Europese Commissie beveelt respijtperiode aan vanwege tekorten aan smart tacho 2
Leestijd: 1 minuut
24-10-2023 De Europese Commissie beveelt de EU-landen een respijtperiode aan tot eind dit jaar voor nieuwe vrachtauto’s en touringcars om te worden uitgerust met de smart tacho 2. Door een tekort aan deze nieuwe tachografen dreigde nieuwe, schonere voertuigen aan de kant te blijven staan.
Landelijke respijtperiodes
Als gevolg van de late beschikbaarheid en tekorten van de nieuwste tachograaf hadden verschillende lidstaten al een respijtperiode voor eigen grondgebied ingesteld. Deze regelingen betreffen in veel gevallen handhavingstolerantie. Nederland had maatregelen genomen om voertuigen die gereed zouden zijn na 21 augustus 2023 een datum eerste toelating te geven van voor 21 augustus 2023. Daarmee zouden ze nog voorzien kunnen worden van een smart tacho 1. Registratie van deze voertuigen moest voor 21 augustus 2023 plaatsvinden.
Deze landelijke regelingen zijn in strijd met de Europese verordening en kunnen daarom alleen op eigen grondgebied toegepast worden. De regelingen zijn verschillend in aard en termijn en leiden tot onduidelijkheid voor ondernemers betreffende de handhaving bij internationaal vervoer.
Aanbeveling internationale respijtperiode
De Europese Commissie heeft niet de bevoegdheid de datum van 21 augustus 2023 te verschuiven, daarom doet zij een aanbeveling aan de Europese lidstaten om tolerantie bij handhaving toe te passen voor voertuigen die na 21 augustus en tot 31 december 2023 worden geregistreerd om internationaal vervoer mogelijk te maken. Onze koepelorganisatie IRU pleitte hier in augustus al voor. Ondanks de aanbeveling kunnen lidstaten ervoor kiezen deze respijtperiode niet toe te passen.
Retrofit
De retrofit van deze voertuigen moet gelijk lopen met de voertuigen voor internationaal vervoer. Voertuigen uitgerust met een smart tacho 1 moeten voor 19 augustus 2025 voorzien zijn van een smart tacho 2.
Gerelateerde nieuwsberichten
Respijtperiode van twee maanden voor smart tacho 2
6 januari 2025
Veranderingen in de tachograafwetgeving in 2025
19 december 2024
Ook in Nederland tolerantieperiode voor installatie smart tacho 2
17 november 2023
Kan de eerste generatie digitale tachograafkaart worden gebruikt in een smart tachograaf?
27 september 2023
IRU verzoekt EC om gedoogperiode tot eind 2023 voor installatie smart tacho 2
21 augustus 2023
Uitstel mogelijk voor installatie smart tacho 2 in nieuwe voertuigen
6 augustus 2023
Nieuwe EU-regels voor de tachograaf
4 juni 2023
Handhaving normale wekelijkse rust vrachtautochauffeur in cabine
28 maart 2023
Een vooruitblik op nieuwe regelgeving voor het wegvervoer
23 november 2022