skipToContentskipToFooter

Geen verkeerslichten meer op kruispunt A7 en A28

02-09-2024 Rijkswaterstaat heeft op zondag 1 september 20.00 uur de zuidelijke ringweg Groningen A7/N7 geopend voor het wegverkeer. Door een deel van deze weg ondergronds aan te leggen moeten de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid van de stad Groningen en de regio, en de leefbaarheid voor bewoners worden verbeterd.

De werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg van Groningen hebben zes jaar geduurd. “De grootste uitdaging van dit project was dat we letterlijk midden in de stad aan het werk waren. We hebben altijd geprobeerd de overlast te beperken en bewoners oplossingen te bieden, maar hinder is in zo’n situatie simpelweg onvermijdelijk”, aldus directeur-generaal Martin Wijnen van Rijkswaterstaat. “Het is alsof je met een schoenlepel je werk moet inpassen. De bewoners hebben veel geduld opgebracht. Daarom vind ik het extra fijn dat wij nu dit resultaat mogen opleveren.”

Eerste file

Zaterdag liepen er tijdens een open dag duizenden mensen over de nieuwe ringweg tussen het Julianaplein en de Europaweg. De eerste file was zondag al een feit omdat een rijbaan vanaf het Julianaplein richting Hoogezand nog was afgesloten vanwege de laatste opruimwerkzaamheden. Hierdoor stond het verkeer op de toegangswegen richting Groningen vast.

Stad en regio

De zuidelijke ringweg Groningen is nu volledig getransformeerd. “Zes jaar geleden was hier nog een kruispunt met verkeerslichten waar de A28 en A7 elkaar kruisten”, legt projectdirecteur Joost van de Beek van Rijkswaterstaat uit. “Dat is niet wat wij willen in het hoofdwegennet en zorgde voor relatief veel ongevallen. Door de aanpak van de zuidelijke ringweg verbeteren we de verkeersveiligheid en de doorstroming. Hierdoor worden de stad en de regio beter bereikbaar en vergroten we de capaciteit van de ringweg.”

Uitgebreid veiligheidssysteem

Bij het ontwerp van de nieuwe weg stond het vergroten van de verkeersveiligheid voorop. Door een gedeelte van de weg onder de grond aan te leggen, is er geen kruisend verkeer meer. De nieuwe weg heeft vluchthavens en vluchtwegen en een aangepaste maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

In het ondergrondse deel is een uitgebreid veiligheidssysteem aangelegd. Dit bestaat uit detectielussen in de weg, camera’s en matrixborden boven de weg. Een wegverkeersleider in de verkeerscentrale voor Noord- en Oost-Nederland in Wolfheze bedient en bewaakt dit veiligheidssysteem 24 uur per dag. Deze wegverkeersleider kan direct ingrijpen bij pech, een ongeval of een calamiteit. Bijvoorbeeld door een rijstrook af te sluiten met een rood kruis en een weginspecteur eropaf te sturen om te helpen.