Zo breng je de brandstofkosten omlaag
Leestijd: 2 minuten
8 tips voor verladers en (eigen) vervoerders
27-09-2023 Ondanks dat een nieuwe accijnsverhoging van tafel lijkt te zijn, blijven de kosten voor brandstof ongekend hoog. Des te meer reden om scherp te ketten hoe je kunt besparen op je brandstofkosten. Want afhankelijk van de wijze waarop je je wagenpark inzet en het type vervoer waarvan je gebruikmaakt, kunnen brandstofkosten meer dan 20 procent van de totale transportkosten uitmaken. Deze 8 tips helpen je de brandstofkosten onder controle te houden.
1. Tank niet langs de snelweg
Het is misschien een open deur, maar tanken langs de snelweg kan wel 8 procent duurder zijn dan tanken in een dorp. Toch zijn veel chauffeurs zich hier niet van bewust. Per tankbeurt kan tanken in een dorp al snel minimaal 10 euro schelen. Een tegenargument dat vaak wordt aangehaald, is dat tankstations langs de snelweg op de route liggen en dat er zo geen extra tijd verloren gaat. In dat geval is het verstandig om gebruik te maken van een tankpas die korting geeft op de lijstprijzen en niet op pompprijzen. Zo is de prijs langs de snelweg gelijk aan de prijs in een dorp.
2. Kijk ook eens naar andere aanbieders
Ook als je al een lange tijd bij dezelfde tankpasaanbieder zit en heel tevreden bent, kan het lonen om te kijken hoe de aanbieding van de concurrent is. Alleen al om te kijken of jouw aanbieding nog steeds zo goed is. Verschillende partijen kunnen heel anders communiceren. Let er daarom op dat je geen appels met peren vergelijkt. Vraag bijvoorbeeld naar:
- de grootte van het tanknetwerk;
- of de korting inclusief of exclusief btw is;
- maandelijkse paskosten;
- borgstellingen;
- pasacceptatie in binnen- en buitenland;
- facturatie en online services.
3. Let op paskosten
Het is goed om de paskosten nog even extra te benoemen. Het verdienmodel van tankkaarten zit hem niet alleen in de prijs per liter, maar ook in de paskosten zelf. Deze kunnen per pas oplopen tot wel 8 euro per maand. Wanneer je 30 passen in gebruik hebt, ben je alleen al aan de faciliteiten bijna 3000 euro per jaar kwijt. En dan is er nog geen druppel getankt.
4. Kortingen bij grootverbruik en vaste routes
Inventariseer hoeveel liter brandstof je per jaar gebruikt. Vergeet hierbij de liters van de verkopers en het overige personeel niet. Veel pasleveranciers zijn al bereid om aanvullende kortingen te geven bij afname van minimaal 150.000 liter op jaarbasis. Als je vaak dezelfde route rijdt en dus vaak langs dezelfde tankstations rijdt, kun je met individuele tankstations ook prijsafspraken maken. Sommige aanbieders van brandstofpassen kunnen dit ook voor jou doen.
5. Vraag accijns en btw in het buitenland terug
Tanken in het buitenland kan voordeliger zijn, en niet alleen door de prijs aan de pomp. Accijns (en btw) terugvragen in het buitenland is namelijk soms mogelijk. Vaak ligt het aan het type voertuig en de type werkzaamheden of het mogelijk is. Veel pasleveranciers bieden speciale diensten aan waarmee je accijnzen eenvoudig kunt terugvragen. Hier vragen ze weliswaar vaak een kleine vergoeding voor, maar die staat meestal niet in verhouding met wat het jou kost om accijnzen vergoed te krijgen.
6. Kijk naar de banden
Als je minder brandstof verbruikt, hoef je minder brandstof te betalen. Banden dragen daar veel meer aan bij dan sommigen denken. Het begint al bij de aanschaf. Banden hebben tegenwoordig een label dat aangeeft hoe zuinig ze zijn. Kijk ook naar beschadigingen. Een beschadigde band is niet alleen onveilig, maar ook minder efficiënt. Als laatste: zorg dat de banden op spanning zijn. Dit verhoogt ook de veiligheid. Op jaarbasis kun je met een goede bandenspanning ongeveer 2 procent aan brandstofkosten besparen.
7. Verbeterde techniek
De techniek staat niet stil. Wanneer je een nieuwe trekker koopt, zijn er nieuwe aerodynamische cabines beschikbaar. Let er wel op dat ze zijn toegestaan qua afmetingen. Bestaande voertuigen kunnen worden aangepast met spoilers, sideskirts en windschermen. Dit verlaagt de luchtweerstand, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt. Dit alles kan voor meer dan 10 procent brandstofbesparing zorgen. Voor bepaalde type bedrijven kunnen LZV’s interessant zijn. Deze langere en zwaardere vrachtwagencombinatie, ook wel ecocombi genoemd, mag maximaal 25,25 meter lang zijn en 60 ton zwaar. Dit kan tot wel 30 procent aan brandstofbesparing opleveren.
8. Nieuwe rijstijl voor chauffeurs
Veel chauffeurs gaan niet altijd even zorgvuldig om met de voertuigen waarin ze rijden. Veel toeren maken, onnodig hard afremmen en een ‘zware rechtervoet’ hebben een negatief effect op de brandstofkosten. Er zijn diverse handige apps die chauffeurs stimuleren bewuster om te gaan met hun brandstofverbruik. Denk ook aan snelheidsbegrenzers. Maak hier gebruik van. Er zijn zelfs bedrijven die chauffeurs extra belonen als ze kans zien om zuiniger te rijden.
Tanken en laden met korting
In samenwerking met bp en DKV bieden wij in binnen- en buitenland een uitgebreid netwerk met korting exclusief voor leden van evofenedex.
Gerelateerde nieuwsberichten
Workshop kostenontwikkelingen tijdens vakbeurs Zero Emission | Ecomobiel 2024
9 oktober 2024
Wegvervoerskosten stijgen in 2025 bijna even sterk als in 2024
3 oktober 2024
Verwachte kostenstijging wegvervoer is ook voor 2024 nog stevig
5 oktober 2023
Rapport kostenontwikkelingen: handig hulpmiddel voor Quantore
20 juli 2023
Voorbereiden op onderhandelingen met je vervoerder
25 juni 2023
Kamerleden nemen Multimodale Infrawijzer in ontvangst
20 juni 2023
Forse kostenstijging wegvervoer in 2023: 6 tot 8,9 procent
10 november 2022
Voorlopige cijfers kostenontwikkeling wegvervoer: meer dan 5 procent stijging
6 oktober 2022
Rapport 'Kostenontwikkelingen in het wegvervoer' uitgesteld
28 september 2022