skipToContentskipToFooter

Vrij goederen- en personenvervoer over de Alpen moeten gegarandeerd zijn

18-07-2024 Negen Europese vervoersorganisaties en de International Road Transport Union maken zich zorgen over de verkeerssituatie op de Brennerpas vanaf 1 januari 2025. In een brief aan Eurocommissaris Wopke Hoekstra, die naast klimaat sinds kort ook tijdelijk verantwoordelijk is voor transport, waarschuwen zij voor een dreigende verkeerschaos en vragen zij om een haalbare oplossing.

De aanleiding voor de waarschuwing is dat op 1 januari 2025 het onderhoud aan de Luegbrücke op de Brenner Autobahn (A13) begint. De oplevering van de nieuwe brug is gepland rond 2030, waardoor de werkzaamheden jarenlang gaan duren. Tijdens deze periode zal op de A13 per rijrichting maar één rijstrook beschikbaar zijn. Volgens de vervoersorganisaties vermindert de capaciteit van de snelweg hierdoor met 80 procent. Met de al bestaande beperkingen voor vrachtverkeer over de Brennerpas zal er volgens hen niet genoeg capaciteit zijn om al het verkeer te verwerken. De vervoersorganisaties erkennen in hun brief aan Eurocommissaris Wopke Hoekstra dat het onderhoud nodig is, maar zij benadrukken dat er dringend oplossingen moeten worden gevonden om het vrije goederen- en personenvervoer over de Alpen in de komende jaren te garanderen.

Met een jaarlijkse doorstroom van zo’n 2,5 miljoen vrachtauto’s en 14,3 miljoen auto’s is de Brenner Autobahn een van de belangrijkste verbindingen tussen Noord- en Zuid-Europa.

Vrees voor voorkeursbehandeling

De autoriteiten van de Oostenrijkse deelstaat Tirol hebben al aanvullende beperkingen voor het vrachtverkeer aangekondigd, zoals verdere blokkeringen en rijverboden. “Gezien onze ervaringen met het anti-transitbeleid van Tirol valt te vrezen voor nog meer eenzijdige beperkingen voor het transitoverkeer van vrachtauto’s en een voorkeursbehandeling voor personen- en regionaal goederenvervoer”, aldus de vervoersorganisaties.

Spoor geen alternatief

Overgaan op spoorvervoer biedt geen alternatief omdat de capaciteit daarvan al bijna volledig benut wordt. De Brenner-basistunnel en de toegangswegen aan de Duitse kant zijn nog niet voltooid of bevinden zich nog in de planningsfase. Alternatieve routes zoals de Tauernautobahn of de Gotthardroute veroorzaken vaak grote omwegen. Bovendien is de capaciteit op de Tauernautobahn tot medio 2025 ook ernstig beperkt door renovatiewerkzaamheden. Andere Alpenovergangen in Oostenrijk zijn gesloten voor transitoverkeer van vrachtauto’s.