Nieuwe rijbewijsregeling kan per 1 juli 2023 ingaan
Leestijd: 2 minuten
Ontheffing stimuleert inzet elektrische bestelauto’s in steden
19-10-2022 Op dit moment werkt de overheid aan het nieuwe Nederlandse Reglement rijbewijzen; de richtdatum voor invoering is 1 juli 2023. In de regeling wordt opgenomen dat bestuurders met een B-rijbewijs ook een elektrische bestelwagen mogen besturen met een totaalgewicht tot 4250 kg. Voor niet-elektrische voertuigen blijft die grens op 3500 kg staan. Vaak zijn elektrische bestelwagens zwaarder door het gewicht van het accupakket.
De huidige ontheffing, ook wel 'Proeftuinregeling' genoemd, vereist nu nog een aanmelding bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), en een aanvullende training voor de bestuurder van ten minste 5 lesuren. De einddatum van deze regeling is 31 december 2022, en verlenging daarvan is niet mogelijk. Invoeren van de nieuwe rijbewijsregeling per 1 januari 2023 bleek niet haalbaar; nu wordt 1 juli 2023 aangehouden als nieuwe richtdatum. De randvoorwaarden worden dit najaar verder geconcretiseerd, en in de periode van 1 januari tot aan de invoering zal er een nieuwe overgangsregeling gelden.
2 jaar rijbewijs
Inhoudelijk zal de overgangsregeling al wel gebaseerd zijn op de nieuwe rijbewijsregeling. Een inschrijving bij RVO en de opleidingsplicht zullen daarbij als eisen vervallen. Wel moet de bestuurder van een zware elektrische bestelauto dan minimaal 2 jaar in bezit zijn van zijn rijbewijs. Dit geldt niet voor bestuurders die nu al voldoen aan de 5-lesurenregeling. Over een aantal andere eisen wordt op dit moment nog overlegd. Daarbij gaat het over zaken als de tachograafplicht en mogelijkheden voor het gebruik van een lichte aanhanger. evofenedex is hierover in gesprek met het ministerie, samen met TLN, RAI Vereniging en RDW. Zodra de richtlijn definitief is, zullen wij je hierover informeren.
Lage drempel
De nieuwe rijbewijsregeling is goed nieuws voor eigen vervoerders die van plan zijn de overstap naar (een) elektrische bestelauto('s) te maken. De drempel hiervoor blijft dus laag. Dat is essentieel om elektrisch vervoer aantrekkelijk te maken voor de loodgieter, installateur, bloemenhandelaar en andere ondernemers, gezien de naderende deadline voor de zero-emissiezones in 30 - 40 steden, die per 2025 ingevoerd worden. Het aantal elektrische bestelauto ’s zal daardoor steeds verder toenemen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Onstuimig weer verwacht met mogelijk kans op sneeuw
18 november 2024
Boetevoorspelling met behulp van Risicoscan wegvervoer
15 februari 2024
Gladheid op de weg door sneeuw: informatie over vervoer
26 november 2023
Nieuwe beschikking voor het inzetten van materieel bij gladheidsbestrijding
20 november 2023
Nieuwe regelgeving inzake elektronische informatie over goederenvervoer
7 juni 2023
Doe gratis de belangrijkste kentekencheck voor jouw bestel- of vrachtauto
15 december 2022
Een vooruitblik op nieuwe regelgeving voor het wegvervoer
23 november 2022
Winterse weersomstandigheden: bereid je voor en ga veilig op weg
18 november 2022
Code geel, oranje of rood? Dit zijn de regels voor transport
15 september 2022