- Binnenvaart door Platform Zero Incidents (PZI) door Maurits van der Linde (Koninklijke Binnenvaart Nederland).
Platform Zero Incidents (PZI) is een internationaal initiatief voor het verzamelen van (bijna-)incidenten in de binnenvaart met het doel om er lering van te trekken. Inmiddels bevat de database meer dan 7.000 voorvallen. Er zijn in het verleden diverse maatregelen genomen om de ongewenste uitstroom van gevaarlijke stoffen te voorkomen, dat heeft geleid tot een aanzienlijke reductie in spills tijdens het laad-/losproces rondom tankschepen. Toch is er nog altijd verbetering mogelijk. Op basis van incidentstatistieken uit de PZI-database zal hij aandacht vragen voor laad/los armen/leidingen/slangen, die nog product bevatten. Ook de recente ontwikkelingen op het gebied van het verbod op varend ontgassen zal door Maurits worden toegelicht.
- De veiligheidseisen voor de bulkopslag van gevaarlijke stoffen (alle ADR categorieën), niet zijnde brandstoffen worden geregeld in de PGS 31. Jan van Dixhoorn (Dow Terneuzen) licht deze richtlijn die op dit moment herzien wordt, toe.
De PGS 31 zal eind maart/begin april gereed zijn voor consultatie en bevat de nodige wijzigingen, vooral op het gebied van brandpreventieve en repressieve maatregelen. Ook het aspect van blootstelling aan gevaarlijke stoffen komt nadrukkelijk aan de orde. Voor grote aanpassingen die hieruit volgen, zijn implementatietermijnen opgenomen. De belangrijkste wijzigingen worden toegelicht. Opmerkingen/commentaar voortvloeiend uit de presentatie worden verzameld en voor de consultatie ingebracht.
- Toelichting op het gebruik van meetgegevens bij het spoorgoederenvervoer om vroegtijdig problemen met wielen en assen op te sporen door Bas van Wijhe (ProRail) en Wesley van der Manden (Railexperts).
Een ongeluk met een trein die gevaarlijke stoffen vervoert, kan verstrekkende gevolgen hebben. Dat risico wil je op alle mogelijke manieren zo klein mogelijk houden. Risicofactoren zijn bijvoorbeeld een defect aan een wagon of een aanlopende rem. Om dit type risico’s vroegtijdig of tijdens de rit op te sporen, verzamelen en verwerken ProRail en de spoorwegondernemingen zeer veel data en grijpen actief in als dat nodig is. Bas en Wesley nemen jullie mee in hoe deze data verzameld worden in het spoor en wat spoorwegondernemingen doen om in een vroegtijdig stadium wagondefecten te ondervangen.
- Een andere kijk op het voorkomen van incidenten en het leren van incidenten door Danny Jolly (NS).
Wat als een menselijke fout niet de conclusie is van een incidentonderzoek, maar het startpunt? Wat als we na een incident proberen te snappen waarom het logisch was voor iemand om zo te handelen? Wat als we complexiteit omarmen? Danny vertelt hoe bij NS vanuit het Safety Differently gedachtengoed incidentonderzoek wordt gedaan.
- Onderzoek risico's nieuwe brandstoffen als motorbrandstof op BRZO-site door Nils Rosmuller (NIPV).
Het vervoer van gevaarlijke stoffen gaat steeds verder verduurzamen. Diesel-aangedreven trucks worden vervangen door duurzamer aangedreven trucks (CNG, LNG, waterstof en elektrisch). De gevaarsaspecten van deze duurzame trucks zijn anders dan die van diesel. Nils vertelt meer over die aspecten. In zijn presentatie gaat hij ook in op de bijbehorende effectafstanden en passende veiligheidsmaatregelen.