skipToContentskipToFooter

Cabotageregels en detacheren van chauffeurs nog niet helemaal duidelijk

16-09-2022 Fase 1 van het EU-mobiliteitspakket is sinds 21 februari 2022 officieel ingegaan. Het pakket gaat over allerlei maatregelen voor het wegtransport, zoals over het loon van internationale chauffeurs, cabotage en rij- en rusttijden. De IRU maakte onlangs een tussentijdse balans op.

Volgens IRU EU-directeur Raluca Marian zijn de meeste voorstellen van EU-mobiliteitspakket 1 nu wel van kracht, maar is er nog steeds opheldering nodig over verschillende kwesties. “We zijn het eens met onze leden, vervoerders, handhavingsautoriteiten en de Europese Commissie dat verschillende bepalingen in het EU-pakket nog duidelijke interpretatie behoeven, zoals de cabotageregels of het detacheren van buschauffeurs buiten hun eigen land.”

Meer informatie

Over het EU-mobiliteitspakket

Op 8 juli 2020 ging na lang onderhandelen het Europees mobiliteitspakket in. Het ‘Mobility Package’ is een breed en divers pakket, dat vele verschillende aspecten behandelt. Het verbetert de werkomstandigheden van chauffeurs, biedt een oplossing voor veel problemen met de handhaving van regels voor het gebruik van tachografen, verduidelijkt het detacheringsbeleid en bereidt de sector voor op toekomstige ontwikkelingen. De maatregelen worden gefaseerd ingevoerd nadat het nieuwe Europees mobiliteitspakket is gepubliceerd. Fase 1 is op 21 februari 2022 ingegaan.