CWS verduurzaamt wagenpark
Leestijd: 4 minuten
Stapsgewijs richting elektrisch
31-10-2022 De CO2-uitstoot van logistieke en handelsbedrijven moet omlaag. Vele maar niet alle bedrijven zijn hier al mee bezig, en iedereen doet dat op zijn eigen manier. Voor evofenedex is het van belang dat haar leden deze ervaringen met elkaar kunnen delen. Daarom heeft zij hiervoor een netwerkgroep opgericht. Bij de eerste bijeenkomst vertelde CWS over de elektrificering van zijn wagenpark.
Om de klimaatdoelstellingen van het kabinet te halen, moeten ondernemers hun CO2-uitstoot verminderen. Dat vraagt heel wat van ze. Zo zullen ze hun vervoer moeten verduurzamen. Om haar leden hierin bij te staan heeft evofenedex het netwerk Verduurzaming Logistieke Ketens opgericht. Het idee is dat de leden van deze netwerkgroep een paar keer per jaar samenkomen om ervaringen en ideeën uit te wisselen. “Dat is bij de eerste bijeenkomst zeker gelukt”, zegt Monique Visscher, fleet coördinator van CWS, specialist op het gebied van hygiëne en werkkleding.
“Eén deelnemer had bijvoorbeeld al ervaring met een nieuwemanier van trailerbouw, een andere met werken met hubs, en ik vertelde over de elektrificering van ons wagenpark.” De nadruk in de netwerkgroep ligt op de vervoersprocessen, maar overige aspecten in de keten worden niet uitgesloten.
Toekomstbestendig
Het wagenpark van CWS in Nederland bestaat uit driehonderd service-leasevoertuigen: bestelbussen en opbouwwagens van 3,5 tot 12 ton. Daarmee rijden de servicemedewerkers door het hele land om bedrijven te voorzien van schoonloopmatten, bedrijfskleding en sanitaire hygiëne – denk aan de montage van dispensers en het leveren van zeep en handdoekrollen. Gebruikte, vuile of beschadigde producten worden weer mee teruggenomen naar een van de tien servicedepots Vandaaruit gaat de lading via intern transport naar een van de vijf wasserijen in Alkmaar, Den Bosch (twee vestigingen), Deventer en Eindhoven. CWS streeft ernaar deze transporten zo duurzaam mogelijk uit te voeren, aldus Visscher. “Wij leveren producten en diensten voor een schone, gezonde en veilige werkomgeving. De producten zelf worden ook duurzaam geproduceerd. Het spreekt dus vanzelf dat wij ons vervoer ook zo toekomstbestendig mogelijk uitvoeren. Zo streven wij in de eerste plaats naar het – stapsgewijs – terugbrengen van de CO2-uitstoot van ons wagenpark.”
Grotere actieradius
CWS heeft vijf jaar geleden een vrachtauto van DAF – een 12-tonner – omgebouwd van diesel naar elektrisch. Deze is onlangs vervangen door een 16-tonner van Renault. “De garantietermijn van de batterij was verlopen, dus nu hebben we gekozen voor een af-fabriekmodel. Dat beschikt over de nieuwste technieken en een grotere actieradius, tot tweehonderd kilometer.”
Daarnaast rijdt er een E-Ducato-bestelbus van Fiat. De meest recente aanwinst is een nieuwe Ford E-Transit met bakopbouw, die CWS als een van de eerste bedrijven in Nederland geleverd heeft gekregen. Het is een zogenoemde pre production unit-pilot, waaraan CWS gevraagd is mee te doen. “Wij rijden erin en delen onze ervaringen met Ford. Zo helpen we de fabrikant aan informatie om zijn E-Transit-programma nog beter te laten aansluiten bij de wensen van de klant.
Tot nu toe zijn de ervaringen goed: het is wel even wennen, maar het voertuig rijdt prettig en comfortabel”, aldus Visscher. Als alles gaat zoals verwacht, neemt CWS binnenkort meer voertuigen van dit type in gebruik. “We hebben er nu twaalf in bestelling staan. We gebruiken deze pilot ook om data te verzamelen om onze nieuwe E-Transits straks zo goed mogelijk in te kunnen zetten. Maar eerst moeten we dit testproject van acht maanden tot een goed einde zien te brengen.”
Gunstigste balans
Volgens Visscher zal CWS met verschillende soorten en merken voertuigen blijven rijden. “De verschillende leveranciers leveren niet allemaal voor alle segmenten. Zo is het steeds weer een puzzel om de gunstigste balans te vinden tussen laadvermogen, gewicht, actieradius en kosten. Bij de keuze voor een elektrische auto is dat des te belangrijker, omdat dat voertuig op deze punten voorlopig nog niet aan diesel kan tippen. Een accu is bijvoorbeeld zwaarder dan een dieselmotor. Dan kijk ik naar het gewicht van het chassis: hoe lichter het chassis, hoe meer laadvermogen je overhoudt. Bij de 3,5 ton-modellen komen we dan uit bij Ford.”
Voor dit soort beslissingen gaat Visscher om de tafel met mensen van de carrosseriebouwer Lamboo. “Dan wisselen we ideeën uit, en zij kunnen me natuurlijk vertellen over de nieuwste technieken op de markt. Ook Ford denkt mee. Zo is het voor mij een sport geworden om zoveel mogelijk laadvermogen uit een B-auto te halen. Elke kilo is er één.”
Videobeelden
Iedere besparing die CWS op die manier weet te behalen, kan Visscher inzetten voorandere zaken, bijvoorbeeld technische verbeteringen. “Zo hebben wij sinds 2018 een 360 graden-camerasysteem op onze servicevoertuigen. Hiermee kan de chauffeur alles zien wat om zijn auto heen gebeurt. Natuurlijk in de eerste plaats voor de veiligheid maar daarnaast kunnen we, als er een incident is geweest, achteraf met videobeelden aantonen wat er precies gebeurd is.”
Visscher verwacht in 2023 veertien elektrische voertuigen te hebben rondrijden. “Voor verdere opschaling moet eerst de actieradius van de voertuigen omhoog. Het zou natuurlijk ook fijn zijn als we langs de routes kunnen opladen. Dat alles wordt nog een hele ontdekkingsreis.”
Netwerk Verduurzaming Logistieke Ketens
Dit netwerk is voor sterk gemotiveerde professionals die de maatschappelijke uitdaging om de CO2-uitstoot te verminderen, durven én willen oppakken. Exclusief voor leden van evofenedex