Incoterms®-quiz nu ook voor beginners
Leestijd: 2 minuten
Samen met collega’s je kennis testen
22-06-2023 Waar staat de ICC Incoterms® 2020-regel Ex Works voor? Extra Work, Extra Warranty, Ex Works of Ex Warehouse? Dit is een van de vragen uit de nieuwe ICC Incoterms® 2020-quiz voor beginners. Maar ook de versie voor gevorderden van deze zelftest blijft een uitdaging. Want voor wie zijn de opslag/demurrage-kosten als de koper niet tijdig inklaart op bestemming bij de Incoterms®-regel Delivered at Place?”
Bij veel Nederlandse bedrijven komt het regelmatig voor dat er onduidelijkheden ontstaan over de rechten en plichten die horen bij de gekozen ICC Incoterms® 2020-regels. Zo blijkt uit de antwoorden die wij binnenkrijgen op onze quiz voor gevorderden, dat nog steeds ongeveer de helft van de deelnemers ervan overtuigd is dat niet de koper, maar de verkoper bij de Incoterms®-regel Cost Insurance and Freight (CIF) het risico op transportschade loopt tot aan de loshaven van bestemming. Dit is niet juist, maar wel verklaarbaar omdat de kosten tot aan de overeengekomen haven van bestemming wél voor rekening van de verkoper zijn.
Stel, je levert naar Istanbul Port, Türkiye volgens CIF. De goederen worden verscheept vanuit de haven van Rotterdam. In dat geval zijn de (transport)kosten tot aan de haven van Istanbul voor rekening van de verkoper. Het risico gaat daarentegen al over op de koper op het moment dat de goederen in de haven van Rotterdam aan boord van het schip zijn geplaatst. Bij gebruik van de C-condities is het daarom belangrijk zowel de haven/plaats van bestemming (ship to…) als de haven/plaats van vertrek (ship from…) apart te benoemen. Dit is immers de plaats van levering en dus de plaats van de risico-overgang.
Hersens goed gebruiken
Maya Lysova heeft al ruim twintig jaar werkervaring in de export bij verschillende werkgevers, sinds 2022 werkt zij op de afdeling Customer Experience bij Power Sonic EMEA. Dit bedrijf in Nijkerk levert accu’s voor bedrijfsmatige en industriële toepassingen. “De beginnersquiz was voor mij redelijk makkelijk, maar voor wie niets van Incoterms® weet, zijn het interessante vragen waar je echt over moet nadenken. Alleen bij vraag vier ‘Hoeveel Incoterms® zijn er?’ vraag ik mij af: als bedrijf werk je altijd met zo’n vijf Incoterms®-regels. Hoe belangrijk is het dan om te weten hoeveel er precies zijn?”
De quiz voor gevorderden vond Lysova leuk om haar eigen kennis te toetsen. “Wij werken meestal met drie vaste Incoterms®-regels, maar voor de quiz moet je er echt veel meer van weten en je hersens goed gebruiken. Zoals de vragen over welke Incoterms®-regels multimodaal zijn en wie er bij Delivered at Place en Delivered at Place Unloaded moet lossen. Maar het ging goed. Alleen vraag negen ‘Welke van onderstaande beweringen over CIP is waar?’ vond ik een moeilijke, want volgens mij kunnen alle drie de opties.”
Dit artikel is geschreven door Evert-Jan Visser, teamleider Ledenadvies Internationaal Ondernemen bij evofenedex. Het is ook verschenen in globe, het vakblad voor internationaal ondernemen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Betrek binnendienst bij keuze Incoterms®-regels
3 maart 2022
Brexit, e-commerce en DDP-leveringen: inclusief alles
2 juli 2021
ICC Incoterms® 2020 | Een verdieping
16 oktober 2019
ICC Incoterms® 2020 | overzicht van de belangrijkste wijzigingen
3 oktober 2019
23 april 2019
Leveringsconditie FOB: wat zijn de plichten van de verkoper?
19 juli 2018