereke werkt als product developer bij AEB aan de ontwikkeling van geautomatiseede, digitale oplossingen ter ondersteuning van de naleving van internationale wet- en regelgeving.
Ze heeft haar expertise op het gebied van informatica en algoritmiek de afgelopen jaren aangevuld met kennis over risicomanagement binnen internationale handelsprocessen.
Het vinden van oplossingen binnen het raakvlak van techniek en inhoudelijke vraagstukken is een uitdaging die Mereke graag aangaat.Frederik van Essen
Frederik is een manager in het Risk & Compliance team van RSM Netherlands Business Consulting. Met meer dan 10 jaar ervaring in trade compliance, adviseert en ondersteunt hij een brede portefeuille van multinationale klanten in uiteenlopende sectoren. Hij houdt zich onder meer bezig met het ontwerp en implementatie van Internal Compliance Programma’s (ICPs) en vraagstukken omtrent technologieoverdracht en US Government Contracting. Voordat hij bij RSM kwam, werkte Frederik als EMA Trade Compliance Manager en als Data Privacy Advisor (CIPP/E, CIPM, CIPT) bij Flowserve Corporation. Hij studeerde geschiedenis aan de Universiteit Gent en rondt momenteel zijn rechtenstudie af aan de Universiteit Tilburg (Law & Technology).
MyTower
MyTower is een uitgever van TMS (Transport Management System) en GTM (Global Trade Management) platforms en software voor verladers. Onze nieuwste generatie oplossingen integreren de meest recente technologieën en zijn modulair ontworpen om de uitdagingen van onze klanten aan te gaan: - zichtbaarheid op end-to-end flow, - kostenbeheersing, - productiviteitsverbetering, - monitoring en meting van de klant belofte, - optimalisatie en naleving van internationale supply chains, - datacentralisatie en contextualisering.
Onze specificiteit? Ons team van experts op het gebied van transport, douane en handelsnaleving, in staat om een datagericht serviceaanbod te bieden met een zeer hoge toegevoegde waarde en u ook te ondersteunen in uw diagnostische en studiefasen. Of u nu een multinationale groep, een ETI of een klein bedrijf bent, dankzij onze modulaire aanpak bieden wij u configureerbare en schaalbare oplossingen die zich aanpassen aan uw organisatie - vandaag en morgen.
Pincvision
Pincvision is een RegTech bedrijf. Wij nemen uw (administratieve) verplichtingen uit handen die voortkomen uit het internationaal zakendoen. De uitgebreide vakkennis van onze specialisten hebben we geïntegreerd in onze geatomiseerde oplossingen. Die we zo hebben ontworpen dat ze snel kunnen reageren op veranderende wetten en regels. En die de flexibiliteit en snelheid bieden om uw organisatie optimaal te ondersteunen. Zo heeft u nooit meer zorgen over uw trade compliance verplichtingen.
StreamSoftware
De Customs Streamliner® van StreamSoftware is de one-stop softwareoplossing (douane en accijnzen) voor elke customs professional in de Benelux, die uw douaneprocedures en –administratie automatiseert.
Costums4trade
Het unieke team van Customs4trade (C4T) van douane-experts en de beste technologie-ingenieurs heeft CAS ontwikkeld, een unieke softwareoplossing voor douane- en handelsnaleving. Ze hebben Managed Customs Services aan hun productaanbod toegevoegd, waardoor bedrijven het meeste uit hun software-investering kunnen halen.
CAS is een samenwerkingshub, gebouwd op het Microsoft Azure-platform en geleverd als een service (SaaS). Het is ontworpen om regionale en wereldwijde douane- en handelsnaleving snel en nauwkeurig te beheren, binnen één enkel platform. CAS biedt klanten continue updates en functie-uitbreidingen, inclusief het opnemen van eventuele wijzigingen in de wetgeving en nalevingsregelgeving, samen met de kenmerkende toegankelijkheid, schaalbaarheid en beveiliging van Azure.
Door import- en exportprocessen te automatiseren, kunnen klanten de logistieke tijdschema's verkorten, douanerechten en administratiekosten verlagen en strategisch inzicht krijgen in hun douaneactiviteiten. Vooruitstrevende bedrijven wenden zich tot C4T om hen te helpen bij het navigeren door de douane en handel te drijven met native cloud-software en beheerde services voor het grootste strategische voordeel van hun organisatie.
Ga voor meer informatie of om contact op te nemen met het bedrijf naar www.customs4trade.com.
AEB
AEB software ondersteunt de global trade en logistieke processen van meer dan 5.500 bedrijven uit meer dan 80 landen. AEB biedt oplossingen voor douane management, trade compliance en intralogistiek.
Met Trade Compliance Management-software van AEB kunnen bedrijven hun internationale handelsprocessen veilig stellen en zich tegen exportrisico’s beschermen.
AEB heeft meer dan 500 medewerkers. Het softwarebedrijf heeft zijn hoofdkantoren en datacenters in Stuttgart, meerdere regiokantoren in Duitsland en internationale kantoren in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Zwitserland, Zweden, Tsjechië en de Verenigde Staten.
Vragen over evenementen?
Nijs en zijn collega's helpen je graag verder