Ledenvraag | Voldoen aan de bewijslast voor hanteren btw-nultarief
Leestijd: 2 minuten
20-11-24 De fiscale wetgeving is complex en daar is btw geen uitzondering op. Bij de handel van goederen binnen of buiten de Europese Unie zijn verschillende tarieven van toepassing. Regelmatig ontvangt de ledenservice vragen over het correct toepassen van btw. Een daarvan luidt als volgt:
‘Om te voldoen aan de bewijslast voor het hanteren van het btw-nultarief voor leveringen binnen de Europese Unie, kijken wij momenteel hoe we het best een proof of delivery (POD) kunnen krijgen als we de Incoterms®-regel Free Carrier zijn overeengekomen met een klant. Is een POD van de klant of vervoerder bij ‘afhaal’ dan voldoende?’
Antwoord ledenservice
Een POD is een ontvangstbewijs dat voortkomt uit de vervoerovereenkomst en bij de vervoerder moet worden opgevraagd. De POD moet dus onderdeel zijn van de afspraken met de vervoerder en in sommige gevallen zal die hiervoor een fee vragen. Een POD is het sluitstuk van de vervoerovereenkomst, vaak in de vorm van de vrachtbrief die door de geadresseerde voor ontvangst van de goederen is getekend. Hiermee kan de vervoerder aantonen dat hij de goederen bij de geadresseerde heeft afgeleverd. Als de ICC Incoterms® 2020-regel Free Carrier (FCA) is afgesproken, is de POD niet het document dat een klant of vervoerder tekent bij afhaal, maar de door de geadresseerde op bestemming afgetekende vrachtbrief.
Wat jullie hier door elkaar halen is de juridische levering van de goederen onder FCA op het moment dat de goederen aan de door de koper ingeschakelde vervoerder worden overgedragen en aflevering onder de vervoerovereenkomst aan de geadresseerde door deze vervoerder. Beide termen betekenen in het Engels delivery. Maar levering in het juridisch Nederlands is een specifieke eis voor eigendomsoverdracht en valt niet altijd samen met het fysiek ter beschikking stellen aan de wederpartij, oftewel de aflevering. Een POD heeft betrekking op de vervoerovereenkomst en dus het afleveren van de goederen aan de geadresseerde. Bij uitstek is een door de geadresseerde afgetekende vrachtbrief hiervan het bewijs.
Bij FCA doen zich twee moeilijkheden voor:
1. Hoe bewijs je als verkoper dat je de goederen aan de vervoerder hebt meegegeven als je de vrachtbrief niet opmaakt, niet ondertekent en ook niet het voor de afzender bestemde deel ontvangt? Je bent immers geen afzender en hebt niets met de vervoerovereenkomst te maken. Ons advies is dan toch iets van een afhaalbewijs op te maken en te laten ondertekenen door de vervoerder onder vermelding van naam en kentekennummer. Zo kun je aan de koper bewijzen dat je de goederen aan de vervoerder hebt overgedragen.
2. Als je niets met de vervoerovereenkomst te maken hebt, is het onmogelijk een POD op te vragen bij de vervoerder. Dan zul je hierover met de koper afspraken moeten maken bij het sluiten van de koopovereenkomst. Bijvoorbeeld door bij het overeenkomen van FCA vast te leggen dat de koper een POD, in de vorm van een door de geadresseerde afgetekende vrachtbrief, stuurt aan de verkoper. En dat als de laatstgenoemde deze niet krijgt, de verkoper btw in rekening brengt.
Vragen over internationaal ondernemen?
Alice en haar collega's helpen je graag verder
Gerelateerde nieuwsberichten
Btw nu en in de toekomst; op naar een eenvoudiger systeem?
14 maart 2023
Achtergrond - Het leveren van hulpgoederen en btw
14 april 2022
Nieuwe wetgeving verlaagde btw-tarieven komt eraan
3 maart 2022
Projecten uitvoeren buiten Europa
25 januari 2022
Projecten uitvoeren in Europa
10 januari 2022
Wordt 2022 een rustig btw-jaar?
29 november 2021
Hoe zit het ook alweer met de btw-wijzigingen per 1 juli?
30 juni 2021
Gebruik Deco straks verplicht voor e-commercezendingen van buiten EU
19 februari 2021
Let op bij internationale verhuur van goederen en btw
25 september 2020