Presentaties
Trade Compliance en de binnendienstafdeling - Anthio Straten, Capri Holdings Ltd
Om de juiste service aan te bieden is het essentieel te weten wat de vraag en de onderliggende vraag van de klant is. Om hier een duidelijk beeld van te krijgen, is het belangrijk door te vragen over het doel van de aanvraag en ook aan de buitendienst situaties voor te leggen waar je tegenaan loopt bij de afwikkeling van een declaratie. Zo kan een aanvraag voor een levering vanuit Azië naar Nederland zomaar een flinke uitdaging worden, als blijkt dat de gevraagde levering gaat over de import van auto-onderdelen waar een CBAM-declaratie voor vereist is.
Welke uitdagingen kom je tegen in de binnendienst en hoe kun je jezelf op de hoogte houden van alle mogelijke (non-)compliancevarianten binnen de logistiek?
Verandermanagement en samenwerking met andere afdelingen - Michiel Ouwehand, docent evofenedex
Is het volgende herkenbaar? Op vrijdagmiddag ploft er een order op je bureau voor die veelbelovende klant in een ver en vreemd buitenland, maandag te versturen. De vracht is al geboekt, je hoeft “alleen maar even” de documenten erbij te doen. Of: “De Rode Zee is gestremd dus de goederen komen per luchtvracht, dat je het even weet.” Of: “We hebben besloten onze snoepjes direct vanuit Turkije naar het VK te sturen, maar nou komen ze niet door de douane, kun je hier even naar kijken?” Hoe ga je om met dergelijke onverwachte omstandigheden? Had je het kunnen voorkomen? Leef je op de verkoop binnendienst inderdaad in die ándere wereld met die ándere cultuur dan sales of directie?
Michiel Ouwehand, als docent verbonden aan evofenedex, vertelt verschillende anekdotes uit de praktijk en laat je nadenken over hoe je in plaats van achter de feiten aan te lopen ook een weerbare, proactieve binnendienst kan worden.
Impact van duurzaamheidswetgeving op de binnendienst - Willemijn Gwanmesia, evofenedex
Duurzaamheidswetgeving kan een aanzienlijke impact hebben op export- en importprocessen? Tot afgelopen jaar heb je daar waarschijnlijk weinig van gemerkt. Maar sinds oktober 2023 is CBAM (correctie op de CO2 -itstoot van goederen die je invoert) van kracht. En vanaf 30 december 2024 dien je door de EUDR ook aan te kunnen tonen dat jouw producten ontbossingsvrij zijn. Dat geldt voor zowel import als export. Zomaar twee voorbeelden. En zo is er meer wetgeving waarbij je kennis moet hebben van je waardeketen. Denk aan de Lieferkettengesetz in Duitsland, of de Europese rapportagewetgeving CSRD en IMVO-wetgeving zoals de CSDDD. In deze sessie delen we de highlights met je van de verschillende wetten en maken daarbij de vertaalslag naar jouw praktijk van import en export.
Paneldiscussie
Leden van de community Import en Export Binnendienst van evofenedex gaan aan de hand van prikkelende stellingen die verband houden met het centrale thema van de dag de discussie aan met elkaar. Uiteraard is het publiek van harte welkom om deel te nemen aan deze discussie.
Workshops
Workshop I – Incoterms door Alice Boonstoppel, ledenadviseur evofenedex
De Incoterms®-regels zijn dé internationale standaardregels bij het sluiten van koopovereenkomsten, die voor iedereen toegankelijk omdat ze in meer dan dertig talen beschikbaar zijn. De centrale vraag bij het kiezen van de juiste Incoterms®-regel is: “Kom je het halen of moet ik het brengen?” Dat klinkt helemaal niet ingewikkeld toch? Koper en verkoper spreken een Incoterms®-regel af en daarmee is de kous af. Toch komt er wel meer bij kijken dan dat. Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de bedrijven onduidelijkheid ervaart bij het gebruik van de Incoterms®-regels. Daarom ook op deze Dag van de Binnendienst wederom aandacht voor dit onderwerp.
Workshop II – DMS, praktische handvatten en tips door Ridvan Taci van Beurtvaartadres
Je aangifte wordt weer eens afgewezen in DMS, wat doe je dan? DMS controleert nu op elk dataveld en zal dus veel meer afwijzingen geven dan voorheen. Het is nu niet meer mogelijk om zonder alle gegevens in te vullen een aangifte te kunnen doen. Naast praktische tips vertelt Ridvan je in deze workshop alles over de actuele stand van zaken rondom DMS .
Workshop III – Praktisch aan de slag met digitalisering door Oscar van Veen van Logistiek Digitaal
Digitalisering is onmisbaar voor een soepel en vlekkeloos lopende binnendienstoperatie. Als binnendienstmedewerker heb je hier meer invloed op dan je denkt. Tijdens deze workshop krijg jij inzicht in hoeverre jouw digitale basis op orde is, wat de volgende stappen zijn om digitaal samen te kunnen werken en in hoeverre jouw bedrijf nu al bezig is met digitaal transformeren. Tot slot leer je van de ervaringen van de overige workshop deelnemers.
Workshop IV – Cultureel effectief communiceren met het buitenland doe je zo door Esther Janssen, docent bij evofenedex en oprichter van Culture-Inc.
Werken met collega’s, partner en klanten in het buitenland vraagt om het goed kunnen schakelen in de omgang en communicatie. Contacten in België reageren immers anders dan contacten in de VS, en dat is vaak cultureel gedreven. Een succesvolle exportbinnendienstmedewerker is in staat die culturele verschillen te herkennen en de communicatie-aanpak hierop af te stemmen.
In deze workshop gaat Esther Janssen in op de belangrijkste culturele verschillen wereldwijd en geeft zij tips & tricks voor de communicatie met buitenlandse contacten.