Oplossingen om platformen aan elkaar te knopen
Leestijd: 4 minuten
Specialisten bundelen kennis in de supply chain
11-10-2022 CO2-uitstoot, brexit, e-CMR, realtime zichtbaarheid van vracht… Voor vrijwel alle logistieke uitdagingen die ondernemers ervaren, bestaat tegenwoordig een platform of IT-oplossing. Maar hoe knoop je die platformen aan elkaar of verbind je zaken die ogenschijnlijk niet te verbinden zijn? Ook daarvoor bestaan inmiddels oplossingen.
Elke serieuze ondernemer kijkt regelmatig om zich heen en merkt dan dat er in de wereld van de logistiek van alles op hem afkomt. Zo is er de ras naderende verplichting om vanaf 1 januari 2023 transportgerelateerde CO2-uitstoot te registreren, is de digitale vrachtbrief in opkomst en speelt brexit nog altijd op. Ook houden de chauffeurstekorten en capaciteitsproblemen door gebrek aan personeel aan en is het belangrijk om een duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen.
Innovaties
“Het is never a dull moment. En in die storm wordt dan ook nog gevraagd of je de innovaties wilt bijhouden. Congressen bijwonen en bedenken wat je in de komende twee, drie jaar allemaal gaat doen op die en die en die terreinen. Daarbij is transport voor de meeste bedrijven geen corebusiness, maar draagt het wel stevig bij aan klantbeleving en de concurrentiepositie. Dat is voor veel ondernemers niet te doen”, zegt Leon de Koning, algemeen directeur van IDS.
Transportregisseurs
Het Utrechtse bedrijf IDS afficheert zich als 4PL-supplychainspecialist. “4PL staat voor Fourth Party Logistics, zoals je ook 1PL of 2PL of 3PL hebt”, legt De Koning uit. “Een 3PL’er is een allround logistiek dienstverlener die vaak eigen vrachtauto’s en een eigen warehouse heeft en allerlei aanvullende diensten levert. Een 2PL’er biedt specifieke logistieke diensten aan zoals transport of opslag. En een 1PL’er is bijvoorbeeld een organisatie die zelf produceert en een eigen wagenpark en/of eigen warehouse heeft. Wij noemen onszelf transportregisseurs. We hebben géén eigen vrachtwagens en geen eigen magazijnen, maar in de hele logistieke keten staan wij als het ware tussen de klant en de verschillende vervoerders.”
In die dienstverlening is IDS niet de enige. Bedrijven en platformen als Simac en Transporeon staan ook logistieke ondernemers bij die door alle platformbomen het bos niet meer zien, zij het op een iets andere wijze. Wat ze bij IDS vooral doen is om met behulp van de juiste kennis reeds ontwikkelde technologie en systemen samen te brengen.
Knappe kop
Voor bijvoorbeeld eCMR, de digitale vrachtbrief, werkt IDS samen met TransFollow. Als het gaat om realtime zichtbaarheid van vracht, oftewel het volgen van vrachtauto’s heeft IDS een connectie met Shippeo en voor dashboards en het ontsluiten van big data is Qlik partner van IDS. En IDS schakelt Descartes in als het om transportmanagement en dock-planning gaat.
“Er is enorm veel technologie beschikbaar”, zegt De Koning, zelf afkomstig uit de IT. “Wij denken dat niet iedereen goed is in alles, maar iedereen is wel goed in iets. Dan is het de kunst om uit te vinden wie wáár goed in is en hoe je dat vervolgens slim aan elkaar kunt knopen. Dat laatste is ons vak, zorgen dat data van links naar rechts kan en van boven naar beneden.
In de huidige tijd kan een bedrijf niet meer zonder digitale platformen. Digitalisering zorgt ervoor dat je heel makkelijk gegevens kunt delen, maar een platform is tegelijkertijd níet de oplossing voor alles. Er zijn altijd mensen bij nodig. En het kan best zijn dat die knappe kop bij onze klant zit en wij alleen maar moeten zorgen dat de onderliggende technologie hem of haar ondersteunt. Maar het kan ook zijn dat de klant zegt: ‘Ik heb die expertise niet in huis, dat is mijn business helemaal niet.’ Dan voegen wij mensen toe en gaan wij samen met de klant en zijn toeleveranciers, maar ook met bestaande en nieuwe vervoerders aan de slag.”
Dit artikel verscheen eerder in evofenedex magazine 7/2022
Optimalisatiekansen
Een van de partijen met wie IDS ook contacten heeft, is BigMile in Maarssen. Dit platform helpt logistieke bedrijven om de CO2-uitstoot van hun transport te berekenen en om die gegevens vervolgens te delen met klanten of toe te schrijven aan bepaalde zendingen. Volgens Sven Toot, business development manager bij BigMile, kan het op die manier delen van data enorm helpen bij zowel het bereiken van doelen als het oplossen van veel huidige problemen. “Als bedrijven, zelfs als ze concurrenten zijn, meer data delen en samenwerken, profiteren ze daarvan. Er zijn minder emissies, er rijden minder lege vrachtauto’s rond en je doet ook nog iets aan het chauffeurstekort”, vat Toot samen. De al dan niet deels lege vrachtauto’s zijn IDS overigens een doorn in het oog, vooral omdat het slimmer en efficiënter kan door meer samen te werken, zegt De Koning. Bedrijven als het zijne kunnen daarin bemiddelen.
Verladersamenwerking
Ook Nanne Schriek, projectleider supply chain management bij evofenedex, onderkent dat er nog veel optimalisatiekansen zijn in de logistiek. “Waar IDS met name voor klanten de logistiek optimaliseert tussen verschillende vervoerders, zetten wij in op samenwerking tussen verladers om zo over alle stromen heen efficiëntie te bereiken, maar ook om klantwaarde te verhogen. De uitdagingen waar we voor staan, zoals duurzaamheid en wendbare ketens, vragen om samenwerkingskansen met andere verladers te onderzoeken. evofenedex heeft platform Compose ontwikkeld waarop verladers een partner kunnen vinden.” In onze kennisbank kun je meer lezen over Compose en je daarvoor aanmelden.