skipToContentskipToFooter

Voorkom nadelige gevolgen voor bedrijfsleven

21-10-2024 In navolging van Duitsland gaat Frankrijk per 1 november 2024 grenscontroles invoeren. De tijdelijke maatregel geldt voor alle grenzen en duurt tot april 2025. Volgens evofenedex komt de maatregel niet geheel onverwacht, maar is het belangrijk de impact ervan goed te monitoren. 

Frankrijk heeft de Europese Commissie afgelopen vrijdag op de hoogte gebracht van de tijdelijke maatregel. De Commissie staat lidstaten van de Europese Unie toe tijdelijk grenscontroles in te voeren als er ernstige bedreigingen voor de openbare orde en de binnenlandse veiligheid zijn. De Fransen voeren bestrijding van ‘illegale migratie en smokkel’ en versterking van de ‘binnenlandse veiligheid’ als reden op. De maatregel geldt voor de grenzen met België, Duitsland, Zwitserland, Spanje, Italië en Luxemburg.

Nadelige gevolgen voor bedrijfsleven

 evofenedex heeft begrip voor de nieuwe maatregel, maar waarschuwt voor de nadelige gevolgen voor het bedrijfsleven. Geert van Eijk, beleidsadviseur bij evofenedex: “Het komt niet geheel onverwacht dat ook Frankrijk nu voor deze maatregel kiest. Maar net als bij de Duitse grensovergangen zullen we ook bij de Franse grensovergangen moeten gaan monitoren wat de impact is.”

Frankrijk is, net als Duitsland waar momenteel ook grenscontroles gelden, een belangrijke handelspartner voor Nederland. De invoering van de grenscontroles betekent kans op vertragingen, ook voor vrachtauto’s. Hierdoor kunnen niet alleen bijvoorbeeld versproducten en auto-onderdelen te laat op de plek van bestemming arriveren, maar ook hele ketens ontregeld worden. Met enorme schade als gevolg.

Ketens zo min mogelijk verstoren

Als de controles inderdaad doorgaan, roept evofenedex op een slim controlesysteem in te voeren. Denk aan steekproefsgewijs controleren, om de ketens zo minimaal mogelijk te verstoren. Geert van Eijk van evofenedex: “Totale controle is niet mogelijk, want dat zorgt gegarandeerd voor een verkeersinfarct. Het is belangrijk dat vrachtauto’s zo min mogelijk tijd verliezen bij de controles, zodat de chauffeurs binnen de geldende regels voor rij- en rusttijden hun klanten kunnen bereiken.”